2012.08.13. 18:43
Készül a Karneválszínház - Eszenyi Enikő visszatér
Szombathely - A társulat már ott van a tett helyszínén. A karneválszínházi premier augusztus 17-én 18 órakor kezdődik a Megyeháza udvarán; hétfő délelőtt próbát néztünk. Éppen az Élni Borzasztó Zrt. temetkezési reklámja látszott a képernyőn, vagyis a színpadon.
„Mi ez a síri csend?”
A temetkezési reklám klappol a Pyramus és Thisbe-jelenethez. A két tragikus sorsú szerelmes Ovidiustól maradt ránk, és Shakespeare-nél is föltűnik: a Rómeó és Júlia gyakorlatilag erre épül (tragikus verzió), a Szentivánéji álom mesteremberek-jelenete szintén ezt a drámát dolgozza föl (komikus verzió).
Még szép, hogy az ókori Ovidius-bibliából (Átváltozások - Metamorphoses) válogató karneválszínházi előadásból sem hiányozhat se Pyramus, se Thisbe (se Szabó Győző), és főleg nem hiányozhat a híres fal. Sőt, a fal-casting se: kínai, berlini ahogy tetszik. És ha már átváltozások, akkor a Weöres Sándor Színház társulata erősen rájátszik arra, hogy a színészmesterség lényege az átváltozás képességében rejlik. Úgyhogy sose tudhatjuk (dehogynem!), hogy most akkor Endrődy Krisztiánt és Alberti Zsófit, vagy inkább Ligdust és Telethusát látjuk a színen: amint Iphis nevű, fiúként nevelt leánygyermekük sorsáról vitatkoznak. (A papa annyira fiút akart, hogy nem merték a tudomására hozni: lánya született.) De a helyzet még mindig fokozható: lássuk, mi történik, ha Ligdus-Endrődy Krisztián magyar hangja Szabó Győző, Telethusa-Alberti Zsófi pedig Nagy Cili hangján szólal meg. És ki tudja, mi a fontosabb: az, hogy miképpen alakul Iphis élete; vagy az, hogy milyen csatákat vív egymással két színész (igazán? játszásiból?). Színház van a színházban, aztán abban a színházban még egy színház van, és így tovább: mint a Matrjoska-babák. Játszik az udvar, játszik a színpad fölött az ablak: Juno és Jupiter (Vlahovics Edit, Vass Szilárd) könyököl ki a párkányán. És ha a színház meg Andy Hefler rendező úgy akarja, akkor a közönség elhiszi, hogy amit a színpadon lát, az üde, örökzöld, mitikus, muzsikáló liget, ahol a bokrok sűrűjében a fickós Jupiter (ott lenn Orosz Róbert; vagy nem is: Szabó Győző) nimfácskák nyomába ered. (Aztán legföljebb tehénné változtatja őket. Ilyen a gyáva férj.)
A nagy játékból nem maradhat ki a néző sem, aki mindjárt az elején maga is tréningen vesz részt. (Mint a Nézőművészeti Főiskolán.) Mert van az úgy, hogy rossz a közönség és rossz az előadás (ez itt, ugye, kizárható). Vagy jó az előadás, rossz a közönség (vessük el ezt is). Vagy rossz az előadás, jó a közönség (á, az nem lehet). Vagy jó az előadás, jó a közönség (igen, ez az).
Az önirónia végig működik. Amikor pl. Jordán Tamás (igazgató-szerepben) elkezdené mondani, hogy vegyenek bér..., akkor azonnal működésbe lép a titokzatos lágy fagy. (Bérletet venni attól még lehet: a jegyirodában a lágy fagy nem érvényes.)
Az átváltozások hullámzásában lesz még egy meglepetés: Eszenyi Enikő jött, Eszenyi Enikő elment, Eszenyi Enikő visszatér. Nem csodálkoznánk, ha ez a nem mindennapi helyzet valahogy megjellenne az előadásban is.