Három éve tekerem egy kerekem Szombathelyen

A múlt század elején még csak cirkuszi jármű volt, ma már extrém sportnak számít, világbajnoksággal, látványos versenyszámokkal. Két egykerekűs triál pályát épített a szombathelyi városi strand medencéjében.

Garai Antal 'Atom'

Minden városban találunk szubkultúrákat, amik valamiféle extrém sport körül alakulnak ki, legjobb példa erre a gördeszkázás, aminek népszerűsége évről-évre nő, s Szombathelyen sem túl nehéz belefutni egy-egy deszkázó csapatba, például a Március 15 téren. A gördeszkán kívül viszont még számos sportot űznek a fiatalok, és az idősebbek is, mint például a BMX, görkorcsolya, vagy a manapság egyre szélesebb körben terjedő triálozás. Ez utóbbi kategóriába tartoznak még a monociklik/uniciklik, vagyis az egykerekűek (becenevén keró). Az egykerekűzés már rég kikerült a cirkuszból, s extrém sporttá lényegült, nem kell hozzá zsonglőrnek lennünk.

Aki Szombathelyen jár és a Markusovszky kórházzal szembeni régi strand nagymedencéjébe pillant különös faépítményeket láthat. A raklapokból, kábeldobból és gumikból kialakított triál pálya építői két monociklis fiatal, akik e pálya létrehozásával is próbálják kicsit közelebb hozni az emberekhez ezt a sportot. Megnéztük, hogy milyen is egy ilyen pálya, mennyire nehéz az monociklizés, és mennyire ismert helyi szinten. Prépost Tamást leszólítottuk a kábeldob tetejéről, amin épp egyensúlyozott, majd a pálya létrejöttéről kérdeztük.

- Három éve tekerem egy kerekem Szombathelyen, de a mai napig úgy néznek rám, mint valami csodabogárra, sokan nem gondolnak bele, hogy ezzel nem csak egyenesen haladni, hanem különféle elemekről ugrálni és figurázni is lehet. Egy másik kerós sráccal, Temesi Péterrel terveztük, hogy nyáron rendezünk egy versenyt, de az egyéb okok miatt nem valósult meg, így a tervezett verseny helyszínéül szolgáló Vargaréna házigazdája, Varga Jenő megkeresett minket, hogy van-e kedvünk építeni egy triál pályát – mesélte Tamás, aki egy triál bicikli nyergéből pattant át az egykerekű ülésébe.

Nézzen meg egy videót a francia egykerekűs versenyről! - videó: Sinco

France pt. I (Buthiers) from sinco on Vimeo.

Bővebb videó versenykategóriánkénti bontásban ide kattintva elérhető.

Németh Zsolt a Szombathelyi Sportszolgáltató Kft ügyvezető-igazgatója és Varga Jenő felajánlották, hogy építhetünk egy triál pályát a régi városi strand nagymedencéjében, az egyetlen feltétel az volt, hogy fessük le a medence falán éktelenkedő graffitiket. Itt az egyszerű szövegekre, firkákra kell gondolni, hiszen arra is engedélyt kaptunk, hogy ha akarjuk, akkor ízlésesen díszíthetjük is falfestésekkel. Erre még várjuk a jelentkezőket – tette hozzá Tamás.

A pályát saját elemeinkből építettük fel, van itt céges autón elkopott gumiabroncs, kábeldob, és mindenféle deszkák, illetve gerendák. Ezekhez kértünk még egy vépi cégtől 22 darab raklapot és a szombathelyi vállalkozástól két traktorgumit. Hamarosan a korlátot is felszereljük, amely mellett majd gyakorolhat mindenki, akit érdekel az egykerekűzés. Erre a célra kaptunk egy budapesti szaküzlettől egy uniciklit, ami tanulásra tökéletes. Szeretnénk idővel kijelölni két fix időpontot hetente, amikor kint leszünk a pályán és szívesen segítünk az érdeklődőknek kipróbálni, vagy akár tanítani az egykerekűzést, s persze mindezt ingyen. Szeretnénk, ha minél jobban elterjedne a monocikli ezen a környéken is, minden városban akadnak bringások, viszont Budapesten működik az igazi „birodalom”. A fővárosban nagyon sokan vannak. Ők szintén népszerűsítik a sportot, bemutatókat tartanak és a versenyek is vándorolnak városról-városra, hogy minél többen lássák mi is ez. A Savaria Trial Klub és az Unicikli weboldalán megtalálni minden információt a sportágról _ fűzte hozzá Tamás. A monociklisek közt mellesleg négy kategóriában is van két világbajnok magyar fiú.

