Az Agora újdonságai

Szombathely - Az egykori Grünwald-házban, a mai Művészetek Házában lesz a központja az Agora Szombathelyi Kulturális és Turisztikai Központnak, amely öt helyi intézmény összevonásával jött létre.

Németh Zoltán

- Az Agora létrehozása négy szombathelyi kulturális és egy turisztikai intézmény összevonását érinti: a Gyermekek Házát, a sportházat, a Savaria mozit, a Művészetek Házát és a Tourinform irodát. Mi volt a városvezetés célja ezzel a változtatással?

- Minden városban felismerik, hogy a kultúra és a turisztika között erős a kapcsolat. Hasonló intézmények működnek Szentendrén, Sopronban, Pécsen. Szombathely a történelmére építhet, mert nem rendelkezik olyan földrajzi adottságokkal, látnivalókkal, amelyek idevonzanák a látogatókat.

- Az összevonás iránti fenntartások nem a kultúra és a turisztika összekapcsolása miatt fogalmazódnak meg, hanem azért, hogy mi lesz az intézmények eddigi profiljával, programjaival, önállóságával?

- Az új intézmény létrehozásával kapcsolatban az volt sokak félelme, hogy itt valami egysíkú összemosás történik, a programok nivellálása. De mindenféle olyan színt szeretnénk megőrizni, amelyek arra méltóak. Több program volt a városban, amelyeket csak szokásból rendeztek meg, valójában pedig már régen elvesztették törzsközönségüket. Ilyen például az ifjúsági megyebál, amire az én fiatalkoromban többhetes előrendeléssel lehetett csak jegyet szerezni, idén pedig alig voltak húszan. Nem lehet bebetonozottan dolgozni. Tudomásul kell venni, hogy a kulturális szakma is megújul.

- Milyen gazdasági előnyökkel jár a fennartó számára ez a változtatás?

- Az összevonás leglogikusabb érve anyagi jellegű. Részben a párhuzamosságok kiküszöbölésére irányul. Ezzel eredetileg nem értettem egyet, de ma már látom, hogy működnek az intézmények. Látom, hogy tényleg megesett, hogy két önkormányzat által finanszírozott program zajlott egy időben a városban, és ezek nem erősítették, hanem gyengítették egymást. Szombathelyen nincs olyan sok kultúrára vágyó ember, hogy két programon is telt ház legyen. De nemcsak az egyidejűség a gond, hanem az is, hogy például ugyanaz az előadó két héten belül megfordult a városban, a közönség erősen megoszlott. A koordinálással ez elkerülhető. Sok szolgáltatást is közösen működtetünk a jövőben. Volt három jegyiroda, most kettő lesz: a moziban és a Belsikátorban, a sportházban megszűnik. Két jegyértékesítő rendszer futott a városban, ezt is lehet egységesíteni. Korszerű hang- és fénytechnika van a sportházban, amit a társintézmények is használhatnak ezután, nem kell külön megvenni a drága háttérfeltételeket egy-egy műsorhoz.

- Milyen szakmai indokok szóltak az összevonás mellett?

- Szakmai oknak tűnik, de végül ez is anyagi jellegű: így az erőforrásokat jobban ki lehet használni. Új feladatunk a marketingtevékenységek összehangolása és a városmarketing. A különböző intézmények nagyon sokat költöttek erre, de nem lehetett észrevenni. Ha ezeket a költségeket összefésülgetnénk, az az egyes rendezvényeknek is jobb lenne, és Szombathely maga is határozottabban tudna megjelenni. Az Agora mindebben egy központi szervező erő. Az intézmények között eddig rivalizálás volt, mindegyik a saját létjogosultságát bizonygatta, akár a másik rovására. Az összevonás után mindenkinek az az érdeke, hogy a közös célért együttműködjön. Megmaradnak az intézmények nevei, mert a köztudatban így élnek. Nyár végéig futnak a 2007-re tervezett programok, ősztől megkezdődik az eddigi programok felülvizsgálata, 2008-tól dolgozzuk ki az új, közös koncepciónkat. Az átlagember egyelőre semmit nem érzékel a változásokból. A jövő év lesz az, amikor látványos újításokat szeretnénk véghezvinni. Becslésünk szerint 200-220 millió forint lesz az Agora költségvetése, vagyis összegszerűleg nem lesz több pénz, de átcsoportosításokkal, már most látszik, hogy sokat lehet megtakarítani. December végéig kiderül, melyek azok a tételek, amiket le tudunk faragni.

