hogy is volt?

2021.08.14. 07:00

Hogyan változott a rendszámunk? – Volt, amikor a tulajdonosok maguk festették fel az autójukra

A jelenleg érvényben lévő rendszámformátum lassacskán nem lesz képes új azonosító táblát adni, éppen ezért szükség lesz új megjelenésre. Már az időpontja is megvan, amikor a négy betűből és három számból álló rendszámok felkerülhetnek az újonnan forgalomba helyezett járművekre: 2022. július. De addig is nézzük meg, hogy miként változott a magyarországi autók egyértelmű beazonosítására szolgáló táblák kinézete.

Kelemen Attila

Egészen 1901-ig kell visszamennünk ahhoz, hogy a korabeli felvételeken, fotográfiákon az automobilokon azonosító táblákra bukkanjunk. A múlt század elején vált szükségessé a járművek megjelölése, mivel azok terjedése az 1800-as évekhez képest „rohamosan” nőtt. Ezért is hoztak rendeletet 1901-ben a hatósági rendszám kötelező használatára, és vele együtt a kötelező műszaki vizsgálatra. Az akkori rendszámokon csak három számjegyes számok szerepeltek.

Az 1910-től megjelenő új rendelet szerint a királyi Magyarország területét (a Monarchia keretein belül) 15 járműkerületre osztották, amelyeket egy-egy betűjelzéssel különböztettek meg a rendszámtáblákon. Két legnépesebb városunk, Budapest és Fiume önálló kerületnek számított a rendszer szerint. Az automobilokra felkerülő táblákon egy betű és három számjegy állt kötőjellel elválasztva. A kivételt Budapest jelentette, ahol a rendszámok római számmal kezdődtek. A szabályok szerint az autók orrára és farára is fel kellett tenni egy-egy táblát.

1933-ban megszűnt a területalapú jelölés. Az új (két betű, három szám) jelzést a járművek elején téglalap formájú, hátul négyzet alakú, kétsoros táblára rögzítették. A második világháborút követő időszakban átláthatatlan, ellenőrizhetetlen volt a magyar autópark szabályozása. Már csak azért is, mivel személyautók helyett csak a világégést „túlélő” roncsokról beszélhetünk. Az ezekből működőképessé alakított járművekre és az egynéhány külföldről behozott autóra az 1940-es évek végén kis öszszegért adtak használati engedélyt. A káoszt csak fokozta, hogy nyersanyaghiány miatt az állam nem tudott rendszámtáblákat gyártatni, így jobb híján maguknak a tulajdonosoknak kellett kreálniuk azonosító jelölést az autójukra. Ennek tükrében nem csoda, hogy nem egy autós fiktív rendszámmal, vagy éppen engedély nélkül közlekedett; mindezekre az 1948-as benzinjegyek bevezetésekor derült fény.

1948-tól már nem lehetett megkerülni a rendszert, amikor kötelezővé tették a gépjárművek műszaki szemléjét. Tíz esztendővel a rends zabályozó rendelet után új rendszámokat vezettek be. Már csak azért is, mert 1958 májusától vehettek használt autót magyar állampolgárok. (Előtte csak engedéllyel lehetett autót venni, és csak az államtól.) Innentől kezdve a hatkarakteres azonosítók két betűből és két-két számból álltak kötőjelekkel elválasztva. A kezdőbetűk már a jármű típusára (motorkerékpár, busz, teherautó, utánfutó stb.), jellegére, üzembentartójára (állami szerv, honvédség, mentőszolgálat stb.) is utaltak.

Ez a szisztéma egészen 1990-ig volt érvényben: kinőtte magát, mivel rohamosan nőtt a forgalomba helyezett járművek száma. Miközben 1960-ban még csak 30 ezer volt a közutakon közlekedő magyarországi tulajdonossal bíró személyautók száma, addig 1970-re ez a szám 240 ezerre nőtt. Az egymilliós határt az 1970-es évek végére lépte át, 1986-ban elérte a másfél milliót, 1990-ben pedig megközelítette a kétmilliót. A 31 éve bevezetett rendszámok sem területalapúak lettek, hanem a rendszerváltás előttihez hasonlóan időrendben készülnek. Ellenben már szabványméretűek, és fényvisszaverő tulajdonságúak.

A jelenleg is érvényben lévő hat karakter hosszúságú forgalmi rendszámok (három betű, három szám) kibocsátása 1990 augusztusában kezdődött. Újdonság volt, hogy az országzászló és a nemzetközi autójel is szerepelt rajta. A 2004-es EU-s csatlakozás után jelentek meg a kék alapszínű uniós rendszámtáblák. Egészen 2022 júliusáig kell várni az új rendszámtáblákra, amelyek négy betűből és három számból állnak majd az újonnan forgalomba helyezett járműveken. A jelenlegi karakterkészlet néhány éven belül kifutott volna, ezért hoszszabbodnak meg egy betűvel a hazai rendszámok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!