Szó nem lehet róla

Szombathely - Zenés-táncos este volt a Kiss Erzsiéké a Pincegalériában szerdán, csak épp nem a klasszikus formában. A tánczenére fejben lejtett a közönség, illetve a széken ülve lehetséges mozdulatokkal.

Mórocz Zsolt

- A lemez nincs itt, de lehet róla szó - ez volt a bevezető mondat az Egy Kiss Erzsi Zene formáció negyedik leme-zének bemutatókoncertjén. Szinte az egyetlen konkrét mondat magyar nyelven, mert aztán Kiss Erzsi áttért az általa kreált és gyakorolt halandzsa nyelvre, amelyet az E. K. E. Z. közönsége már megszokott, az újaknak meg talán érdemes róla beszélni. Amint a zene sem imitálja valamely népek zenéjét, de tetten érhető benne sok hatás, úgy a nyelv is olyan, hogy a világon sehol se értik, de egy-egy szám erejéig esetleg hajaz más nemzetek nyelvére. Megesik az is, hogy a megszólalás előtt még a francia utcák képzetét kell hozzá előkonferálni, a végére meg kiderül, hogy ez inkább spanyolos volt. A nyelv ebben az esetben olyan kommunikációs eszköz, ami nem értelmes szavakban hordozza az énekhangot, hanem arra való, amire eredetileg: érzéseket, gondolatokat artikulál; nyelv előtti nyelv. Máshonnan: nyelvek (és egyúttal divatok, műfajok) fölötti nyelv; mintha a modernkori bábeli zűrzavarból (hiába ismerünk azonos nyelveket, mégsem értjük egymást; lehetne tehát társadalmi paródia is) ez volna a kikászálódásnak egyik lehetséges útja: elhagyni a szavakból építkező nyelvet, hogy jobban oda kelljen figyelni a másikra; mimikára, gesztusokra, testbeszédre, ja, és arra a lényeges dologra, ami a mondandó lenne, mi is az, amit ez a nő itt artikulál. Mindezt nem nehézkesen, befogadhatatlanul nyomasztó kísérletezés formájában, hanem oldottan, lazán és könnyedén, jazz-konzis fiúkkal, vokállal kísérve, fülbemászó táncolható (sokféle hatást viselő) zene kíséretében. Az énekhang mint hangszer jelenik meg, amennyiben a fogalomnélküliség titkát hordozza, másrészről pedig Kiss Erzsi önmegvalósításának ilyetén kihangosításáról van szó, értelmes szavak nélkül.

Kiss Erzsi az underground színháztól indult a 80-as években. Zenekarában nem egyszerűen énekel (olyan meggyőződéssel ejtve a han-gokat egymás után, hogy létezővé teszi e nem valódi nyel-vet), hanem a személyiségét bontja ki: miképpen látja egy színes macskanő e világot, mely ebben a tükörben rendkívül élvezhető és szórakoztató. Az együttes megalapításakor olyan partnerei voltak, mint Hajnóczy Csaba (a Kontroll Csoport zeneszerzője és gitárosa) és Kenderesi Gabi (aki Hajnóczyval a Kampec Dolores formációt is meghatározta). Nincs már a formációban Szandtner Anna színésznő sem. Ma Kovács Linda vokálozik, és Sütő Márton a gitáros a csapatban. Maradt azonban két régi tag: Vajdovich Árpád basszusgitáros és G. Szabó Hunor dobos (akik a hazai dzsesszéletben is ismertek). Kiss Erzsi köztük a híres énekesnő, aki mélységes átéléssel zúdítja ránk az információkat (blabla plusz táncos testbeszéd) főleg csukott szemmel, ha mégis kinyitja, annak külön üzenete van. (Például amikor nyílik a koporsó... A különlegesre való figyelmezésnél nagyon kell a szem!)

Kíváncsiak lehetünk, mit alkot Kiss Erzsi a szombathelyi Mesebolt Bábszínháznál: őt kérték fel ugyanis a Jiri Trnka könyvéből készülő, Gombra nyíló kapuk című reális-szürreális mese zenéjének kidolgozására, még ebben az évadban.

