Viharkárok - így jelentsük a biztosítónak

Viharkárnál is az legfontosabb, hogy amint arra lehetőségünk adódik, az adott biztosító számára azonnal jelentsük be a történteket, és kezdjük el a kármentést.

Kiss Tamás

Az elmúlt hetekben több jelentős erejű vihar is lecsapott szerte az országban, fák dőltek ki, ágak törtek le és a villámcsapások miatt is több esetben keletkezett anyagi kár. Az előrejelzések szerint hasonló jellegű természeti csapások az elkövetkezendő hetekben is előfordulhatnak, a biztosítással rendelkező fogyasztóknak így rendkívül fontos tudniuk, hogy kár bekövetkeztekor mik is a legfontosabb teendők.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint például már a biztosítási szerződés megkötésekor is fontos a fogyasztói tudatosság, ennek ellenére sokan el sem olvassák a több tízoldalas általános szerződési feltételeket, s így abban a hiszemben vannak, hogy a biztosításuk a viharkárra is kiterjed, holott ez nem minden estben van így.

Tehát: rendkívül fontos annak tisztázása, hogy az adott biztosítási termék megvásárlásával pontosan milyen jövőbeli káresemények kapcsán követelhetjük a biztosító teljesítését.
 
Ha pedig a baj már bekövetkezett, akkor sem mindegy, hogy miként járunk el, hiszen a fogyasztónak nem csupán bejelentési, hanem számos egyéb más kötelezettsége is van, s ha ezeket nem teljesíti, nem jut hozzá a biztosítási összeghez. 

Az első és legfontosabb persze az,  hogy amint lehetőségünk adódik, rögtön jelentsük be az adott biztosító felé a keletkezett kárt. Ha ez nem történik meg, a biztosító joggal feltételezheti a  károsult káreseménnyel kapcsolatos érdekmúlását, amely kizárja a biztosítási igény érvényesíthetőségét.

A másik ok, ami ezt indokolja, hogy a káreseménytől számítva eltelt hosszabb idő után egyre nehezebb már bizonyítani a kár nagyságát, valamint felmérni azt, hogy a biztosítás tárgya eredeti állapotában milyen értéket képviselhetett. Megkönnyíti helyzetünket, ha dokumentált tényekkel (fotókkal, esetleg videóval) tudjuk alátámasztani az igazunkat, akár.
 
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a kár bejelentése után a biztosított köteles együttműködni a biztosítóval, kötelező részére a szükséges felvilágosítást megadni és lehetővé kell tenni a bejelentés és a felvilágosítások tartalmának ellenőrzését. Ha a biztosítót postai úton értesítjük a káresemény bekövetkeztéről, érdemes ezt tértivevénnyel megtenni, hogy később bizonyítani tudjuk: tájékoztatási kötelezettségünknek időben eleget tettünk.

A biztosítási esemény bekövetkezte után a biztosító az egész évre járó díj megfizetését követelheti, kivéve, ha a felek rövidebb időszakban állapodtak meg.

Nem szabad elfelejtkeznünk arról sem, hogy a törvény a biztosítottnak kárenyhítési kötelezettséget ír elő, ez azt jelenti, hogy minden tőle telhetőt köteles a kár enyhítése érdekében megtenni, ugyanakkor ennek költségeit a biztosító viseli még az esetben is, ha a kárenyhítés nem vezetett eredményre. A biztosítási esemény bekövetkezte után a biztosítás által érintett vagyontárgy állapotát a biztosított a szabályzatban megállapított határidőben csak akkor változtathatja meg, ha ez a kárenyhítési kötelezettségének teljesítéséhez szükséges. Amennyiben a megengedettnél nagyobb változtatás történik, a biztosító mentesülhet fizetési kötelezettsége alól.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!