Vasi foci

2009.07.25. 20:16

A magyar futball ára: 6 milliárd forint 3 év alatt a tévéközvetítésért (HVG-elemzés)

Budapest - Az NB I-es futballmeccsek közvetítésével foglalkozik a HVG legújabb száma. Az írásból kiderül, hogy van pénz a magyar futballban, és a hazai drukkerek alapvetően mazochisták: egy REAC-rettenetnek csaknem ugyanakkora a nézettsége, mint egy angol kupamérkőzésnek. És nem egyedi eset: a Debrecen-Kalmar találkozót többen látták itthon, mint a Barcelona-Real Madrid csúcsrangadót. Számok, tények a HVG írásában.

MTI

Ahogy arról beszámoltunk, a közvetítésért járó pénzt az MLSZ szétosztja a klubok között. Nem kis összegről van szó, három év alatt 6 milliárd forintot érnek a meccsek. A HVG így ír erről:

"Hétfőn elkezdte átutalni a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) az első osztályú csapatoknak a bajnoki mérkőzések közvetítésének jogáért járó összesen 700 milliót, azaz gárdánként 43,75 millió forintot. Mivel a Sport Tv-t működtető Chello Central Europe Műsorszolgáltató Zrt. már a múlt héten postázta a Football Duó Kft.-vel közösen jogtulajdonos MLSZ-nek azt az 1,2 milliárd forintot, amely a hároméves megállapodás szerint a magyar első osztályú mérkőzések közvetítéséért július 15-éig jár. Ezt fejeli meg a Duna Tv évi 90 millió forintja – amely ellenében péntekenként közvetíthet egy-egy meccset –, illetve csapatonként 1400 UPC-előfizetés, amelyet a Chello átenged a kluboknak, hogy azokat ők értékesítsék. Utóbbi értékét Kisteleki István MLSZ-elnök – a listaár 70 százalékával kalkulálva – három év alatt 1,2 milliárd forintra becsülte. Mivel a készpénzben fizetendő éves jogdíj jövőre 1,455 milliárd, két év múlva pedig 1,71 milliárd forintra emelkedik, az MLSZ szerint a közvetítési jogokért három év alatt összesen közel 6 milliárd forint folyik be. A pénz nagyobb részét a bajnokság megkezdése előtt, normatív alapon, körülbelül 40 százalékát pedig a szezon befejeztével a bajnokságban elért helyezések, illetve a televíziós közvetítésekben való szereplések arányában osztja el a szövetség."

Sokakban felmerült a kérdés, milyen nézettséget produkál a sokszor nézhetetlennek titulált magyar futball:

"A műsorszolgáltatók piacának változása is hozzájárult a magas árhoz” – értékelte az üzletet a HVG-nek Máté Pál, a Sport Tv főszerkesztője. Erős külföldi futballbajnokság és a hazai meccsek közvetítése – a televíziós szakemberek szerint ez a piacnyerés receptje. A Digi Tv Romániában ezt követte, és Magyarországon is ezzel próbálkozott. Máté szerint a Sport Tv tulajdonosai alaposan végigszámolták, mit veszthetnek, ha a magyar bajnokságot kieresztik a kezükből, és ezek után döntöttek úgy, hogy élnek opciós jogukkal. A számok alapján nem véletlenül tettek így. Egy magyar első osztályú meccsbe félmillióan is belenéznek, a tartós nézőszám százezer körül van. De igazán érdekesnek – és némileg érthetetlennek – az tűnik, hogy amikor egy szombat délutáni angol FA-kupameccs 105 ezer nézőt vonzott, következő hétfőn a Vasas–REAC-mérkőzés tartós nézőszáma is 103 ezer volt. A Debrecen múlt heti Bajnokok Ligája-selejtezőjét 152 ezren nézték végig, 30 ezerrel többen, mint az Európában csúcsrangadónak számító Barcelona–Real Madrid-meccset. A Fradi korábbi NB II.-es mérkőzései is stabilan hozták a százezer körüli számot, a legnépszerűbb magyar csapat feljutásától a Sport Tv-nél 30-50 százalékos nézettségnövekedést várnak."

További részletek a HVG elemzésében!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!