edigital

2017.09.26. 18:24

Személyre szabott marketing a hazai e-kereskedelemben

A hazai e-kereskedelem átlagon felüli sebességgel bővül, ami folyamatos fejlődésre készteti a szereplőket. Olyan megoldások honosodnak meg, amelyek az elektronikus kereskedelemben élen járó országokban is gyerekcipőben járnak. A megkérdezett marketing szakértő szerint a perszinalizáció az az út, amire egyre több webáruház alapozni fogja a direkt marketing tevékenységét.

vaol.hu

A GKI Digital az idén is közzétette a legnagyobb hazai webáruházak listáját. Idén is, immár harmadik alkalommal az Extreme Digital végzett az élen, őt az eMag, a MediaMarkt, Mall, a Tesco, az iPon, az Aqua Electromax, a 220 Volt, a Libri-Shopline és a Tchibo követte. A vezető hazai webáruházak a látogatottságuk 5-15 százalékát biztosítják direkt marketing eszközökkel, azonban ez a forgalmi forrás ennél nagyobb potenciállal rendelkezik. A direkt marketing eszközök alkalmasak a kiváló célzásra, így nagyobb kosárérték valósítható meg a segítségükkel.

A magyar piacon jelenleg kettőzött növekedés figyelhető meg. Folyamatos az új online vásárlók megjelenése, illetve folyamatosan és kiszámíthatóan növekszik a vásárlási gyakoriság is. Ez utóbbi jól mutatja a perszonalizált marketingben rejlő lehetőségeket.

A hazai e-kereskedelemben jelenleg inkább szárnypróbálgatásokat tapasztalunk, mintsem kiforrott módszereket. A piac kisebb és közepes szereplőit egyelőre leköti a mérsékelt ütemű növekedés, amit a piac bővülése kiválóan támogat. Ők elsősorban a hagyományos reklámeszközökben látják a siker kulcsát, amit egyre tudatosabban alkalmaznak. A valódi perszonalizált direkt marketing egyelőre a legnagyobbak játszótere: az eDigital.hu példaértékű megoldásokat használ a személyre szabott ajánlatok kézbesítése során, de más piaci szereplők is igyekeznek tudatosan alkalmazni a rendelkezésükre álló ügyféladataikat.

A szakértő szerint a hazai webáruházak megtették az első lépést a perszonalizált marketing felé. A kisebb szereplők erőforrás hiányában döntéstámogatásra használják az adatokat. Ezek elsősorban az analitikai adatok támogatásában jelentenek hathatós segítséget, így járulnak hozzá a termékpaletta tudatos bővítéséhez, az akciók megválasztásához vagy a PPC kampányok eredményességéhez.

A valódi perszonalizált marketing azonban csak akkor lehet eredményes, ha kellő információ áll rendelkezésre az ügyfelekről. Alapvető adatnak számít az életkor, illetve a nem. Ezeket tekintjük a legfontosabb adatnak, noha ezek önmagukban kevésnek bizonyulnak a valódi perszonalizált marketinghez. Ismernünk kell az ügyfeleink érdeklődési körét és vásárlási szokásait annak érdekében, hogy mindig a lehető legjobb célzott ajánlatot juttassuk el számukra. Mindehhez azonban elengedhetetlenek azok az automatizmusok, amelyek az adatok tömeges és rendszeres feldolgozását teszik lehetővé.

A szakértő szerint a kisebb webáruházak nincsenek könnyű helyzetben, hiszen lépéskényszerben vannak a gyorsan növekvő webplázákkal szemben. A „minden egy helyen” shopok őrületes sebességgel növelik a forgalmazott termékek körét, egyre több tematikus webáruháznak jelentenek komoly konkurenciát. A perszonalizált ajánlatok alkalmazása remek lehetőséget tartogatna a kosárérték, illetve a vásárlási gyakoriság növelésére, azonban a kisebb szereplők esetében az adatgyűjtésből adódó esetleges konverziócsökkenés kivárásra készteti a webáruház tulajdonosokat. A következő időszakban bizonyosan kiderül, a perszonalizált megoldások milyen mértékben határozzák meg az e-kereskedelem fejlődését.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában