Sport

2012.01.25. 22:45

Beszélgetés Novák Előddel múltról, jelenről és jövőről

Hajósi Miklós Novák Előddel, az RTE Liga elnökével készített interjút.

Vas Népe

Milyen indíttatásból alakult az RTE?

Novák Előd: Hobbi és szabadidő sport volt. A kispénzű emberkékre gondolva hogy ők is érezzék, van egy átfogó egyesület ahol szabadon versenyezhetnek.

Kezdetekben hány fővel és milyen autókkal csapattak a sporttársak?

Novák Előd: A Kommunista országokból való autókkal csapattak főleg.

Mi a hosszú élet titka? Mármint az RTE életében?

Novák Előd: Családias légkör, ami minket körbe vesz. Ahogy dolgozunk, s ahogy felfogjuk az egészet. Mi a versenyzőkért és a versenyző társadalomért vagyunk. Mi ő értük tesszük a dolgunkat és nem ők vannak értünk.

Milyen pályákon versenyeztek anno?

Novák Előd: Csak murvás futamok voltak, Mezőtúr és környékén történek az első megmozdulások.

Milyen gumikkal mentek régen a sporttársak?

Novák Előd: Amit a garázsban, műhelyben találtak. Az Y mintás Stomil futott aszfalton, vízen, murván, és akinek ilyen gumija volt, azt nagy királynak tartották.

Meddig mehet az RTE versenyszervezés a jelenlegi felállásban?

Novák Előd: Szerintem nem sokáig. Én úgy érzem, hogy évről évre nyomást gyakorolnak ránk. Nem csak az RTE rendezőire, hanem magára a Rali Túra vezetőségére is.

A biztonság tekintetében milyen változásokra lehet számítani? Pl. szigorúbb gépátvétel, néző pontok kialakítása, nézők kordonnal való védelme, kevesebb lassító?

Novák Előd: Én úgy érzem, hogy eddig minden versenyen megpróbáltunk odafigyelni a kellő biztonságra. A versenyt a rendezők felügyelik egy biztonsági terv alapján. A gépátvételt komoly és kellő odafigyeléssel bonyolítják le. Sajnos a versenyzők nem veszik kellően komolyan, hisz az előző versenyen felderített hibát nem javítják ki. Pl. kartergáz kivezető csonk (Lada) van csak, és nem csővel tartályban végződik, hogy ne egyből a szabad levegőbe jusson a motornak ez a mellékterméke. A nézői pontok kialakítása, nézők kordonnal való védelme eddig is megvalósult. Az eddigi megszokott pályák nem minden esetben igényelnek nagyobb létszámú pályabírót. Amennyiben sláger szakaszok lesznek, igyekszünk több pályabírót mozgósítani. A kevesebb lassítóról Buna Zolival egyetemben már tavaly megpróbáltunk, kilincselni Mészáros Ivánnál, a RTE elnökénél. Ennek eredményeként volt olyan szakasz ahol kivettünk lassítót, de volt olyan is, ahol beraktunk. Próbáljuk versenyző barátiabbá tenni a pályát. Tervezzük külföldi mintára, szalmabála vagy 50 literes hordó - vízzel félig megtöltve – alkalmazását, legyen az lassító vagy terelő elem. Azt, hogy ebből melyik lesz megvalósítva és mikorra, most még nem tudom megmondani. Személy szerint a teherautó gumit javaslom, amit ebben az évben is használunk. Mivel tapasztalataink alapján, ha a balos vagy jobbos ívek személyautó gumikkal vannak kirakva, akkor azon bizony sokszor átmennek a versenyzők. 

Van-e lehetőség kisebb személyautó gumik alkalmazására a kamion gumik helyett, amik sajna milliós károkat tudnak okozni egy rossz féktáv miatt?

Novák Előd: Azért van a lassító kihelyezve, hogy általa időben csökkentse az átlagsebességet a versenyző. A jól felírt itiner alapján tudni kell, hogy hol van a lassító és ne romboljon bele senki.

