2016.12.04. 23:00
Nem mind pásztor, aki botot emel
Szombathely - Kaláris címmel fűzött gyöngysort régebbi és újabb koreográfiáiból az Ungaresca Táncegyüttes, amelynek műsora ezúttal is telt házat vonzott az MMIK-ban.
Az előadás után szombaton este szinte mindenki odalép Horváth János Gedihez, aki Rasperger József grafikussal (az MMIK ma már nem létező Médium Galériájának fölvirágoztatójával) beszélget az aulában. Gedi mosolyogva hárítja a gratulációkat, mondván, hogy neki ehhez már nincs köze , pedig dehogyis nincsen.
A 70 éves Antal Lászlót köszöntötte a Bruegel-képek ihlette 1983-as fölújítás Fotó: Németh Richárd
Az Ungaresca úgy működik, mint maga a folklór: nemzedékek adják egymásnak a stafétabotot. Ma már nem Horváth János, hanem a fia, Horváth Győző igazgatja az együttest - művészeti asszisztens Csollányné Horváth Krisztina -, folytatva-megújítva-fönntartva a hagyományokat. A Kaláris-esten azt is megmutatják - Ahogy mi szeretjük címmel - a sokféleségben egységet képező táncosok, hogy a folytatás-fönntartás manapság miféle nehézségekbe ütközik. Így kerül az erdélyi-mezőkölpényi táncokra épülő koreo-gráfiába a folytonos mobilozás, egyeztetés, szellemes színpadi megfogalmazásban. Az egyeztetésre nagy szükség van, hiszen sokan a tanulmányaik vagy a munkájuk okán más városokból, esetleg külföldről járnak vissza az Ungaresca-próbákra. Autóstopos segédeszköznek tűnő kartonpapíron olvasható az üzenet: Londonba mentem! (De minek hozzá az a kellemetlen asszociációkat keltő fekete póló? Magyar munkavállaló - ergo nem turista? Legföljebb ebben az ironikus fénytörésben értelmezhető.)
Somogyi karikatánc, Csollányné Horváth Krisztina koreográfiája, szókimondó lányénekekkel Fotó: Németh Richárd
De kezdjük az elején. Vastaps köszönti az Ungarescát már az első percekben. A konferanszié Prikazovics Ferenc, a kísérőzenekar a Boglya Népzenei Együttes. A romániai Keménytelke táncaiból készült Horváth Győző-koreográfiával indul az este. Aztán a 70 éves Antal Lászlót köszöntik az ünnepelt 1983-as, Bruegel-festmények ihlette, az alkalomra fölújított táncszínházi koreográfiájával. A Don Quijote következik, Bognár József koreográfiájában Jávorics Krisztián (a nagy ) és Horváth Zoltán (a kicsi ) a főszereplő. Az áttetsző és hajlíthatatlan szélmalomharcos és hű fegyverhordozója. A Boglya - benne Sebők Lívia - azt énekli, hogy Lucifernél ég a szalma . Az Ungaresca utánpótlását a Szivárvány AMI adja. A somogyi karikatánc Csollányné Horváth Krisztina koreo-gráfiája, az Ungaresca és a Tücsök előadásában.
A Szent Márton Borfesztiválra készített, dramatikus elemekkel összefűzött koreográfia a szőlő útját kíséri végig egészen a szüreti mulatságig, több tájegység táncaival Fotó: Németh Richárd
A bevezető szerint a lányok táncában az a lényeg, hogy mindenki egyforma, senki nem tűnik ki. Horváth Győző kalotaszegi legényese - a román lassú és a magyar virtuóz - a válasz a karikatáncra, a csapatból ki-kilépő férfias versengésekkel. Az este első része az Ahogy mi szeretjük -koreográfiával ér véget. A szünetben itt is, ott is a műsort dicsérik: régi táncosok (akiknek a térde már nem bírná ), szakértő szemmel. A második rész a Szent Márton Borfesztiválra készült, többféle táncból (Sárköz, Mezőföld, Rábaköz) összefűzött életképpel folytatódik: Tolták már vidáman Bacchusnak szekerét. Közreműködnek Gyöngyösfalu jótorkú férfiemberei és asszonyai (a Szent Márton Kórus), a háttérvetítés képei között a kőszegi Szőlő Jövésnek Könyvéből is látunk néhány lapot. A koreográfia nagyszabású szüreti mulatságba torkollik: ez a nagy össztánc benne a legszebb. (Ilyenkor mutatkozik meg a tánc ereje.) A nagybúni gyűjtésből az Ungaresca seniorjai mutatják be László Csaba koreográfiáját (felvételről húzza a székelykeresztúri zenekar), a Kaláris Csollányné Horváth Krisztina és Csollány Csaba koreográfiájával válik teljessé: a Vág-Garam-köz táncaiból kapunk gubbantós (jellegzetes rogyasztós mozdulat tánc közben) ízelítőt.
De az este aktuális alapgondolatát mégis Dávid József, a tapasztalt pásztor fogalmazza meg, Prikazovics Ferenc tolmácsolásában, Horváth Győző botolós koreo-gráfiájának bevezetéseképpen: Nem mind pásztor, aki botot emel.
Az 1955-ben alapított, sokat megért Ungarescában mind táncos, aki lábat emel. A Kaláris a bizonyíték.