Felbőgtek a motorok: Forma-1 tes(z)tközelből - Valencia

A Vas Népe és az F1 Csatorna munkatársa elkísérte a száguldó cirkusz résztvevőit a 2010-es évad első szezon előtti tesztjére, a valenciai Ricardo Tormo versenypályájára.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

A tavaly bevezetett tesztkorlátozások értelmében a Forma 1-es csapatoknak csupán januártól március közepéig van lehetőségük az új autó tesztelésére. A 2010-es évben a csapatok 4 kollektív tesztprogramon vesznek részt az első futam előtt. Ennek érdekessége, hogy mind a négy teszt februárban, Spanyolországban kerül megrendezésre.

Az első, háromnapos tesztet a hét elején rendezték Valenciában, majd a következő két hétben a csapatok Jerezben folytatják a munkát. A szezon előtti tesztek utolsó állomása Barcelona lesz február végén. Az utóbbi teszten lapunk ismét naponta jelentkezik majd a helyszínről friss képekkel és információkkal.

A csapatoknak nagy szerencséjük volt a héten az időjárással, mivel mindhárom tesztnapon ragyogó napsütés várta őket. Ezzel ellentétben, csütörtökön reggel már esős időre ébredhettünk, de az a teszt szempontjából már lényegtelen volt. Emlékszem tavaly ilyenkor a trópusi eső elmosta a portimao-i első tesztet, ami a kevés tesztlehetőség miatt kritikus volt a csapatok számára.

Kevesen mondhatják el magukról, hogy két nap alatt két versenypályán jártak. Mivel a hétvégét Valenciában töltöttem, lehetőségem volt az utcai pályára is elmenni. Elég nehéz volt megtalálni először a pálya vonalát. Sok helyen be van építve ideiglenes építményekkel, vagy hatalmas mobil virágládákkal van elzárva az autóforgalom elől. Nem én voltam az egyetlen zarándok a pályán, sok turista és rajongó nézelődött a környéken. A hídra nem lehetett felmenni, mert ki volt nyitva, ám kisebb akrobata mutatványokkal sikerült feljutni legalább a széléig, a híddal egy magasságába. Láttam a guminyomokat, és néhány karcolást, horpadást, köszönhetően a Forma 1-es autóknak. A boxutcát, a célegyenest is bejártam, de sajnos a versenyhétvége hangulatát nem lehetett érezni.  

Vasárnap reggel a várostól nem messze lévő Ricardo Tormo versenypályához indultam, ahol aznap mutatták be a BMW-Sauber és a Renault új autóját. A csapatok természetesen már pénteken megérkeztek, hogy felépítsék a garázsokat, motorhome-okat. A Williams, a Mercedes és a Bridgestone kollégákkal egyszerre érkeztem a repülőtérre pénteken este.

A bemutató elég költségtakarékos volt, kitolták az autót a célegyenesbe (BMW-Sauber) vagy a box elé (Renault), majd a pilótákat és az autókat le lehetett fényképezni. Ezután interjút adott a csapatvezetés és a pilóták. A Renault csak aznap jelentette be, hogy a második pilótája az orosz Vitaliy Petrov lesz. A pilóta a tavalyi évben a GP2-es szezonban versenyzett, és második helyen végzett a bajnokságban. A csapatvezetés tagadta, hogy a pilótát csupán az orosz piac és a nagylelkű szponzorok miatt szerződtették. A másik pilóta a tavaly még a BMW Sauber színeiben versenyző Robert Kubica lett. A tavalyi latin temperamentumot (spanyol és brazil pilóták) felváltotta a „keleti” higgadt profizmus. A szerelők szerint nagyon könnyen együtt lehet dolgozni a pilótákkal, főleg Kubicával.

A BMW Sauber csapat Pedro de la Rosával és Kamui Kobayashi-val vág neki az idei szezonnak. De la Rosa a McLaren csapat tesztpilótája volt évekig, így hasznos információkkal rendelkezik az autó fejlesztéséhez. Kobayashi tavaly tette le névjegyét a Forma 1-ben, amikor Timo Glock-ot helyettesítette a Toyotánál, és remekül szerepelt, így megérdemelte a lehetőséget. Peter Sauber elmondta, hogy mindenképpen tiszta lappal szerettek volna indulni a szezonban és ezért szerződtettek két új pilótát. Sokak szerint Nick Heidfeld távozásának anyagi oka volt, tekintettel arra, hogy a BMW kilépésével a csapat költségvetése jócskán megcsappant. Pedro de la Rosa mellett Peter Sauber – a csapatvezető – is nagy visszatérő, hiszen az elmúlt négy évben inkább a háttérben volt. Elmondása szerint jobban kedvelte azt az állapotot, és nem kíván még 5 évet eltölteni csapatvezetőként.

Hétfőn reggel vette kezdetét a tesztprogram, melyen összesen hét Forma 1-es csapat vett részt: a Ferrari, a BMW Sauber, a Mercedes GP (korábbi Brawn GP, korábbi Honda), a McLaren Mercedes, az Williams, a Torro Rosso és a Renault. A többiek jövő héten Jerezben kezdik meg a teszteket. Az új csapatok közül az US F1 Amerikában tesztel, a Campos, a Virgin és a Lotus pedig lehet, hogy kihagyja a szezon előtti teszteket.   

