Száztíz tonnás szerelvény haladt át a nyolcvan tonna teherbírású hídon

A leendő csényei szélerőmű park legnehezebb elemét szállító száztíz tonnás szerelvény haladt át az újmajori hídon csütörtökre virradóra. Mérnökök figyelték a híd viselkedését.

Nagy Ildikó

Különleges kísérlet helyszíne volt az Ikervár és Sárvár közötti újmajori híd csütörtökre virradóra: a 80 tonna teherbírású szerkezeten egy 110 tonnás szerelvény hajtott át. A harminc méter hosszú,  68 kerekű monstrum az Ikervár, Csénye és Megyehíd térségében épülő szélerőmű parkba tervezett szélturbinák legnehezebb részét, a torony felső elemét szállította.

A nem mindennapi igénybevételt jelentő szállítmányra a Magyar Közút Zrt. szakemberei is felkészültek, és az előzetes statikai vizsgálatok alapján engedélyezték a szerelvény hídon történő áthaladását. A szerelvény biztonságos közlekedtetése miatt a csomópontokban a Magyar Közút Vas megyei igazgatóságának szakemberei különböző előkészítő munkákat végeztek: a körforgalmakban megerősítették és járhatóvá tették a forgalomtól elzárt területeket, árokszakaszokat töltöttek fel, tudtuk meg Czap Attila hídmérnöktől.

A biztonság kedvéért azonban kontrolláltatták az eseményt: a hídnál Agárdy Gyula, a Széchenyi Egyetem szerkezetépítési tanszékének oktatója az egyetem mozgó laboratóriumának műszereivel  és tanítványaival figyelte a híd viselkedését. A híd aljára  - a bordákra és hídszélekre - helyezett műszerek mérték és kimutatták (volna) a híd esetleges lehajlását és elmozdulását.

A Csénye határában lévő újmajori Gyöngyös-hídhoz csütörtökre virradó éjszaka, néhány perccel két óra után érkezett meg a széltorony legnehezebb elemét szállító szerelvény, amely lépésben haladt át a hídon. A mérőműszerek arról tanúskodtak, hogy a teherbírás szempontjából további 20-30 százalék tartalék van még a hídban, így a többi széltorony elemeit is szállíthatják rajta.

A mérés már csak azért is érdekes volt, mert a híd szerkezete két ütemben épült, eltérő technológiával és szerkezetekkel, így az együttes viselkedésük is kérdéses volt  mondta az egyetemi oktató, aki szerint a híd jól vizsgázott.


Ennyi volt?  kérdezték a győri egyetem szerkezetépítő mérnök szakos hallgatói, akik délután óta várták a nagy pillanatot, a szerelvény megérkezését. Ennek ellenére állítják: hasznos volt a terepgyakorlat, hiszen más a valóságban érzékelni egy problémát, mint a tankönyvekből megtanulni.

A harminc méter hosszú szerelvény sofőrje, Zsadon József láthatóan megkönnyebbült, amikor célba ért. Este 11 órakor indult a gönyűi kikötőből, ahova hajón érkezett Spanyolországból a széltorony-elem. Óránkénti hatvan kilométeres sebességgel haladt, a legizgalmasabb manővert Csornán hajtotta végre: ott egy körforgalomba a forgalommal ellentétes irányból kellett behajtania. Persze útja során végig felvezető jármű gondoskodott a biztonságos haladásáról. A ceglédi fuvarozó cég alkalmazottja azt mondja, nem viselte meg az út, sőt: megnyugodott, hogy legközelebb - még tizenhat alkalommal - már ismerős útvonalon hozhatja az újabb szállítmányt.

HOSSZÚ ÉS NEHÉZ SZÁLLÍTMÁNY

A széltornyok elemei a 86-os és a 84-es számú főúton érkeznek a megyébe, majd a hegyfalui körforgalomtól közös útszakaszon érik el Ikervár külterületét. A túlsúlyos és túlméretes gépjárművek engedélyét a Magyar Közút Nonprofit Zrt. központja állítja ki, és küldi el a fuvarozó cégnek. A legnagyobb össztömegű szerelvény 107 tonnás, a leghosszabb szerelvény  48 méteres. A különleges szerelvények éjszaka és a hajnali órákban közlekednek a megye útjain, felvezető járművekkel.
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!