- Hogy viszonyulnak az intézmények, azok vezetői az új helyzethez?

- Nehéz megemészteniük, hogy az önállóságuk csorbul, féltik a szakterületeiket. Abban bízom, hogy ha a projektszerű együttműködés létrejön, mindenki megtalálja a helyét a rendszerben. Az intézményvezetők helyett szakági vezetők vannak: a mozgóképé (Savaria mozi) Mayer Rudolf, a gyermek- és ifjúsági szakágé (Gyermekek Háza) Kiss Andrea, a színházi szakágé Czenki Zsuzsa, a turisztikai szakágé (Tourinform iroda) Horváthné Farkas Beáta, a marketing szakterület (Művészetek Háza) munkatársa csak később lép alkalmazásba. A sportház mint önálló szakág nem jelenik meg, csak az épület van, ott dolgoznak a művészeti szakterület munkatársai Prieger Szabolcs vezetésével. Az Agora nem jogutódja a kht.-nak (amint a mozit eddig működtető kft.-nek sem), így a személyi kérdésekről nem én döntök. Az új intézmény az eddigi dolgozók többségének felajánlott állásokat, aki elfogadta, azokat továbbra is alkalmazza.

- Létszámleépítés nem volt?

- Az összlétszám nem változott, csak több szakembert alkalmazunk. Eddig a 41 foglalkoztatottból 10 szakmai dolgozó volt, most 15 lesz. A lehető legfájdalommentesebben próbáltuk megoldani az átszervezést: olyan munkatársakat küldtünk el, akik eleve nyugdíjasok voltak, amellett dolgoztak. Túl sok volt minden intézményben a pénzügyes, ezen változtattunk.

- Milyen újdonságokat hoz az Agora működése a város számára?

- Mi a kooperációra helyezzük a hangsúlyt. Eddig az együttműködési készség hiánya jellemezte a város kulturális életét. Most pedig már az MMIK is jelezte, hogy szeretne velünk közös programokat. Nem szabad, hogy a város és a megye közti ellenségeskedés a szakma szintjén is megjelenjen. Eddig voltak dömpingidőszakok és uborkaszezonok, most folyamatos, egyenletes kulturális kínálatot szeretnénk. Azt akarjuk, hogy Szombathelyen olyan programok legyenek, amiket országszerte emlegetnek. Ehhez kutya kötelességünk együttműködni egymással. De új az is, hogy az Agora nem az öt intézményben gondolkodik, hanem projektekben. Fesztiválokban, szabadtéri eseményekben, amelyeket szervezési feladatoknak tekintünk, és teamek állnak össze mögéjük, amelyek tagjai addig dolgoznak együtt, amíg a program fut. A változó csapatösszetétellel lehetőség van a rendezvények megújítására, új ötletekkel való frissítésére. A kulturális életnek pedig az a legfőbb marketing vonatkozása, hogy Szombathely a turizmusát csak a rendezvényeken keresztül tudja érvényesíteni és fellendíteni. Évek óta járok turisztikai kiállításokra, mindig kérdés, hogy Szombathelyből mit jelenítsünk meg. Az is célunk, hogy a nagy rendezvényeinket (mint például a Bloomsday-t, a Szent Márton-hetet, a Bartók fesztivált, a Savaria Történelmi Karnevált) az európai körforgásba bevigyük, interregionális pályázatokról tudjunk pénzeket lehívni. Nem pályáztam volna meg ezt az állást, ha nem így gondolkodnék. Az Agora nemcsak a helyi erőket rendezi össze, de európai perspektívákat is nyit

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!