2011.08.28. 06:17
Festés és rajzolás - mint kapcsolatteremtés
Olyan gyerekekkel foglalkozik Németh Katalin művészetterapeuta, akiknél a beszéd, a megértés akadályozott, nehezített, de az önkifejezés sok örömöt ad.
A rajzolás, festés során olyan belső folyamatok kerülnek felszínre, amiket különben nem lehetne nyomon követni, hosszabb foglalkozássorozat esetén a fejlődés jelei is kimutathatók. Németh Katalin művészetterapeuta főállása a Nyitra Utcai ÁMK-ban van, de jár iskolákba is foglalkozásokat tartani. Szomorúan konstatálta, hogy volt olyan intézmény, ahol 14 év után szüntették meg ezt a foglalkozást. Ahol még ma is folyamatos a művészetterápia, az az Aranyhíd OktatásiNevelési Integrációs Központ, illetve az életkorban azt megelőző Micimackó Óvoda.
Németh Katalin a napokban nyitotta meg a Szombathelyi Képtárban a Rumi Többcélú Gyógypedagógiai Intézmény tanulóinak kiállítását. Rum az egyetlen hely Vas megyében, ahol középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek fejlesztésével foglalkoznak. A művészetterapeutát a rajzolás-festés szerepéről, a munkafolyamatok lehetséges gyógyító hatásairól kérdeztük.
Ezeknél a gyerekeknél a verbalitás, a beszéd, a megértés nehezített, de nagy örömmel állnak neki a feladatoknak. Amit nem tudnak elmondani, az kerül a képeiken a felszínre a tudat mélyebb rétegeiből: emlékek, álmok, fantáziák és belső tapasztalatok. A szakember olvasni tud ezekről a rajzokról, festményekről - mondja Németh Katalin. Egy összesűrűsödött kuszavonalas rajz például nagy belső feszültségről árulkodik, grafikus hiperaktivitást mutat.
Láthatjuk egy gyereken, hogy rossz kedve van, de ennél többet nem nagyon tudunk meg róla. A rajzain viszont megjelennek a belső hangulati és érzelmi változások, láthatóvá válik, ha fordulat, javulás állt be. A rajzolás, festés oldja a feszültséget, erősíti az önérzetet, a közösségi érzést, boldogító a tudat, hogy megmutathatom magamat vagy magamból valamit.
Itt nincsen helye a vizuális környezetszennyezésnek, a reklámok, rajfilmek közhelyeinek. Ezeknek a gyerekeknek a rajzain nincsenek reklám-klisék, nem tükröződik mindaz, ami a reklámokból, tévéből, újságokból árad. Például nem rajzolják a híres szendvics bár jelét a papírra egy madár helyett. Érdekes, hogy ha azt a feladatot kapják, hogy készítsenek egy hálózatot, és töltsék ki színekkel, formákkal, a négyzetekben felbukkannak a kultúrától független ősi ábrázolásmódok, tele stilizálással, formai leleménnyel, talányossággal, színekkel, gesztusokkal. A legősibb szimbólumokat rajzolják: csillagot, kört, keresztet, hullámokat, spirálokat, kígyókat...
Németh Katalin úgy fogalmaz, a művészetterápia kapcsolatteremtési forma, vagy azzá válhat. Sikerélményt hívhat elő, szimbolikus formában alakíthatja az önkifejezést. Az alkotó munka egyensúlyt ad, gyógyító és örömforrás jellegű.
A közös rajzolás formálja az együttességet, biztonságot teremt. Kollektív értéke fontos, mert megmutatható másoknak és magukat jobban elfogadtathatják. A szülők, családtagok is átélhetik a büszkeség érzését, hogy lám az ő gyermekeik is képesek különleges teljesítményre.