Belföld

2012.10.31. 16:18

Emelik a BKK-tarifákat januártól, nem zárják be a Vidámparkot

A közösségi közlekedés tarifájának emeléséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. 2013. január elsejétől egy vonaljegy 350 forintba, a havi teljes árú bérlet 10 500 forintba kerül majd.

MTI

A közgyűlés által 18 igen és 10 tartózkodás mellett elfogadott előterjesztés rögzíti, hogy az árak differenciáltan emelkednek, több környéki bérlet és jegy ára nem változik. A legnagyobb mértékben, 15 százalékkal a metrószakaszjegy drágul 260-ról 300 forintra.

Az előterjesztők befogadták a Fidesz-KDNP képviselőcsoportjának módosító indítványát, így a kisgyermekes, tanuló, felsőoktatási tanuló és a nyugdíjas havi és éves bérletek ára változatlan marad. A tanuló és kismama havi bérletek 3850 forintba, a nyugdíjas havi bérletek pedig 3700 forintba kerülnek a jövő év elejétől is.

Németh Zoltán (Fidesz-KDNP) frakcióvezető ezzel kapcsolatban azt mondta az MTI-nek, hogy messzemenőkig igyekeztek figyelembe venni a családok teherviselő képességét. Kiemelte, hogy a "Bajnai-Horváth-paktum", vagyis az előző ciklusban kötött kormány-főváros megállapodás szerint 2010 és 2012 között 15 százalékkal kellett volna emelni a viteldíjakat, ám a Fidesz-KDNP szakított a gyakorlattal, és két évig nem emelte a jegyek és bérletek árát. Az előző húsz évben ilyen nem történt, volt olyan év, hogy kétszer is emelkedtek a tarifák, sokszor infláció felett - mutatott rá Németh Zoltán.

A kedvezményes éves bérlet ára 107 ezer forintról 114 600 forintra változik, nem módosul viszont a legtöbb környéki jegy, valamint HÉV-jegy és -bérlet ára.

Az előterjesztés szerint kilenc ponton módosulnak a jegyekkel és bérletekkel kapcsolatos szabályok. A havi vagy negyedéves teljes árú bérlethez kapható lesz kiegészítő heti bérlet 2800 forintért, bevezetik a felsőoktatási tanulói bérletet, amely 3850 forintba kerül.

További változás, hogy az egyszelvényes éves Budapest bérleteket tetszőleges kezdő dátummal is meg lehet venni, a kisgyerekes bérletigazolványok érvényessége viszont 12 hónap helyett hat hónap lesz. A teljes árú bérletek januártól a bérletigazolvány helyett személyi igazolvánnyal vagy jogosítvánnyal is érvényesek lesznek, ezek azonosító számát kell majd a szelvényre ráírni.

Korlátozást jelent, hogy az eseti jegyek (vonaljegy, gyűjtőjegy, metrószakaszjegy, átszállójegy) a tarifa- vagy évváltást követő egy évig használhatók fel januártól, így egy 2012-es jegyet 2013. december 31-ig lehet felhasználni. Eltörlik a helyszíni pótdíj utólagos rendezésének lehetőségét, így januártól nem lesz arra lehetőség, hogy két napon belül rendezzék a tartozást 50 százalékos engedménnyel, a bérletbemutatás lehetőségét pedig 8 naptári napról két munkanapra csökkentették, a díjmentes utazásra jogosult személyek viszont az eddigi évi 2 alkalom helyett bármennyiszer bemutathatják az utazásra jogosító dokumentumokat.

Az előterjesztés jelezte, hogy ha érvényben maradt volna az inflációkövető emelést tartalmazó "Bajnai-Demszky-Horváth" megállapodás, akkor most 15 százalékkal lennének magasabbak a jegy- és bérletárak, egy jegy 370 forintba, a havi teljes árú bérlet 11 300 forintba kerülne.

A képviselők a szavazás előtt több mint egy órán keresztül vitatkoztak az előterjesztésről, ezek során a pártok a délelőtti sajtótájékoztatóikon elhangzott érveiket ismételték meg.

Csomós Miklós oktatási és kulturális főpolgármester-helyettes indoklás nélkül visszavonta a Vidám Park bezárásáról szóló javaslatát. A városligeti intézmény a tervek szerint vasárnap tartott volna nyitva utoljára, majd az általa használt területet átadta volna a Fővárosi Állat- és Növénykertnek.

György István: finanszírozható maradhat a BKV a jegyáremelés következtében

A BKK-tarifák 7,9 százalékos emelésével, valamint a főváros és a kormány forrásainak felhasználásával 2013-ban is finanszírozható marad a budapesti közösségi közlekedés - mondta György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerdán.