A reggeli kezdés előtt bemutatták az új Torro Rosso-t és lehetőség volt lefényképezni a Mercedes GP pilótáit és autóit is. A Mercedes GP színeiben tér vissza a hétszeres német világbajnok Michael Schumacher. A pilóta a 2006-os szezon végén döntött úgy, hogy befejezi pályafutását. A visszatérésről már tavaly is szó volt, miután Felipe Massa balesetet szenvedett a Hungaroringen, ám azt a német pilóta egészségi állapota ezt akkor még nem engedte. Furcsa volt Schumachert szürke-fehérben látni, azok után, hogy évekig piros – Ferrari – színekben „pompázott”. Első ránézésre úgy nézett ki, mint az öccse, aki jelenleg a DTM – Német Túraautó Bajnokság – szériájában versenyez, szintén Mercedesszel, szürke-fehérben. A világbajnok visszatérése senkit nem hagy hidegen. Vagy nagy öröm a rajongók számára, vagy bosszúság azok számára, akik korábban sem kedvelték túlságosan.

A Mercedes szerelőit megkérdeztem a héten, hogy mi a nem hivatalos véleményük, és igen elismerően beszéltek a pilóta profi hozzáállásáról, és rengeteg tapasztalatáról, hasznos visszajelzéseiről. Schumacher az első napon felváltva tesztelt új csapattársával a szintén német Nico Rosberggel, valamivel jobb időt ért el nála.

Az első két tesztnapon Felipe Massa volt a leggyorsabb, aki a brazil kollégák szerint nagyon elszánt, és minden erejével azon van, hogy megszerezze a bajnoki címet. A Ferrari csapat egyébként mindhárom nap a legjobb időeredményt érte el. Az utolsó nap kapott lehetőséget a spanyolok kedvence, Fernando Alonso. Aznap három spanyol pilóta is tesztelt, melynek köszönhetően a nézőszám 36.400-ra emelkedett. (hétfő: 7.200, kedd: 15.500). Jaime Alguersuari (Torro Rosso) és Pedro de la Rosa (BMW Sauber) ugyan kevésbé volt népszerű, de a rajongók nagyon örültek, amikor az utóbbi a tribünök előtt nézte a keddi edzésnap történéseit. Az egyetlen szépséghiba az volt, hogy nem az új kollégái, hanem a Mercedes-es Norbert Haug társaságában. Innen is látszik, hogy valójában a Forma 1 egy nagy család, a pilóták, szerelők, mérnökök csapatot váltanak ugyan, de az emberi kapcsolatok megmaradnak. Alonso is a Renault-nál vacsorázott, Schumachert pedig a Ferrarinál is lehetett látni, persze főleg este, amikor már a program hivatalos része véget ért.

Tavaly év végén sok pilóta váltott csapatot, és vannak újoncok is a mezőnyben. Egyetlen pilóta volt, aki először ült Forma 1-es autóban, ő a Renault pilótája, Vitaliy Petrov volt. Az orosz nagyon óvatosan körözött délelőtt, ismerkedett az autóval. Ennek ellenére jobb időt autózott, mint a szintén újonc, de F1 teszt-tapasztalattal rendelkező Nico Hülkenberg (Williams). Persze az időeredmények egy teszten nem annyira mérvadóak, mert mindenki mást tesztel, nem feltétlenül a gyorsaságon van a hangsúly.

A tavalyi világbajnok, Jenson Button is új csapatnál dolgozik, együtt a 2008-as szintén brit világbajnokkal a McLaren Mercedesnél. Hamilton kedden nagyon elégedett volt az autóval, azt mondta nagyon pozitívak a tapasztalatok, ellentétben a tavalyi autóval, amivel mindvégig szenvedtek. Button is elégedett volt, időeredményeket tekintve nem maradt el csapattársától.   

Fernando Alonso egyelőre úgy tűnik, jól érzi magát a Ferrarinál, elmondása szerint sokkal melegebb fogadtatásban volt része, mint 2007-ben a McLarennél, köszönhetően a „kulturális különbségeknek”.

A pilóták, akik nem teszteltek, sok esetben a pálya szervizútjáról követték a teszt eseményeit. A csapatok (kém)fotósai is akcióban voltak,és szorgalmasan fotózták a saját és a konkurencia autóit. Érdekes módon nem volt sok meghibásodás vagy kicsúszás. Naponta egy alkalommal kellett csak megállítani az edzést egy-egy meghibásodás miatt. Az utolsó napon Hülkenberg és de la Rosa koccant egy kicsit, szerencsére ez volt a legkomolyabb „baleset” a héten.

A szabályváltoztatásoknak köszönhetően sok új technikai kihívással kell szembenézniük a csapatoknak, de egyelőre úgy tűnik, jól boldogulnak. A tankolás betiltása következésben a tankok mérete jócskán megnövekszik. Az első abroncsok keskenyebbek, az autó súlyelosztása is változik ezek következtében.

A tesztek jövő héten folytatódnak Jerezben. Addig a csapatoknak van egy kis idejük elemezni az eheti tesztek adatait, és felkészülni a következő megmérettetésre.

Kövessék figyelemmel az F1Csatorna honlapját, ahol minden információt megtudhatnak a Forma 1 háza tájáról.

Tagscherer Katalin írása

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!