Hónig: kiemelten fontos a 8-as főút fejlesztése Veszprém megyében

Veszprém - A 2007-2013. közötti útfejlesztések kerete 60 milliárd forinttal csökkent ugyan, de ez nem érinti a 8-as számú főút építési munkáit, annak további fejlesztését fokozott figyelem kíséri a kormányzat - mondta Hónig Péter, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter kedden Veszprémben, a 8-as számú főút fejlesztéséről rendezett fórumon.

MTI

Elmondta: a főút fejlesztésben elsődleges a Várpalotát elkerülő szakasz megépítése, továbbá a Veszprém-Várpalota közötti, már négysávos útvonal 11,5 tonnás tengelyterhelésre erősítése. Kiemelt feladat a beruházásban a Márkó-Ajka, illetőleg Ajkától a megyehatárig terjedő, 28,4 kilométeres útszakasz kétszer kétsávossá fejlesztése - tette hozzá a miniszter.
    
Kifejtette: a beruházások fokozatosan zajlanak, már az idén elkezdik a munkálatokat, a befejezési határidők 2013-ra, illetve végső dátumként 2015-re tehetőek.Thoroczkay Zsolt, a közlekedési tárca főosztályvezető-helyettese az MTI-vel azt közölte, hogy a 8-as főút 2015-ig tartó fejlesztésének teljes költsége meghaladja majd a 100 milliárd forintot.
    
A miniszter megjegyezte, hogy a litéri elágazónál a munkálatok rövidesen megkezdődnek, utalva arra is, hogy itt - a 72-es és a 82-es utak becsatlakozásánál - külön szintű csomópontot kell kiépíteni. 
    
A miniszter elmondta azt is, hogy a Székesfehérvárt elkerülő gyűrű harmadik szakaszának kiépítése 2011-ben kezdődhet meg, a várpalotai elkerülő út pedig 2011-2013. között valósul meg. Hozzátette: ugyancsak 2011-ben indulhat a Veszprémet elkerülő szakasz építése, illetve négysávosítása Márkótól Herendig, majd Ajkáig. 
    
2011-től esedékes a 8-as főút Vas megyei szakaszainak a fejlesztése is; a körmendi elkerülő út kiépítése, illetve a várostól az országhatárig a főút kétszer kétsávosra bővítése.  
    
Hónig Péter ugyanakkor hangsúlyozta azt is, hogy a beruházások környezetvédelmi jóváhagyását illetően az uniós szabályozás szigorúbb a magyarnál, s mivel a fejlesztéseket az Európai Unió finanszírozza, így az diktálja a feltételeket is. Emiatt nehéz garantálni az időpontokat - jegyezte meg.
     
A miniszter rámutatott arra, hogy befolyásolják a szakmai döntéseket a politikusok is, "elterelve ezzel az ügyeket". Mint mondta: arra, hogy hónapok multával ki, milyen politikai megfontolással fogja esetleg megváltoztatni ezeket a szakmai döntéseket, senki nem tudna ebben az országban garanciát adni. 
    
Pál Béla, a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács elnöke azt hangsúlyozta, hogy 1999 óta "rengeteget beszélnek" a 8-as főút fejlesztéséről a tettek helyett, ugyanis szerinte a tervezések sem kezdődtek meg időben és ennek nyomán késtek, illetve késnek az engedélyezési eljárások is. 
    
Markovszky György, a fórumot szervező Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke rámutatott: Veszprém megye gazdasági teljesítménye éppen a hiányos infrastruktúra miatt elmaradottabb a régió másik két megyéjétől; Fejértől, valamint Komárom-Esztergomtól. Szerinte a nyugat-európai export-import szállítási utakat tekintve, de a Balaton gyorsabb elérése érdekében is meghatározó jelentőségű a 8-as főút fejlesztése, mielőbb gyorsforgalmi úttá építése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!