Vas megye: csökkent a busszal közlekedők száma

Vas megyében Nemesmedves kivételével minden település, ha csak minimum szinten is be vannak kapcsolva a mentrendszerinti buszközlekedésbe. Budapesttel ellentétben a megyében nem nagyon tapasztaltuk az utasok számának az emelkedését - mondja Papp László, a Vasi Volán Zrt. vezérigazgatója.

Erős D. Zoltán

- A mi utazóközönségünk döntő részt a diákságból és kisebb arányban a munkába járókból áll. Azok, akik eddig egyéni közlekedési eszközzel jutottak el a munkába, vagy más szabadidős tevékenységek helyszínére, tapasztalataink szerint nem váltottak át az autóbuszra. Vannak társadalmi csoportok, akiknek megadatott a választás lehetősége, s vannak, akiknek nem - mutatott rá a vezérigazgató. 

Az előbbiek ehhez rendelkeznek gépkocsival. Ennek vannak olyan állandó költségei, amelyet így is-úgy is fizetni kell. Innentől kezdve valóban az üzemanyagár az egyetlen, ami befolyásolhatja a döntést. Ha több munkába járó közösen utazik, akkor még ilyen üzemanyagárak mellett is megérheti autózni. Ha ehhez hozzátesszük a komfortban rejlő előnyöket, akkor igencsak az autó mellé billen a mérleg nyelve. Ilyen feltételek mellett már nagyon nehéz versenyezni az egyéni közlekedéssel.

Papp László úgy gondolja, ahhoz, hogy a közösségi közlekedés térvesztése mérséklődjön, vagy netán megálljon, sok területen lenne szükség intézkedésre. Ezek közül legfontosabb talán a jogszabályi környezet. Hogy az milyen módon preferálja az egyik, vagy másik közlekedési módot. A korábbi szabályozás csak három forintot engedett kilométerenként elszámolni a munkába járási költségeknél, most meg kilencet. Hatással lehet rá az, hogy milyen módon lehet elszámolni a közösségi közlekedés menetjegyét, vagy bérletjegyét. Ebből a munkáltatók milyen részarányt fizetnek, s milyen ennek az adóvonzatai. 

- Az üzemanyagárak növekedése persze bennünket is érint - fogalmazta meg a  vezérigazgató.  - Egy olyan cég, ahol évente 4-4,5 millió liter gázolajat tankolnak,  persze, hogy megérzi. Ennek ellenére azt gondoljuk nem lenne helyes, ha a menetjegyekben, bérletekben ez az áremelés visszaköszönne. Azért sem, mert a közösségi közlekedés pontosan azt a réteget hivatott kiszolgálni, akiknek nincs választási lehetőségük. Ezzel olyan embereket is bliccelésre késztethetnénk, akik soha életükben egy doboz gyufát sem emeltek el. Nem volna jó, ha elmennénk ebbe az irányba. A diákság jó része továbbra is velünk utazik, a munkába járásnál viszont már vegyes a kép. A cégek egy része maga oldja meg a dolgozói szállítását, esetenként a mi közreműködésünkkel de sokan váltottak át a személyautóra. -

A helyi járatnál Szombathelyen történt egy jelentős átalakítás, ám a helyközi járatstruktúra jelentősen nem módosult. A helyközi járatoknál a kilencvenes évek elejétől folyamatosan történtek teljesítmény kivonások, ám ez az elmúlt években gyakorlatilag megállt, nincsenek további menetrendi racionalizálások. A megyében Nemesmedves kivételével minden település be van kapcsolva az autóbuszos közlekedési hálózatba. 

- Az, hogy a jelenlegi menetrendi lefedettség mennyire elégíti ki az igényeket, már egy másik kérdés - véli a vezérigazgató.  Elismeri, hogy ez a mostani rendszer csak egy minimum szolgáltatást képes nyújtani. Ennek fejlesztése azonban csupán pénzkérdés. Ez összefügg azzal, hogy a megyében az autóbusz közlekedés működési feltételei ezért korántsem optimálisak.  

 

- Nagyon nehéz, amikor  egy közlekedési szakembernek néhány ember utaztatásáról kell dönteni. A gazdasági szempontok alapján nyilván nem szabad  indítani a járatot, de más a helyzet, ha arra gondolunk, hogy ezzel négy család életfeltételeinek javításához járulhatunk hozzá. A menetrend megalkotása folyamatában a szakmai kompetencia elsődlegesen ma is a Volán társaságoknál áll rendelkezésre. Javaslataink megfogalmazásakor szorosan együttműködünk a Regionális Közlekedésszervezési Irodával. Alaposan körüljárjuk a dolgokat, így csak nagyon ritkán akad el a dolog a minisztériumban. -

Korábban szóba került, hogy a kistelepülések közlekedési gondjainak megoldásába bevonják a falugondnoki buszokat. Ezek a járművek menetrendszerinti forgalomban nem dolgoznak, Papp László véleménye szerint nem is alkalmasak erre. Egyfajta ráhordó tevékenységet végezhetnének, de egyelőre ez sem működik. Ennek koordinálása ugyanis rendkívül bonyolult  feladat.

A Volán is vásárolhatnak kisebb buszokat, ám a vezérigazgató szerint ezek nem sokkal olcsóbbak mint a normál, 12 méter hosszú buszok. Valamit  az üzemeltetési költségeken lehetne megtakarítani. Az autóbuszok reggeltől-estig közlekednek. Az nem jó, ha a nap egy jelentős részében áll a jármű. Az utazási igények ugyanis még a kisebb településeken is jelentős eltéréseket mutatnak. Még ma is  vannak  reggelente zsúfolt buszok. Ha ezek kisebbek lennének, csak növelné a gondokat, - állítja a vezérigazgató. - Az autóbuszaink életkora minden erőfeszítés ellenére tíz év felett van, s ha csak ezeket kicserélték, jöhetnének  a kisebbek. -

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!