A régi városi strand már régóta eladó. 450 millió forint + Áfa az irányára, érdeklődő egyelőre nem akadt, lévén hogy vannak kikötések hasznosításával kapcsolatban. Ilyen például az, hogy nem építhetnek helyére lakóparkot. Németh Zsolt elmondta, hogy a városnak több terve is volt már a területtel, legutóbb arról volt szó, hogy lehetne parkoló a kórházhoz.

- Egy évek óta húzódó ügyről van szó, nem várható máról-holnapra változás a hasznosításában. Pont ezért gondoltuk, hogy a 25-30 éve kihasználatlanul álló medencében csináljanak nyugodtan egy triál pályát és így az egy-, illetve a kétkerekűeknek is van hol gyakorolniuk, nem kell a városban „bujkálniuk” - mondta el Németh Zsolt, utalva arra a jelenségre, hogy sok téren/helyen nem nézik jó szemmel az extrémsportok művelőit. A városban egyre kevesebb pálya van, ahol sportolhatnak az emberek. A Városliget teli van csapatokkal, iskolákkal, vagy csak épp kosarazni, focizni vágyó fiatalokkal. Nemrégiben szedtünk fel egy régi aszfaltpályát a strand területén, aminek helyére (illetve mellé is) szeretnék létesíteni egy-egy salakpályát. Ha a közgyűlésen rábólintanak a költségvetés módosítására, akkor zöld utat kap a projekt.

A triál pálya is egy új sportlehetőség, amihez nem kellett semmi más, csupán a szándék, hogy felkaroljuk kicsit a triálosokat, ha csak annyival is, hogy helyet adunk nekik. A nagymedence mélyebb szakaszára tervezünk majd nyáron strandröplabda pályát is, úgy véljük kényelmesen elfér egymás mellett egy ekkora medencében az extrémsport és a labdajáték is. Mindenkit mozgásra biztatunk, legyen az kosárlabda, futball vagy extrémsport - érvel az ügyvezető.

Ha már kint jártunk a pályán, mi is felpattantunk az egyik egykerekűre. El kell áruljuk az olvasóknak: sokkal egyszerűbb nézni a monociklizést, mint csinálni. Nem nagyon találtuk meg az egyensúlyt, nem mertük elengedni a mellettünk tornyosuló raklapokat. Tamás szerint 15 perc és két óra közt van az átlagos idő, ami alatt valaki képes annyit tanulni, hogy haladjon pár métert egyedül - Csupán gyakorlás kérdése! Lehetőség van, mi mindenkit szívesen várunk ide, hogy megtalálják az egyensúlyukat.


Az egykerekűek az 1900-as évek első harmadában jelentek meg, hol máshol, mint a cirkuszokban. E világból csak az 1980-as években tört ki igazán, ekkor pár extrémsportoló strapabíróvá és alkalmassá tette egykerekűjét arra, hogy azt hegyi környezetben, terepen is kipróbálhassák. Azóta már számos ágazata alakult ki a sportnak, a freestyle, a terep, a túra, faltland, a street és a triál. A működési elv nagyon egyszerű, hasonló, mint a velocipédeké, azaz a kerékpáros a hajtott kereket közvetlenül áttétel nélkül tekeri. A monociklizés terápiás célokra is alkalmas. Bizonyított, hogy a tekerés közbeni testtartás a természetes testtartásal azonos, ezt más szerkezetekkel ellentétben úgy érjük el, hogy automatikusan így ülünk. Azoknak, akik enyhébb hát vagy gerincproblémával küzdenek tökéletes edzési lehetőség.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!