Ország-világ

2021.07.06. 06:50

Gyanús tenderek sorát folytatja le a főpolgármester

A fejlesztések közös vonása, hogy jelentős költségeket emésztenek fel, miközben a projektek sikere megkérdőjelezhető.

Karácsony Gergely főpolgármester még júniusban fogadta el azt az előterjesztést, amely értelmében új villamosokat szereznek be a fővárosnak. A tervek szerint Frankfurtból közel harmincéves, klímával nem rendelkező járművek érkezhetnek Budapestre, mintegy 7,7 milliárd forintért. Nem ez az első olyan járműbeszerzés, vagy felújítási terv azonban Karácsony Gergely főpolgármestersége idején, ami több kétséget is felvet, és számos hátránnyal jár a budapesti lakosok számára. Ezekben a beszerzésekben, fejlesztésekben az a közös, hogy a velük kapcsolatos kudarcokért, problémákért mindig a kormányt teszi felelőssé a balliberális városvezetés – írja a Magyar Nemzet.

Szauna milliárdokért

Nemrég a Magyar Nemzet is beszámolt arról a botrányos beszerzési tervről, amely alapján három ütemben, összesen 35, Frankfurtban kiárusított kötöttpályás jármű érkezne Budapestre. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint azonban Frankfurt éppen azért kínálja eladásra ezeket a villamosokat, mert azokra utólag nem lehet klímát szerelni. A frankfurti közlekedési vállalat (VGF) weboldalán leírják az okot is: a berendezést nem bírja el a tető, nem erre méretezték.

A BKV villamosállománya nyolcvan százalékban magas padlós, korszerűtlen járművekből áll, a flotta frissítése megalapozott törekvés írja a Világgazdaság. Hozzáteszik azonban, hogy a Frankfurtból beszerezhető villamosok üzemidő tartaléka legfeljebb 15-20 év (egy újé ennek a duplája), vagyis a megvásárlásuk mindössze átmenetileg javítaná a szolgáltatási színvonalat.

Ráadásul a klimatizálás hiánya, illetve az, hogy a szellőztető berendezések pótlása bizonytalan, teljességgel szembe megy az utasok elvárásaival,

és a jelenlegi városvezetés által eddig vallott közlekedéspolitikával. Karácsony Gergely többször kritizálta, hogy elődje, Tarlós István városvezetése alatt a 3-as metró szerelvények modernizálását légkondicionálás nélkül rendelte meg Budapest. Eközben a BKK nemrég mindössze annyit tudott javasolni arra az esetre, ha a kánikulai napokon azt tapasztalnánk, hogy egy-egy járművön nem működik a légkondicionáló, hogy „nyissuk ki az ablakot.”

Buszok egy offshore-cégtől

A villamosok mellett a buszok beszerzése is botrányosra sikeredett a Városházán. Emlékezetes, hogy még tavaly a főváros vezetése kiírt egy busztendert, amin egy offshore hátterű cég volt a befutó, amelynek a működése nem átlátható, nincsenek a tulajdonában buszok, és nincsenek alkalmazottjai sem, ráadásul a benyújtási határidő előtt pár nappal hozták létre.

A nyertes cég közvetetten Leisztinger Tamás nagyvállalkozóhoz köthető, aki korábban Tüttő Kata (MSZP) városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes élettársa volt.

Maga Karácsony Gergely zavarosan, önmagának is ellentmondva beszélt a BKV botrányos buszbérlési tenderéről.

A főpolgármester először egyebek mellett azt hangoztatta, „nem is tudja, miről kellene beszélnie” az offshore hátterű kamucég győztes pályázatával kapcsolatban, egy másik nyilatkozatában viszont később azt állította: személyesen értesült arról, hogy a rendőrség már nyomoz az ügyben.

Karácsony egy helyen azt állította, jogszerűen folyt le a közbeszerzési eljárás, ugyanakkor azt is elismerte, „erős a gyanú”, hogy nem valódi referenciát mutatott be a nyertes CR-Facilities Zrt.

Kevesebbet, többért

A tömegközlekedési eszközök beszerzése mellett a főváros által koordinált felújítások körül is több probléma merült fel az utóbbi időben. Mint arról a Magyar Nemzet beszámolt: a Tarlós István korábbi főpolgármester idején tett ajánlattal ellentétben ötmilliárd forinttal drágábban újíthatja fel például a Lánchidat a Karácsony Gergely által vezetett fővárosi önkormányzat új közbeszerzési eljárásának nyertese, az A-Híd Zrt. Mindennek ellentmondva Budapest városvezetése korábban azt állította, hogy szerintük épp a volt polgármester idején volt drágább a kivitelezésről szóló tenderen nyertes cég pályázata.

Ezzel szemben az akkori 35,2 milliárdos ár tartalmazta a Széchenyi téren található aluljáró felújításának 13,5 milliárd forintos költségét is, ami a jelenlegi korszerűsítési tervekben nem szerepel.

Karácsonyék 26,7 milliárdos költségű tervei csak a híd felújítását tartalmazzák, tehát ez ötmilliárd forinttal drágább az előző polgármester idején megtett ajánlatnál. A kivitelező szerint ez egyértelműen a jelenlegi városvezetés időhúzására vezethető vissza, mert miközben azt hangsúlyozták, hogy kormányzati támogatásra várnak,

a Lánchíd műszaki állapota tovább romlott, ezért több acélszerkezetet és erősebb korrózióvédelmet kell alkalmazni.

A Lánchíd mellett a Blaha Lujza tér felújítása kapcsán sem képes a főváros nyilvánosságra hozni az igazság minden részletét. A tér átépítésének tervezési közbeszerzését Tarlós István főpolgármestersége idején, 2018 nyarán írta ki a BKK, de 2020 februárjában a főváros új vezetése a tervek felülvizsgálatát kérte, forráshiányra hivatkozva. Karácsonyék így elvesztegettek több mint egy évet a projekt műszaki megvalósítása során, de ez az idő sem volt elegendő nekik, hogy az ígért társadalmi egyeztetést lefolytassák. Ráadásul ez a fejújítás is csak csökkentett műszaki tartalommal valósulhat meg, mint a Lánchíd korszerűsítése.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában