f1

2016.07.10. 10:36

Quester végigtolta Stuckot Sebringben a depóban... egy WC-ben!

A legendás Trio Infernale osztrák tagja is nyilatkozott nekünk a Red Bull Ringen

Vámosi Péter

Fotók: Varga András

Talán mondhatjuk azt, hogy megkomolyodott, pedig a 70-es években a legvadabb balhékban benne volt a német cimboráival együtt. A túraautózás egyik királya, amit ő nem tud róla, azt nem is érdemes tudni. Több mint 50 24 órás versenyen indult, a világ minden táján. Még 70 felett is megtaláljuk a versenypályákon, 2007-ben is megnyerte a 24 órás versenyt Dubajban, mi mással, mint egy BMW-vel. Májusban lett 77 éves, és esze ágában sincs visszavonulni. A Red Bull Ringen találkoztunk vele, és faggattuk, mielőtt újra a bajor márka volánja mögé ült.


Vámosi Péter: Életedben egyszer indultál Forma-1-es versenyen, de legalább az pont az Österreichringen volt. Miképp emlékszel még erre?

Dieter Quester: Egy dologra emlékszem csak: az egyik szerelő egy perccel a rajt előtt véletlenül ottfelejtette a szerszámos ládáját az autóm előtt. Az utolsó pillanatban sikerült eltüntetniük azt onnan. Ma már ilyesmi nem történhetne meg. Egy remek élmény volt, és örömmel emlékezem rá.

VP: Azért elég jónak mondható volt ez a bemutatkozás, hiszen a 25. helyről sikerült előrejönni a 9. helyre. Ezért a teljesítményért ma már pontok is járnának!
DQ: Ma már igen, de akkoriban sajnos nem. Akkoriban a Surtees csapatnál ahol indultam, voltak problémák. Másfelől nézve meg akkoriban a BMW alkalmazottja voltam, márkakupákban, túraautó Európa-bajnokságon indultam. A Forma-1-es szereplésemnek az anyagi fedezete nem volt megoldott, így aztán úgy voltam vele, hogy inkább vezetek GT, sportautó és márka világbajnokságokon valamint a túraautó Európa-bajnokságban.

VP: Minden azonban annak idején motorcsónakokkal kezdődött. Miképp kell ezt elképzelni, túl gyorsan mentél a wörthi-tónál?
DQ: Ez egy szeszélyből indult. Volt egy hajónk, amelyik az apám tulajdonában volt, egy sport motorcsónak. Sokszor utaztunk vele együtt, versenyeken is. Persze nem komoly versenyről volt szó, és amikor vezethettem, nyertem az ilyen megmérettetéseken. Ráéreztem ennek az ízére, és elkezdtünk komolyabb motorcsónakokat nézni. Pár évig csináltam ezt aztán, és kétszer Európa-bajnok lettem, de mindig is tudtam, hogy egyszer a négykerekűek, tehát az autók világában fogok kikötni. Szép időszak volt!

VP: Akkor most talán jöhet a legkeményebb sztori, amit elkövettél a Trio Infernale tagjaként...
DQ: Annyi esemény volt, hogy azt se tudom, hogy melyikkel kezdjem! Ami igazán kiemelkedő volt, az Sebringben történt. Hans-Joachim "Strietzel" Stuck elment egy olyan hordozható WC-re, ami a depó kellős közepén állt. Én pedig fogtam magam, és egy golfautóval odamentem az illemhelyhez, és végigtoltam azt az egész paddockban. Minden ami a tartályban volt, feltört a magasba, Stuck ordított, én meg persze az ajtónak mentem neki, hogy nehogy ki tudjon szabadulni.

VP: A BMW-nek egyébként soha nem volt olyan terve a 70-es években, hogy gyári csapatként résztvegyen a Forma-1-es versenyeken?
DQ: Nem, a 70-es években ilyen terv nem volt. A Formula-2-ben részt vettek, ami elég eredményes volt, akár az esetemben is. Akkor azonban, úgy mondanám inkább, hogy még nem foglalkoztak a Forma-1-gyel. Pár évvel később azonban már igen. (Brabham-BMW-s turbó korszak. - a szerk.)

VP: Egy kis motorversenyzés is volt a karrieredben, NSU-val, Nortonnal, de BMW-vel is. Nem tetszett végül?
DQ: Igen, ez egy ideiglenes mellékvágány volt, de már akkor is tudtam, hogy nem ez a végcélom, jön még majd más jobb lehetőség.

VP: Jött is bizony, és talán az egyik legjobb lehetőség a Le Mansban történő indulás volt. 1986-ig szinte folyamatosan indultál itt, melyik volt a kedvenc csapatod, ki volt a kedvenc csapattársad?
DQ: Azt gondolom, Hezemans. Toine Hezemans. Ő minden szituációból talált kiutat, bármilyen problémát megoldott, a saját egyedi módján. Jó korszakom volt, amikor vele mehettem. Persze együtt versenyezhettem Henri Pescaroloval is, az is kiemelkedő élmény volt. Nehéz megmondani, hogy melyikükkel volt a legjobb, de leginkább Hezemansszal és Stuckkal értettem meg magam.

VP: Jött aztán a DTM aranykora, ahol egyszer fejtetőre állított BMW-vel lettél a harmadik az AVUS-on. Az hogy történt?
DQ: Bizony, harmadik lettem! Egy remek versenyt futottam, nem is gondoltam volna, hogy dobogón fogok végezni. Mivel azonban piros zászlóval megállították a versenyt, az egy körrel korábbi eredmények számítottak, akkor meg már harmadik voltam Jacques Laffite előtt. Így még ha tetőn is érkeztem, így is a harmadik lettem.

VP: Esetleg lehet ennek a balesetnek is az oka, hogy az AVUS végleg bezárt?
DQ: Nem, dehogy ennek a balesetnek ahhoz semmi köze nincs. Egyáltalán.


VP: Mit gondolsz, a BMW esetlegesen visszatérhet-e még a Forma-1-be, vagy már nem?

DQ: Azt hiszem, már nem. Ahogy jelen pillanatban áll a Forma-1, a személyes véleményem az, hogy nem érdekli a BMW-t egy ilyen lehetőség, hogy visszatérjenek. Azt gondolom, hogy a Forma-1-ben pár dolognak változnia kellene ahhoz, ezen egyáltalán elgondolkodjanak. Azonban még utána is szkepitkus vagyok, hogy a BMW egy ilyen dolognak újra nekiállna.

VP: Esetleg a DTM-re a Hungaroringre kilátogatsz most szeptemberben? 
DQ: Hirtelen azt sem tudom, melyik szeptemberben lesz ez! (nevet) Igazából meg kellene néznem a naptáramat, mert lenne egy-két versenyem tengerentúl az USA-ban. Szóval eléggé elfoglalt vagyok, de még az is lehet, hogy ellátogatok Magyarországra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!