2016.09.08. 11:25
Mire figyeljenek a robogósok? - Szabályszegések, amelyek a balesetek fokozott előidézői lehetnek (2. rész)
Megyei körkép - Ugyan időszakos műszaki vizsgálaton nem kell megjelennie a segédmotoros kerékpároknak, de a biztonságos közlekedésük érdekében fontos ellenőrizni pár dolgot rajtuk. Ezeknek jártunk utána, no meg pár észben tartandó szabálynak.
- Sokan nem tudják (vagy ha tisztában is vannak, vele rosszul alkalmazzák), de a forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt nappal és jó látási viszonyok között mindig ki kell világítani - tudtuk meg Molnár László közlekedésbiztonsági szakembertől, aki hozzátette: - Amennyiben a segédmotoros kerékpár féklámpával fel van szerelve, úgy annak működőképesnek kell lennie.
A lámpákon kívül milyen kötelező elemek vonatkoznak a segédmotorokra?
- Egyrészt a segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie. Rá csak jóváhagyási jellel ellátott fényszórót, helyzetjelző lámpát és irányjelző lámpát szabad felszerelni. Másrészt a segédmotoros kerékpárt fel kell szerelni két, egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
Csakúgy mint az autóknál az alváz- és a motorszám, úgy a segédmotoroknál is vannak azonosító jelölések. A vázon beütéssel kell feltüntetnie a gyártási számot és az azonosítási jelet a gyártónak, valamint a forgalmazónak vagy a közlekedési hatóságnak.
A tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt jó látási viszonyok között is ki kell világítani Fotó: Shutterstock
- A két- és háromkerekű segédmotoros kerékpár azonosítási jele a jármű vázába beütött CM betű és a hajtómotor cm3-ben - maximum 50 - meghatározott hengerűrtartalmát jelző szám. E jelet csak a gyártó, forgalmazó, illetőleg a közlekedési hatóság ütheti be. Segédmotoros kerékpár ilyen jelzés nélkül a közúton nem közlekedhet. Fontos, hogy a jelenlegi jogszabályok alapján motorkerékpár segédmotorkerékpárrá nem alakítható át. AM jogosítvány birtokában olyan két-, három-, vagy négykerekű járművet vezethetünk, amely hajtómotorjának lökettérfogata nem haladja meg az 50 cm3-et, teljesítménye pedig a 4 kW-ot, tervezett sebessége 45 km/h-nál nem nagyobb, saját tömege pedig legfeljebb 350 kilogramm.
Ugyan időszakos műszaki vizsgálaton nem kell megjelenniük a segédmotoros kerékpároknak, de a biztonságos közlekedésük érdekében fontos ellenőrizni legalább a következőket:
- a gumiabroncsok állapotát, bordázatmélységüket (legalább 1,6 mm) és az előírt abroncsnyomásokat;
- a világító- és fényjelző berendezések, fényvisszaverők, hangjelző-berendezés állapotát;
- a visszapillantó tükröket (2 db kötelező);
- a fék- és kormányberendezést;
- a motor (kenőolaj, gyújtógyertya, levegőszűrő, kipufogó-berendezés) és a váz állapotát;
- az A" típusú elsősegélynyújtó felszerelést.
A hazai KRESZ szerint segédmotoros kerékpárral megengedett maximális sebesség 40 km/óra.
Végezetül, de nem utolsó sorban néhány további olyan szabály, melyek megszegése sajnos balesetek fokozott előidézője lehet:
- A kerékpárút tábla a kétkerekű kerékpárok közlekedésére kijelölt utat jelez; a segédmotoros rokkantkocsi, a gépi meghajtású kerekes szék és a kétkerekű segédmotoros kerékpár lakott területen kívül a kerékpárutat igénybe veheti, ha ezt jelzőtábla nem tiltja.
Kétkerekű motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral és kerékpárral egymás mellett két sorban vagy az úttest széléhez viszonyítva ferdén is meg szabad állni, ha a járművek az úttestből egy személygépkocsi szélességénél többet nem foglalnak el.
Tilos megállni kijelölt gyalogos-átkelőhelyen, valamint a gyalogos-átkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül.
Lakott területen a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni, kétkerekű segédmotoros kerékpáron utast szállítani, segédmotoros kerékpárhoz utánfutót kapcsolni nem szabad.
Azt már mondanunk sem kell, hogy kétkerekű motorkerékpárt, segédmotoros kerékpárt és kerékpárt vontatni tilos.
A segédmotorokra vonatkozó szabályokról szóló előző írásunkat itt olvashatja.