Kiss Erzsi az underground színháztól indult a 80-as években. Zenekarában nem egyszerűen énekel (olyan meggyőződéssel ejtve a han-gokat egymás után, hogy létezővé teszi e nem valódi nyel-vet), hanem a személyiségét bontja ki: miképpen látja egy színes macskanő e világot, mely ebben a tükörben rendkívül élvezhető és szórakoztató. Az együttes megalapításakor olyan partnerei voltak, mint Hajnóczy Csaba (a Kontroll Csoport zeneszerzője és gitárosa) és Kenderesi Gabi (aki Hajnóczyval a Kampec Dolores formációt is meghatározta). Nincs már a formációban Szandtner Anna színésznő sem. Ma Kovács Linda vokálozik, és Sütő Márton a gitáros a csapatban. Maradt azonban két régi tag: Vajdovich Árpád basszusgitáros és G. Szabó Hunor dobos (akik a hazai dzsesszéletben is ismertek). Kiss Erzsi köztük a híres énekesnő, aki mélységes átéléssel zúdítja ránk az információkat (blabla plusz táncos testbeszéd) főleg csukott szemmel, ha mégis kinyitja, annak külön üzenete van. (Például amikor nyílik a koporsó... A különlegesre való figyelmezésnél nagyon kell a szem!)

Kíváncsiak lehetünk, mit alkot Kiss Erzsi a szombathelyi Mesebolt Bábszínháznál: őt kérték fel ugyanis a Jiri Trnka könyvéből készülő, Gombra nyíló kapuk című reális-szürreális mese zenéjének kidolgozására, még ebben az évadban.

Kiss Erzsi az underground színháztól indult a 80-as években. Zenekarában nem egyszerűen énekel (olyan meggyőződéssel ejtve a han-gokat egymás után, hogy létezővé teszi e nem valódi nyel-vet), hanem a személyiségét bontja ki: miképpen látja egy színes macskanő e világot, mely ebben a tükörben rendkívül élvezhető és szórakoztató. Az együttes megalapításakor olyan partnerei voltak, mint Hajnóczy Csaba (a Kontroll Csoport zeneszerzője és gitárosa) és Kenderesi Gabi (aki Hajnóczyval a Kampec Dolores formációt is meghatározta). Nincs már a formációban Szandtner Anna színésznő sem. Ma Kovács Linda vokálozik, és Sütő Márton a gitáros a csapatban. Maradt azonban két régi tag: Vajdovich Árpád basszusgitáros és G. Szabó Hunor dobos (akik a hazai dzsesszéletben is ismertek). Kiss Erzsi köztük a híres énekesnő, aki mélységes átéléssel zúdítja ránk az információkat (blabla plusz táncos testbeszéd) főleg csukott szemmel, ha mégis kinyitja, annak külön üzenete van. (Például amikor nyílik a koporsó... A különlegesre való figyelmezésnél nagyon kell a szem!)

Kíváncsiak lehetünk, mit alkot Kiss Erzsi a szombathelyi Mesebolt Bábszínháznál: őt kérték fel ugyanis a Jiri Trnka könyvéből készülő, Gombra nyíló kapuk című reális-szürreális mese zenéjének kidolgozására, még ebben az évadban.

Kíváncsiak lehetünk, mit alkot Kiss Erzsi a szombathelyi Mesebolt Bábszínháznál: őt kérték fel ugyanis a Jiri Trnka könyvéből készülő, Gombra nyíló kapuk című reális-szürreális mese zenéjének kidolgozására, még ebben az évadban.

Kíváncsiak lehetünk, mit alkot Kiss Erzsi a szombathelyi Mesebolt Bábszínháznál: őt kérték fel ugyanis a Jiri Trnka könyvéből készülő, Gombra nyíló kapuk című reális-szürreális mese zenéjének kidolgozására, még ebben az évadban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!