Lóerő

2014.01.09. 09:55

Olcsóbb lesz, vagy drágul az üzemanyag?

Rég nem látott lendülettel, több mint hat százalékos eséssel kezdte az újévet a nyersolaj ára. Mindehhez a líbiai kitermelés növekedése, valamint a rossz amerikai időjárás miatti kereslet-visszaesés is hozzájárult. De vajon az üzemanyagok árában mi autósok mennyire fogjuk érezni mindennek a hatását?

Kelemen Attila

Szinte pár nap leforgása alatt több mint hat százalékot esett az amerikai olaj árfolyama, ami elegendő mérséklődés volt ahhoz, hogy ismét 100 dollár alá kerüljön az energiahordozó. A hirtelen esés több, egymástól független tényező hatása.

Egyrészt Líbiában kezd magára találni az olajszektor. Ugyanis az elmúlt hónapokban folyamatosan csökkent a napi kitermelés, ami csaknem a 2011-es polgárháború idején tapasztalt szintre esett vissza. Ám egy jelentős olajmező termelésének újbóli beindítása ismét növekedést eredményezett.

A másik tényezőt az USA-ban kell keresni. Az elmúlt héten a zord időjárás arra kényszerítette az embereket, hogy ne üljenek autóba. Az elemzők arra számítanak, hogy az üzemanyagok iránti kereslet a soron következő hetekben is csökkenhet.

A magyar autósok számára a legfontosabb kérdés, hogy mindezek hatására itthon csökkenhet-e a benzinár.

Az európaiak számára ugyan az amerikai WTI típusú olaj árfolyama kevésbé, ám az északi-tengeri Brent már inkább mérvadóbb. Márpedig ez utóbbi esetében is hasonló esést tapasztaltak. Azonban nem árt megvizsgálni a mérleg másik serpenyőjét: a dollár erősödött a forinttal szemben, ami ellensúlyozza az olaj árának csökkenését. Komolyabb árváltozást Magyarországon egyelőre nem jeleznek a világgazdasági mutatók, ugyanis a kőolajszükséglet emelkedése alacsonyabb ütemű, mint ahogy azt korábban várták.

A középtávú prognózis szerint az elkövetkező 3-5 évben sem nagyon lehet számottevő elmozdulásra számítani a nyersanyagárak tekintetében. És ha változás is áll be, a piaci elemzők szerint inkább a csökkenés felé fog mutatni.

Az előretekintést követően rendhagyó módon vessünk vissza egy pillantást 2013-ra. A 95-ös oktánszámú benzin átlagára a hazai üzemanyagtöltő állomásokon 1,7 százalékkal csökkent, miközben a gázolajé 0,7 százalékkal emelkedett. Az átlagos nettó bérekhez viszonyítva 2013 év végén 8,5 százalékkal több benzint, illetve 6,5 százalékkal több gázolajat lehetett egy havi átlagos nettó keresetből tankolni, mint egy évvel korábban.

Ami pedig a fogyasztást illeti: 0,9 százalékkal, 2040 millió literre nőtt a magyar üzemanyagpiac a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint. Benzinből 1,7 százalékkal fogyott kevesebb, míg a gázolaj kereslete 3 százalékkal nőtt 2013 első három negyedévében. Az előbbiből 885 millió liter, míg az utóbbiból 1174 millió liter fogyott szeptemberrel bezárólag.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!