A koronavírus nem kímélte az ágazatot

2021.12.28. 07:00

Jelentősen drágult a fuvarozás - Körképünkben Vas megyei áruszállítót is megkérdeztünk

Az áruszállítókat sem kímélte a koronavírusjárvány. Előbb a hirtelen megszűnt kereslettel, később az egekbe szökött gázolajárral és az AdBlue adalékanyag hiányával, jelentős drágulásával kellett felvenniük a versenyt a fuvarozóknak. Az általunk megkérdezett vasi cégtulajdonos úgy számol: egy út 20-25 százalékkal kerül most többe, mint jó egy évvel ezelőtt.

EB

Erdei Krisztián logisztikai vezetővel egyeztet Simon Miklós

Forrás: Cseh Gábor

Fotó: Cseh Gábor

 Aligha lehet kérdés, a pandémia a gazdaság valamennyi szegmensét negatívan érintette, a tavasszal bevezetett, a járvány megfékezését szolgáló intézkedések a termelés és a termelékenység rovására mentek. Kevesebb alapanyagra volt szüksége a vállalatoknak, csökkent az előállított áru mennyisége és ez rögtön rányomta bélyegét a fuvarok számára is. Az egyik legnagyobb vasi, árufuvarozással és annak háttérszolgáltatásaival foglalkozó cég ügyvezető igazgatója, Simon Miklós azt mondja: a gépparkjuk biztonságos üzemeltetéséhez járműveiknek mintegy 10-12 ezer kilométert kell megtenniük havonta. A pandémia elején ez messze nem volt meg, ahogy sok más vállalat, ők is megpróbáltak túlélni. Hiába csökkent ekkor jelentősen az üzemanyag ára, mellette fizetni kellett az útdíjat, a gépkocsivezetők bérét, a járulékokat, közterheket. 

 

– Magyarország kormánya amennyire tudott, mögé állt a vállalkozásoknak, de számos olyan költség volt, amelyet az előző évek megtakarításaiból kellett kigazdálkodni – teszi hozzá. Simon Miklós úgy emlékszik: az idén kezdtünk kilábalni a válságból, s mivel senki nem tudta, mennyi időre szól a szabadság, mindenki elkezdett termelni, mindenki minden tervét gyorsan meg akarta valósítani. Ez felhajtotta az erőket, újraindult a vérkeringés Európában és a világon. Az üzemanyagárak az egekbe szöktek, és nem csak a szárazföldön. A tengeri konténeres szállítás árai a háromszorosára emelkedtek: Kínából tavaly ilyenkor ötezer dollárért jött el egy konténer, most 15-16 ezer dollárba kerül. Ez újabb akadályokat gördített a fuvarozó cégek elé: megrendelőik többségével ugyanis éves szerződésben állnak, s mivel ők is betervezték költségeiket, ritkán finanszírozzák a különbözetet.

 

 – Szeptember–októberben azonban már olyan mértékű volt az üzemanyagár-emelkedés, hogy a partnereink belátták: tarthatatlan a helyzet, hajlandóak egyfajta kommunikációra. A korábbi évek átlagárához képest most 9-10 százalékos fuvardíj-áremelkedésre lenne szükség, és megbízóink azt mondták, 5-7 százalékot elfogadnak – magyarázza az ügyvezető igazgató, aki úgy tapasztalja: a vállalatok szeretnek azzal a céggel dolgozni, amelyben megbíznak, de ennek most ára van.

 

 – Mi az utolsó láncszem vagyunk egy hosszú sor végén, de lehet akármilyen jó egy termék, ha nem jut célba, nem ér semmit. Egy teherautó kilométerenként három litert fogyaszt az AdBlue-alapanyagokból, korábban ezt a tételt ők például nem is jegyezték a számlán. A gyártók a magas gázár miatt egy időre le is álltak az előállításával, most pedig a korábban 70-80 forintba kerülő termékért háromszázat kérnek. Simon Miklós úgy látja: az üzemanyagár (amelyet a kormány 480 forintos felső határral rögzített), a megemelkedő szervizköltségeket, a folyamatosan emelkedő tehergépkocsiárakat, a többe kerülő alkatrészeket is figyelembe véve egy fuvar 20-25 százalékkal többe kerül mint egy jó évvel ezelőtt, és az emelkedésnek nincs vége. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!