Lóerő

2020.04.12. 15:30

Óriási a veszteség – Már áprilisban újraindulhat a magyarországi Mercedes és Suzuki?

Százmilliárdokban mérhető az autógyárak vesztesége, amelyekből csak Európában több mint kétszáz zárt be a járvány miatt, ez közvetlenül 1,1 millió munkavállalót érint.

Budai Dávid

Szakértői becslés szerint több mint százmilliárd dollár bevételkiesést szenvedhetnek el az autógyártók, ha nem tudják újraindítani a termelést április végéig az új koronavírus által okozott járvány miatt Európában és Észak-Amerikában leállított gyáraikban.

Ian Henry, az AutoAnalysis nevű, szakági elemzéseket és előrejelzéseket készítő brit kutatóközpont tulajdonosának számításai szerint az európai gyártók 2,6 millió autó kiesése miatt 66 milliárd dollárt veszíthetnek, az észak-amerikaiak pedig 2 millió autót, azaz 52 milliárd dollárt bukhatnak el április végéig. Ez a becslés a 2020-ra vonatkozó, eddigi gyártási előrejelzéseken alapul, beleértve az új modellek kibocsátását és a kereslet várható alakulását.

Minden nagy európai és észak-amerikai autógyártó felfüggesztette a termelést márciusban a munkavállalók egészségének védelme, illetve a kereslet zuhanása miatt. Egy sor vállalat pedig el is halasztotta a termelés újraindítását, amelyet korábban március végére, április elejére tervezett. A japán Nissan, az amerikai gyártók közül a Ford és a General Motors csak annyit közölt, hogy határozatlan időre zárva maradnak üzemei. A termelés szüneteltetése Európában minden egyes héten további 8 milliárd dolláros, Észak-Amerikában pedig 7,5 milliárd dolláros kiesést jelent az autógyártók bevételeiben.

Európa 229 autógyárában állt le a termelés az elmúlt hetekben
Fotó: Shutterstock

Ian Henry megítélése szerint május előtt nem várható a helyzet normalizálódása, és az is a legkorábbi időpont. Nyugat-Európában márciusban durván kétharmaddal csökkent az új autók értékesítése, az Egyesült Államokban pedig tízéves mélypontra zuhant. Az április ennél is súlyosabb veszteségeket hoz majd a fogyasztók mozgásszabadságának korlátozása, illetve az autószalonok kényszerű bezárása miatt. Jóllehet a szigorú korlátozások feloldása után megugorhat az új autók forgalmazása, az elhalasztott vásárlásoknak valószínűleg csak egy részét realizálják a fogyasztók, mivel a járvány után várható kedvezőtlen gazdasági és munkanélküliségi helyzet tompítani fogja a keresletet. Kínában a legsúlyosabb pillanatban gyakorlatilag senki nem vett új autót, és a legújabb adatok is azt mutatják, hogy a koronavírus-járvány előtti szinthez képest 40 százalékkal visszaesett az újautó-forgalmazás.

Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) adatai szerint Európa 229 autógyárában állt le a termelés az elmúlt hetekben. Ez közvetlenül 1,1 millió munkavállalót érint, de a beszállítókkal együtt ennél lényegesen több emberről van szó, akiknek a gyártósorok leállásával együtt áll a munkája is. Felmérések szerint velük már csaknem 14 millió ember érintett az ACEA által figyelt 27 országban, ami az uniós foglalkoztatottság 6,1 százalékát jelenti. A gyárleállások legnagyobb vesztese Németország, ahol eddig 359 ezer autót nem gyártottak le és több mint félmillió ember érintett közvetlenül a kiesésben. Olaszországban álltak le a leghamarabb a gyárak, ami ott közel 80 ezer autós kiesést okozott, míg az európai átlagnál szintén korábban gyárait bezáró Spanyolországban 237 ezreset.

Magyarországon március 23-án állt le az utolsó autógyár is, ami az ACEA szerint 34 ezres kiesést jelent eddig, és egyelőre itt sem látni, mikor indulhat újra a termelés. A Mercedes április 22-ével számol, a Suzuki április közepével, de ezek a határidők kitolódhatnak a járványhelyzettől függően.

A tavalyinál várhatóan tizenkét százalékkal kevesebb új autót adnak el idén világszerte, így a teljes mennyiség 78,8 millió körül tetőzik majd, ha a járvány lefolyása nem lesz hosszabb annál, amire most vezető gazdasági és pénzügyi elemzők számítanak. A Goldman Sachs éves szinten 40 százalékos európai GDP-csökkenést is elképzelhetőnek tart, és a harmadik negyedévtől várnak növekedést, melynek mértékét 19 százalékra teszik. A 2019-hez viszonyított csökkenés mértéke jelentősen meghaladja a 2008–2009-es válság után tapasztaltakat is, ami nemcsak az új autók számában és a fejlesztésekre fordítható összegekben mutatkozik meg, de az autóiparban dolgozó szakemberek egzisztenciáját is súlyosan érinti.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!