Foodapest 2010: eszem-iszom a vásárközpontban

Az idén rendhagyó módon vasárnap nyílt meg és szerdáig tartott nyitva a Foodapest élelmiszeripari kiállítás Budapesten. A szervezők arra számítottak, hogy a nagyközönség vasárnap rohamozza majd meg a kiállítást. Ez a roham azonban elmaradt.

Erős D. Zoltán

Hétfőn azonban minden várakozást felülmúlt a látogatók száma. Dél körül már különösen hosszú sorok alakultak ki azoknál standoknál, ahol kóstolóra volt lehetőség.

Ami újdonság volt a korábbiakhoz képest az, hogy a Foodapesttel együttműködve rendezték meg az UKBA nemzetközi cukrászati kiállítást is. Mindkettőhöz rangos szakács, illetve cukrászverseny is kapcsolódott.
Abban a pavilonban, ahol néhány héttel korábban a mezőgazdasági gépek sorakoztak, ezúáttal már az eredmény,  a késztermékek, illetve az előállításukhoz használt élelmiszeripari berendezések sorakoztak. A teret az ezúttal leginkább a pékek, valamint a cukrászok uralták. A pavilont belengte a helyben sütött finomságok illata, amelyeket aztán jóízűen el is fogyasztottak a látogatók. Sok volt a fagylaltos kiállító is, ám ezeknél nem az illat, hanem a színek és természetesen az ízek domináltak.

Mind a két területhez kapcsolódóan a gyártók gazdag választékot kínáltak gépekből, berendezésekből. Azt viszont nem lehet mondani, hogy átütő lett volna a hazai, korábbi nagy hagyományokkal rendelkező húsipar, tejipar, vagy éppen a cukoripar bemutatkozása. Ennek külön jelentőséget ad, hogy a kiállítást megnyitó beszédében  Gráf József  agrárminiszter a hagyományokra való építkezés és az innováció fontosságát hangoztatta.
 
Néhány cég ugyan fontosnak tartotta a jelenlétet, de sok újdonságot ők sem nagyon hoztak, ami azt mutatja, hogy a magyar élelmiszerpiacon nagy változások az elkövetkező időszakban nem nagyon várhatók. Nem érzékelhető az sem, hogy a szomszédos országok teremlői lehetőséget látnának a térnyerésre. A korábbi évektől eltérően jóval kisebb volt az idén az osztrák jelenlét, a szlovákok, csehek észrevételenek maradtak, még inkább a lengyelek részéről vannak törekvések a magyar eladásokra. No és az olaszok, akik hagyományos termékeikkel: mortadella, sonka, sajt, olajbogyó, olívaolaj, bor igyekeznek erőteljesebben teret nyerni.

A magyar piacra azonban nem egyszerű betörni, ez a véleménye annak a burgenlandi borásznak, akinek magyar borból készült pezsgője tavaly nagy sikert aratott a Foodapesten, ám ezt mégsem követték jelentős megrendelések. Az idén már nem is volt jelen a kiállításon.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a hazai élelmiszerkínálatot főképpen a kereskedelmi láncok határozzák meg, s gyakorlatilag rajtuk múlik, hogy itthon készült, illetve külföldi termék kerül az asztalra. Ugyan jogszabályok ezt bizonyos fokig igyekeznek befolyásolni, ám számos olyan kiskapu van, amely lehetővé teszi ezek megkerülését. Ráadásul nem egyszerű feladat meghatározni azt sem, hogy valójában mi a magyar termék. Ma egy olyan világot élünk, amikor a Győriről is csak kevesen tudják hol készül, bizonytaslan az is, hogy a magyarnak tűnő szalámi alapanyaga honnan jött.

Manapság sok szó esik a biotermékekről, az egészséges táplálkozásról. A kiállításon ennek csak viszonylag kevés jele volt. Egy standon találkoztunk friss csírával megrakott kenyérdarabkákkal, illetve a bajor standon ajánlgattak biotejet.

A közeljövő jövő üzletébe kaphattak bepillantást azok, akik felkeresték az erre a célra kialakított alkalmai áéruházat. Itt megismerkedhettek azokkal az új technikákkal, amelyek részben a vásárlók, másrészt pedig az üzlet dolgozói munkáját hivatottak segíteni. A vásárlásban kevésbé jártasakat segíti például az a mérleg, amely önmaga azonosítja be a rajta elhelyezett zöldséget, illetve a gyümölcsöt. Ennek egy másik változata a lemért élelmiszer elkészítéséhez akár receptet is ki tud nyomtatni a hozzávalókkal együtt. Bemutatták azt az elektronikus polccimkét, amelyet az egyik szombathelyi szupermarketben már alkalmaznak is. Folyamatosan nagy volt az érdeklődés a Borsziget iránt is. Itt az egyik hazai borszaklap szervezésében, szakavatott segítséggel a magyar borvidékek borait kóstolhatták meg a borbarátok.

A korábbi évekhez hasonlóan ezúttal is önállóan mutatkozott be a büki a VOG Export-Import Kft., amely élelmiszereket és iparcikkeket forgalmaz, és saját szárazgyümölcs-csomagoló üzemet működtet. A sárvári SáGa Foods Kft. a kiváló magyar élelmiszereket bemutató standon kapott helyet, s mutatta be termékeit.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!