Veszélyes, ha túl karcos

2018.01.13. 09:30

Ha sokat autózunk, időről időre érdemes kicserélni a szélvédőt

Jelentősen növeli a baleseti kockázatot az összekarcolódott szélvédőüveg. Az elhasználódott szélvédőn tükröződő erős fény hatással van a sofőrre.

Vas Népe

A szélvédőn tükröződő fény elvakíthatja a vezetőt, aki így nem mindig veszi észre időben az elébe kerülő akadályt Fotó: Shutterstock

Fotós: Shutterstock

A kopott szélvédőn tükröződő fény rendkívül veszélyes: elvakíthatja a vezetőt, így előfordulhat, hogy nem veszi észre időben az elébe kerülő akadályt.

A levegőben található porszemcsék menet közben a homokszóráshoz hasonló hatásnak teszik ki az üveget, de idővel az ablaktörlők is komoly kárt tudnak okozni a szélvédőben – főleg, ha nem cseréljük a lapátokat rendszeresen. De mi magunk is árthatunk, ha télen túl nagy erőbedobással igyekszünk lekaparni az üvegről a jeget.

Ha nem végzünk jó munkát, a karcolások révén a fény prizmaszerűen törik meg és verődik vissza a vezető előtt. És ha ez akkor történik, amikor a nap lenyugvóban van – vagy éppen éjszakai utazás közben, amikor erős a szembejövő forgalom fénye –, könnyen póruljárhatunk. Az elvakítás mértéke a szélvédő állapotával arányos: minél kopottabb az üveg, annál inkább elvakíthatja a vezetőt a fény.

A szélvédőn tükröződő fény elvakíthatja a vezetőt, aki így nem mindig veszi észre időben az elébe kerülő akadályt Fotó: Shutterstock

A probléma komolyságát jelzi, hogy a Svéd Nemzeti Közlekedési Kutatóintézet szimulátoros tesztekkel mérte fel, milyen hatással van az autóvezetőkre az elhasználódott, karcos szélvédőüveg. A tanulmány elkészítéséhez három szélvédőt használtak: egy új, egy 150 ezer – és egy 350 ezer kilométert futott autó üvegét. Összesen 24 sofőr tette meg ugyanazt a kört mindegyik szélvédő mögött.

Körönként két akadály került eléjük, a vakítást a szimulátor képernyője elé szerelt fényforrás idézte elő. A lámpa a szemből érkező késő délutáni napfényt szimulálta. A legjobb és a legrosszabb szélvédő közötti látótávolság különbsége hozzávetőleg 130 méter volt, ami 65 százalékos eltérést jelent.

A valós közúti forgalomban ráadásul sokkal több tényező (például eső vagy kosz) is ronthatja a látási viszonyokat, vagyis a svédországi felmérés eredményénél is nagyobb mértékben van veszélynek kitéve a vezető. Éppen ezért nagy futásteljesítmény esetén érdemes minél előbb kicserélni az elhasználódott szélvédőt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!