f1

2015.08.26. 07:20

Az FIA szorgalmazni fogja a zárt cockpitek tesztelését

Az FIA újra elővette a zárt cockpit ötletét, a hétvégi sajnálatos IndyCar baleset nyomán

Dobos Zoli

Fotó: Motorsport Csatorna

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a hétvégi IndyCar futamon, a Pocono-i 500 Mérföldesen a 180. körben vezető Sage Karam falnak csapódott, autójáról lerepülő egyik alkatrésze pedig fejen találta Justin Wilsont. Wilson az ütést követően eszméletlenül a falnak ütközött, kómába esett, nem sokkal később pedig belehalt fejsérüléseibe.

A FIA Jules Bianchi balesete után kezdett a zárt cockpittel komolyabban foglalkozni, bár előtte is teszteltek ilyen rendszereket. Az egyik befutó a vadászgépek kupolájához hasonlító elem, ami lényegében teljesen lezárja a pilótát egy búra alá. Bár az ötlet jó, a pilóták egy baleset során nem tudnák elhagyni a járművet olyan könnyen, mint eddig. A másik fő negatívuma, hogy egy ilyen búra szilánkosra törhet és akár még a nézőkre is veszélyes lehet, ha erről a buráról valami lepattan, elég megnézni Wilson balesetét, a sisakjáról az alkatrész 10 éteres magasságig is felrepült.

Egy új megoldás is felkerült az FIA listájára, egy ívelt karbon elem a pilóta feje körül (képek" target="_blank""> ITT), amit alakjára utalva találóan pengének neveztek el. Ezzel a megoldással a karosszéria továbbra is nyitott maradhatna, viszont jelentős védelmet jelenthetne. A cockpit elhagyása viszont így is sarkalatos pont, mivel jelentősen megnehezíti, illetve ha ez az elem sérül, akár a pilóta még bent is ragadhat.

Ami biztos, hogy az FIA nagy hangsúlyt fog fektetni a probléma megoldására, hiszen egy zárt cockpit megmenthette volna Bianci, vagy akár Senna életét is. Azt, hogy az IndyCar is fontolóra veszi-e a zárt cockpitet nem tudni, mivel a sorozat az FIA-tól teljesen függetlenül működik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!