 

 

A korábbi évekhez képest van-e változás a 2012-es követelményrendszerben?

Novák Előd: Lesz egy új kategória. A változások, mindig megjelennek az rte.hu oldalon és különböző honlapokon, közlemény formájában.

Mi az RTE hosszú távú terve, a Magyar Rally világában?

Novák Előd: Mint eddig volt. Előre nézve, a versenykőkért tenni a dolgunkat. Egy nagy család az RTE, mindig is az lesz. Úgy gondolom, hogy nem kell külső szervezetek hatására változtatnunk az eddigi mentalitásunkon.

Mit jelent az utánpótlás fogalma RTE szinten?

Novák Előd: Eddig én úgy tudtam, hogy mi vagyunk az utánpótlása a Rally1-nek. Tavalyi évben viszont azt hallottam, hogy nem az RTE az utánpótlás, hanem a Rally2. Egyszer megkérnek bennünket, egyszer meg nem, hogy foglalkozzuk az utánpótlás nevelésével. A tény az, hogy az elmúlt években jó néhány pilóta került tőlünk felsőbb osztályokba.

Ki vagy kik ismerik el az RTE-t, mint utánpótlás nevelő egyesületet?

Novák Előd: Nem tudok rá választ adni. Egyszer kellünk, egyszer nem. A saját versenyzőink ismerik el az egyesületet, ami nagyon jó érzés és szerintem mindig is mellettünk fognak állni.

Lehet-e közösen versenyezni az ORB-vel úgy, hogy mind a két szervezetnek jó legyen?

Novák Előd: Persze hogy lehetne. Örülök, hogy megkérdezted. A közösen rendezett versenyeket mindig megpróbáljuk koordinálni, finomítani. Az elmúlt években Lakatos Robi, Markó Tibi megmozgatott mindent, hogy jók legyenek a közös futamok. Megpróbálják Tibiék is versenyző szemmel nézni azokat a versenyeket, amiket rendeznek. Nem biztos, hogy ez elég. Ha távlati tervekben gondolkodunk, akkor az elmúlt évek tapasztalataiból, kudarcaiból lehetne meríteni. Ne legyen minden évben kérdés, hogy lesz-e közös verseny. Jó érzés a Dobó téren megjelenni több ezer ember előtt. A szponzoroknak is jó, ha ennyi ember látogatja a versenyeket. Igyekszünk jobban odafigyelni a közös rendezésekre. Hiszen mindenkinek érdeke a jó verseny.

Van-e lehetőség a rajtban és a célban elhelyezni mobil wc-t? Hiszen nem egy nők elől elzárt tevékenységről beszélünk. Vannak női pilótáink, navigátoraink, sportbíróink.

Novák Előd: Van lehetőség, sajnos anyagi kérdés. Hogy ha egy kicsit jobban odafigyelnénk egymásra, a hölgyekre is, akkor ez nem lenne kérdés. Én ígérem, hogy igyekszek megtenni mindent a túrában. Annak is örülök, hogy egyre több női versenyzőnk és navigátorunk van.

A közeljövőben várható-e nemzetközi RTE-vel közös verseny? Pl. Mitropa Rally, ADAC Rally, Szlovák vagy Cseh Rally?

Novák Előd: Nem biztos, hogy mi fel vagyunk nőve egy közös nemzetközi versenyhez. Vannak jó pályáink, vannak terveink, ötleteink, de egyenlőre nem szeretnék ez ügyben nyilatkozni.

Kinek köszönhető, hogy bejött az N-es abszolút értékelés?

Novák Előd: Elsődlegesen Ivánnak köszönhető, de tagadhatatlan, hogy Buna Zolival nagy szerepet játszottunk benne.

Versenyzők közül kikre a legbüszkébb Iván?

Novák Előd: Mindenkire büszke, sorolhatnánk neveket, ifj. Érdi Tibi, Niesz Feri, Lovász Pali, Nagy Matyi. Az utolsó Trabantostól, a legelső Mitsubishi-ig mindenkit ide írhatnánk. Akiket az előbb nevesítettem a Rali Túrából kerültek ki sokadmagukkal, és máig sikereik vannak fentebbi osztályokban illetve külföldön is.

