Lóerő

2015.06.11. 12:50

Autósboltok, szervizek górcső alatt - Minden második helyen volt jogsértés

Összehangolt országos ellenőrző akciót szervezett közösen a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Idén először autókereskedéseket, autószervizeket, és autósboltokat ellenőriztek a szakemberek. Minden második helyen volt valamilyen jogsértés.

Kelemen Attila

Az országos akcióban 301 hatósági ellenőrzést végeztek a szakemberek, 163 alkalommal találtak valamilyen szabálytalanságot – ez 54 százalékos kifogásolási arányt jelent. A legtöbb probléma, az autósboltokban a hiányos tartalmú (vagy egyáltalán át sem adott) jótállási jegyekkel volt, (50,7 százalék), az autószervizekben gyakran a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel (30 százalék). Az autósboltokban sokszor hiányzott az eladási ár (21 százalék) és az egységár (37 százalék) is.

Az ellenőrzött 103 autószervizből 51 esetben (50 százalék), míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrész kereskedés közül 111 esetben (59 százalék) tapasztaltak szabálytalanságot a szakemberek.

A legnagyobb kifogásolási arány az autósboltokban a hiányos tartalmú jótállási jegyekkel volt (Grafika: Kelemen Attila)

A vizsgálat egyik fő szempontja a megfelelő ártájékoztatás volt. A fogyasztóvédelmi hatóság más területen (pl.: kereskedelem, vendéglátás, fesztiválok, rendezvények) már évek óta ellenőrzi az árfeltüntetést és az árfelszámítást – az autósboltok, autószervizek esetében erre még nem volt példa. A vizsgált 200 üzletből, illetve vállalkozásból 42 esetben volt valamilyen szabálytalanság az árfeltüntetéssel kapcsolatban. Az üzletekben 34 ezer 349 db termékből 11 ezer 607 db terméknél hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.

A szolgáltatási díjakat is ellenőrízték a hatósági ellenőrök. A szabályok szerint a különböző szolgáltatások díjairól, vagy a díj számításának módjáról tájékoztatást kell adniuk a vállalkozásoknak, annak érdekében, hogy arról a vásárlók már előzetesen tájékozódni tudjanak. Ezt kettő autókereskedés, 101 autószerviz, és hat autósbolt esetében vizsgálták a felügyelők. Ezen a területen a legtöbb jogsértést az autószervizeknél (41) tapasztalták. Ezekben az esetekben hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmű, vagy nem volt jól olvasható. Az is előfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelően tüntették fel.

Az is a kontroll részét képezte, hogy a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 db tájékoztatás közül 41 db valamilyen szempontból félrevezető volt (a kifogásolási arány 23 százalék). A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami igen magas, 51 százalékos kifogásolási arányt jelent. Az ellenőrzött vállalkozások 14 alkalommal, azaz a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet.

A szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály módosítással, amely szerint a gépjárművek 10 ezer forint feletti alkotórészei, illetve tartozékai is jótállás köteles termékek lettek szeptember 15-től.

A NKH vizsgálati eredménye szerint minden tizenkettedik alkatrésszel volt valamilyen úgynevezett jóváhagyási vagy minősítési probléma. 6107 megvizsgált alkatrészből 754-nél emeltek kifogást az ellenőrök. Ázsiában gyártott termékek – ledes fénycsíkok és izzók, első ködfényszórók, járművekre szerelhető ablakfóliák, ledes pótféklámpák és halogén izzók – buktak meg az ellenőrzésen. Találtak olyan gépjármű izzókat (ledes helyzetjelző izzót, színes ledes szofita izzót), amelynek csomagolásán csak nagyon kisméretű betűvel tüntették fel: a termék a közúti közlekedésben nem használható.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!