A Fővárosi Közgyűlés szünetében György István újságíróknak azt mondta, jövőre a BKV 140 milliárd forintból fog működni, ebből a jegyárbevételek 52 milliárdot tehetnek ki. Az emeléssel 1 milliárd forintos pluszbevételre számítanak, s bár ez "csepp a tengerben", tarthatatlan lenne, ha nem emelnék a jegyek és a bérletek árát.

Hozzátette, hogy a teherviselő-képesség határán van ez az emelés, de ennél kisebb mértékű drágítás nem hozna annyi pluszbevételt, amiért megéri a döntést meghozni, és utasvesztéssel is járna, bár ezzel a hatással most is számolnak.

Kérdésre válaszolva jelezte: 2011-ben és 2012-ben is voltak a kormánynak olyan nyilatkozatai, amelyek arra utaltak, hogy a fővárosnak emelnie kellene a tarifákat, de akkor számításokkal alátámasztották, hogy miért nem teszik ezt meg.

Az előterjesztésről a szünet után, várhatóan 14 óra után dönt a közgyűlés. A javaslat szerint átlagosan 7,9 százalékkal emelnék a BKK-tarifákat, egy vonaljegy 350 forintba, egy havi teljes árú bérlet 10 ezer 500 forintba kerül majd. Több környéki bérlet és jegy ára nem változna. Legnagyobb mértékben, 14,3 százalékkal a felsőoktatásban tanulók számára emelkedne a havi és az éves bérlet ára - nekik ugyanis új bérletfajtát hoznak létre.

MSZP: Tarlós, a BKK és a Fidesz politikája megbukott

Az MSZP szerint Tarlós István főpolgármester, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója és a fővárosi Fidesz-frakció hazugságon alapuló kommunikációja, politikája megbukott.

Horváth Csaba frakcióvezető erről a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatóján beszélt, a BKK-tarifák 7,9 százalékos tervezett emelésével kapcsolatban.

A szocialista politikus felidézte, múlt héten még a főpolgármester és Vitézy Dávid is azt nyilatkozta, hogy mostanában nem lesz tarifaemelés, a BKK pedig korábban egy olyan program kidolgozását ígérte, amelynek segítségével nem lesz szükség a jegyek és bérletek árának emelésére. Az ellenzéki képviselő több BKK-s lufit a kezében tartva azt mondta, ezek a remények a lufikkal együtt elszálltak, majd ezt illusztrálva elengedte a léggömböket.

Ezt követően arra emlékeztetett, hogy amikor az előző ciklusban megállapodtak a Bajnai-kormánnyal a BKV finanszírozásáról, akkor az nem csak az utasoknak jelentett volna inflációkövető jegyáremelést, de a főváros és a kormány kötelezettségei is rögzítve voltak abban. Most azért kell árat emelni, hogy a 150 új busz többletköltségét ki tudják fizetni - vélekedett.

Tüttő Kata frakcióvezető-helyettes a Vidám Park bezárásáról azt mondta: továbbra sem támogatják az elképzelést.

Lendvai Anna a szociális intézmények átadásával kapcsolatban közölte: 125 ingatlant érint ez a lépés Budapesten, ez többmilliárdos vagyont jelent, az átadást viszont sem szakmai, sem anyagi érv nem indokolja. Az intézmények nyárra anyagilag ellehetetlenülhetnek - jegyezte meg.

Jobbik: a BKK-tarifaemelés után mindenki gyalogolhat

A Jobbik szerint mindenki gyalogolni fog Budapesten, ha a Fővárosi Közgyűlés megszavazza a BKK-tarifák 7,9 százalékos emelését.

Losonczy Pál frakcióvezető a közgyűlés ülése előtt tartott szerdai sajtótájékoztatóján azt mondta, megdöbbentő, hogy emelni akarják a keresetekhez képest most is magas jegyárakat. Egy kétgyerekes család az átlagkereset 10 százalékát költi az emelés után bérletekre - vélekedett. Hozzátette: sportos lesz Budapest lakossága, mert az emelés után valószínűleg mindenki gyalogolni fog.

A Jobbik azt javasolja, hogy öt százalékra csökkentsék a jegyek és bérletek árát tartalmazó 27 százalékos áfát, valamint a buszágazatnak ne kelljen jövedéki adót fizetnie. Így akár csökkenteni is lehetne a jegyárakat - hangsúlyozta.

Losonczy Pál a Vidám Park bezárásával kapcsolatban azt mondta, örülnek, hogy belevettek az előterjesztésbe jobbikos javaslatokat, így az állatkert nemzetközileg is a legszebbek közé tartozhat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!