Állatvilág

2016.06.16. 08:19

Utánozás, nem csak majomszokás - A gyerek számára sikerélményt jelent majd, ha a kutya az ő mozdulatait utánozza

Új feladatot kaptak a nyári szünetre a Négylábúak az Emberért Közhasznú Alapítvány (NEKA) terápiás kutyusai. A „Do as I do”, azaz „Csináld, ahogy én” módszerrel ismerkednek.

Tersztyánszky Krisztina

A módszert néhány évvel ezelőtt kezdték kikísérletezni az ELTE etológiai tanszékének kutatói. Az új kiképzési lehetőség azon alapul, hogy a kutya rendkívül szívesen és könnyen leutánozza azt, amit az embertől lát. Méghozzá szinte azonnal, így megfelelő gyakorlás után ez sokkal gyorsabb és hatékonyabb módja lehet a tanulásnak, mint a korábban alkalmazott technikák. (Értelemszerűen azokat nem válthatja ki teljesen, hiszen nem minden tevékenység utánozható.)

Az ígéretes új lehetőségre természetesen a NEKA szakemberei is felfigyeltek. Ők azok, akik Szombathelyen és környékén tizenkét éve foglalkoznak a sérült gyermekek kutyás terápiájával. Bár erre a hatékony fejlesztési módszerre az iskolák költségvetéséből nem futja, az Új Európa Alapítvány támogatásával évről évre folytatni és fejleszteni tudják tevékenységüket.

Ahhoz, hogy egy kutyussal a Do as I do módszert alkalmazni lehessen, kutya és gazdi jól összeszokott együttműködésére van szükség. Ez az alapítvány esetében adott, a terápiás kutyák rendkívül okosan engedelmeskednek gazdájuk utasításainak, és a sérült gyermekek körében is türelmes, együttműködő magatartást tanúsítanak. Ezért kettőjüket, az öt éve dolgozó labradoodle Sacit és Mignont, a frissen vizsgázott labradort elvitték egy képzésre, és a tervek szerint tanévkezdésre valamennyi munkakutyát megismertetik az új feladattal.

– Mivel a tanulás alapja ebben az esetben az utánzás, a kutyát először a „csináld" vezényszóval kell megismertetni – magyarázza Schrőterné Vári Anita habilitációs kutyakiképző, a NEKA vezetője. – Ezután már nem kell az eddig használt vezényszavakat alkalmazni, hanem csak bemutatni a mozdulatot, amit az állat azonnal utánoz. Egyelőre az első hat tevékenység begyakorlásán dolgozunk: feküdj, tolat, póráz, telefon, kerül, érint. A továbbiakban azt kell tudatosan végiggondolnunk, hogy milyen további mozdulatokat vagy akár mozdulatsorokat tudunk majd a sérült gyerekek terápiájába beépíteni.

A kiképzők szerint az új, szociális tanuláson alapuló módszernek mindenképpen helye van a sérült gyermekek fejlesztésében. Egyrészt mert így a kutya gyorsabban és maradandóbban tanulja meg az új feladatokat. De lehetőség rejlik abban is, hogy a gyerek számára sikerélményt jelent majd, ha kutya az ő mozdulatait utánozza. Anitáék már lázasan tervezik, hogy a lehetőséget hogyan használják fel a tárgyakkal végzett és testfeladatoknál, vagy akár az olvasás tanításában is.

Természetesen a DAID módszert nemcsak terápiás, hanem családi kutyák esetében is lehet alkalmazni. Gazdi és kutyus kapcsolatának elmélyítésére is tökéletesen alkalmas ez a fajta hasznos, közös időtöltés.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!