2013.06.11. 15:48
Reményik iskola: suliszínház plusz alapfokú művészeti képzés
Szombathely - A Reményik Sándor Evangélikus Általános Iskola túljutva az akkreditációs folyamaton ezentúl alapfokú művészeti iskolaként is működik. Mondhatnánk összművészetit is.
A Reményik általános iskola és alapfokú művészeti iskola több művészeti ágban, azaz több tanszak indítására kapott engedélyt: a képző- és iparművészetet a környezet- és kézműveskultúra tanszak képviseli, a szín- és bábművészeti ágat a színjáték tanszak, a táncművészetet a néptánc tanszak. És mert a zenei képzés már korábban otthonra lelt az intézményben, igazi összművészetről beszélhetünk.
Szakíts, ha tudsz! A Reményik Suliszínház előadása Németh Gyöngyi rendezésében, a WSSz-ben. Fotó: Reményik iskola
Különösen örül a művészeti ágak összetalálkozásának Németh Gyöngyi pedagógia-, testnevelés- és drámatanár, az iskola művészeti igazgatóhelyettese, aki sokat tett azért, hogy az intézményben elindulhasson az alapfokú művészeti képzés. Németh Gyöngyi vezetésével vált eredményessé, sikeressé és a megyehatárokon túl is ismertté a Reményik Suliszínház, amely iránt a diákok körében folyamatosan rendkívül nagy az érdeklődés, és amely az új keretek között is folytatja tevékenységét. Az összművészeti jelleg pedig azért fontos, mert a zene, a képzőművészet, a báb- és színjáték művelői sokféleképpen tudnak együttműködni és a Reményik iskolában most meg is lesz erre minden lehetőség. Németh Gyöngyi reményei és elképzelései szerint a különböző tanszakok közös - például tematikus - projekteket hozhatnak majd létre, hiszen más és más eszközökkel, de mindannyian valami szép dolognak az igazságát keresik. A projektszemléletnek máris vannak eredményei: a zenei képzésben részt vevő diákok-tanárok közreműködésével valósul meg az a Weöres-előadás, amely a Holdbeli csónakosra épít. Németh Gyöngyi a mesejátékba csempészett be (pimasz módon) újabb verseket: Ami nem tilos, hiszen maga Weöres is így csinálta. A szeptemberben induló alapfokú művészeti képzés hat évig tart - kétéves előkészítővel -, vagyis gyakorlatilag végigkísérheti a diákok általános iskolai életét. (A belépés, kilépés ideje változhat.)
A színjáték tanszak programja egyrészt alapkészségeket fejleszt (beszéd, versmondás, mozgás, tánc), másrészt a drámapedagógia módszereivel jótékonyan hat a gyerekek személyiségfejlődésére. Németh Gyöngyi úgy látja, hogy a drámajátékban óriási lehetőségek rejlenek. Személyes tapasztalata, hogy a suliszínházhoz csatlakozó gyerekek empatikusabbá, kiegyensúlyozottabbá válnak; és ezt elsőként ők maguk veszik észre.
Németh Gyöngyi Comenius-ösztöndíjasként utazik Angliába a világszínvonalú angol drámaoktatás tanulmányozására. Mint mondja, sok más mellett onnan indult az iskolát és a színházat sajátosan összekapcsoló, problémamegoldó TIE-program, amelyből Szombathelyen is jó volna gyakorlatot csinálni.