Puccini-hét és Karamazovok

Budapest - Jubileumi évadjára készül a Magyar Állami Operaház. A patinás intézmény vezetői a nyilvánosság előtt beszéltek terveikről, nem titkolva, hogy az évforduló fényei mellett az operaéletben fokozottan jelentkeznek a gondok is.

Csermák Zoltán

Ez a jubileum kiváló alkalom arra, hogy felhívjuk az Ybl-palotában 1884 óta felhalmozódott értékekre a figyelmet , hangsúlyozta bevezetőjében Vass Lajos fő-igazgató. Ennek pedig egyetlen módját látjuk: meg kell újítani az aranykorok által teremtett hagyományt, hogy a budapesti Operaház ismét az európai operaélet egyik centrumává váljék.

A kitűzött céloknak megfelelően olyan régen hallott darabokat mutatnak be, mint Verdi: A szicíliai vecsernye, de népszerű, közönségvonzó operákat is újból műsorra tűznek. Erre jó példa A sevillai borbély, amelynek egykori, Békés András-féle rendezését állítják ismét színpadra.

Az új évad megálmodói figyelemmel kísérték az európai operaközpontokban a barokk művek iránt tapasztalható fokozott érdeklődést, és Georg Friedrich Handel: Xerxes című operájával ismertetik meg a közönséget. Joseph Haydn: Orfeusz és Euridiké, avagy a filozófusok lelke című darabja szintén a ritkaságokat kedvelő zenebarátokat szólítja meg.

Nem könnyű egy mindenki igényét kielégítő programot összeállítani , vázolta a következő évadra való felkészülés nehézségeit Kovalik Balázs művészeti igazgató. Egymás között mi csak is-is programnak nevezzük azt az elvet, amikor a turisták, sznobok és az operabarátok messzemenő kívánságainak útvesztőjében próbáljuk megtalálni a helyes középutat.

A Magyar Állami Operaház új kezdeményezése a Májusünnep-fesztivál, amelynek tizenegy napja alatt, Fischer Ádám főzeneigazgató elképzeléseinek megfelelően, világhírű művészek lépnek fel. A nyitókoncerten Cecilia Bartolit, a világhírű szopránt hallhatta a közönség, de Elena Mosuc, Renato Bruson, Juan Pons neve is jól cseng az operabarátok fülében.

Az évad kiemelkedő eseménye a karácsony előtti Puccini-hét, amelyen felcsendül a Manon Lescaut, a Bohémélet, a Tosca, a Pillangókisasszony és a Turandot. A jeles napokkal a százötven esztendeje született mester előtt kíván tisztelegni a Magyar Állami Operaház.

A jelen lévő vezetők különös figyelmet fordítanak a fiatalabb korosztály megnyerésére, Ránki György: Pomádé király új ruhája a gyermekeket kívánja az épületbe csalogatni, Georges Bizet: CarmenCet-je pedig a legnépszerűbb operát a fiatalokkal kívánja megszerettetni.

Keveházi Gábor balettigazgató a Magyar Nemzeti Balett jövő évi terveit ismertette. Két bemutatóval kedveskednek a műfaj kedvelőinek, az első Ludwig Minkusz és Marius Petipa egész estés klasszikus balettje, A bajadér lesz (Bemutató: 2008. november 15-16-a), tavasszal a Szentpéterváron élő és dolgozó Borisz Eifman Karamazov testvérek című darabja kerül színpadra. Két turné is öregbítheti a magyar balett hírnevét: a Kanári-szigeteken a Szentivánéji álom, az amerikai meghíváson pedig a Spartacus és A makrancos Kata című Seregi-darabokkal ismertetik meg a közönséget.

Egy az Erkel Színház jövőjét firtató újságírói kérdésre válaszolva a főigazgató elmondta, hogy az épület felhasználására több javaslat is készült, kormánydöntés határozhatja meg további sorsát.

Nagyon hiányzik a szebb napokat látott játékszín, ugyanakkor kiemelte, hogy az Andrássy úti épület mellett a Thália Színházban is rendeznek premiert, a már említett CarmenCet mellett Kurt Weill Mahagonny városának felemelkedése és bukása című darabját is a pesti Broadway-n láthatják az érdeklődők.

Banalitás, de a nemzetközi kulturális versenyben csak az újat, különlegeset felmutató társulatokat jegyzik, s csak ezeknek lehet esélyük az új generációk megnyerésére. Ugyanakkor a hazai konkurencia is egyre nagyobb vetélytársa az intézménynek, José Cura nemrégiben egy vidéki városban bűvölte el a közönséget, a Miskolci Operafesztivál magas színvonala is nagy kihívás a fővárosi együttesnek.

A hallottakból kiviláglott az előrelépés szándéka, de az is, hogy a színház szándékai nem párosulnak a megfelelő anyagi forrásokkal.

A tervek figyelemreméltóak, ezért kicsit cinikusan hangzottak Kovalik zárszavai: Vitatható produkciókat kell létrehozni, mert azokról beszélnek az emberek.

(Reménykedem abban, hogy a művészeti igazgató csak pongyolán fogalmazott, s vitatható előadások helyett valójában vitákat kiváltó előadásokra gondolt. Véleményem szerint mindenki sokkal jobban jár, ha az utóbbi ars poetica alapján nézünk a jubileumi, százhuszonötödik operaházi évad elé.)

Kovalik Balázs: Vitatható produkciókat kell létrehozni, mert azokról beszélnek

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!