Kedves Előd mikor és hogyan, milyen indíttatásból csatlakozott a Rali Túrához?

Novák Előd: Magához a túrához, amikor elkezdtem versenyezni akkor csatlakoztam 1996.-ban. 2003-tól van Rally1-es licencem. Visszahúzott a szívem a túrhoz. Ivánnal többször beszélgettem, hogy miként tudnék tevékenykedni a túrában és ezzel erősíteni az RTE-t. Versenyzői Liga elnök illetve versenyzői összekötőként igyekszem a csapatokat kiszolgálni illetve a nézők felé is teljesíteni.

2012-őt írunk, és úgy néz ki, hogy lesz folytatása a családi sikersorozatnak. Ki vagy kik kitartásának köszönhető, hogy az idén is megrendezésre kerül nyolc futammal az RTE sorozat?

Novák Előd: Először is a versenyzők kitartásának köszönhetjük a sorozat fenn állását. Sokan tizen éve nálunk indulnak és töltik velünk a hétvégéket. A versenyzők nélkül nem lenne az RTE RTE. Iván, Zoli és én illetve sorolhatnék neveket, akik sokat tettek a Rali Túra Egyesületért. Iván kitartóan, makacsul évről, évre biztosítja a sorozat családiasságát, összetartását a gépátvételtől a díjkiosztóig.

Kikből áll jelenleg a Rali túra vezetősége?

Novák Előd: Mészáros Iván az RTE elnöke, Buna Zoltán Versenyigazgató, Novák Előd Versenyzői Liga elnöke és Versenyzői összekötő.

Számíthatunk-e idén is ORB, R2, Historic és más Licenccel rendelkező versenyzők részvételére?

Novák Előd: Igen számíthatunk. Én nagyon szeretném, hogy úgy, mint tavaly az idén is eljönnének hozzánk. 2012-ben is jó lenne, ha többen lennénk. Amennyiben nincs kellő támogatás fentebbi osztályokban a versenyzőknek mi szeretettel várjuk őket. Tavaly Lengyelországból is volt versenyző párosunk.

Négy éve járok RTE futamokra, és meglátásom illetve szurkolói vélemények szerint országos népszerűségnek örvend a sorozat! Várható-e az idén is, a 100 -120 induló?

Novák Előd: Igen, de szerintem egy kicsivel nő is a mezőny létszáma.

Nemzetközi futamok versenyzőit láthatjuk-e az idén a Túrában?

Novák Előd: Nem tudom, mi szeretnénk. Az „M” csoportban bárki indulhat, akinek van odaszóló vagy való licence

A közös versenyek az ORB mezőnyével kiknek jók, a nézőnek, az ORB-nek, vagy az RTE-nek?

Novák Előd: Ez így együttesen igaz. A nézőnek, hiszen rengeteg versenyző indul különböző kategóriában. És előny az ORB-nek és a RTE-nek, hogy több a néző.

Van-e lehetőség minden RTE futam előtt a gépátvétel után egy Rajtdobogós vagy rajt kapus ceremóniára?

Novák Előd: Mi is szeretnénk, ha lenne ilyen ceremónia. A helyszínek adva lennének, de ez a rendezőn múlik.

A futamok véget érnek 17.00 körül. Van-e lehetőség arra, hogy a díjkiosztó ünnepség ne nyúljon éjszakába?

Novák Előd: Igen, ezen dolgozunk. Érdekünk, hogy a versenyzői megelégedettség minden formában működjön, ne csak az éles verseny közben.

Kedves Előd, te hogyan látod a múltat a jelent és a jövőt?

Novák Előd: Vannak nehézségek, lesznek is. Úgy érzem, azért vagyunk, hogy ezeket leküzdjük, megoldjuk. Remélem örök igazság, hogy RTE volt, van és lesz!

Folytatása következik...

Hajósi Miklós

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!