f1

2015.10.25. 15:54

Független motorok jelenthetik a megoldást?

Bernie Ecclestone szerint az FIA tendert ír ki 2017-re egy független és költséghatékony motor bevezetésére - a Mercedes ellenzi.

Gyimesi Brigitta

Fotó: Varga András

A legújabb generációs 1,6 literes V6-os turbóhibridek jelenleg 15-20 millió fontba kerülnek a csapatok számára. Ecclestone régóta hangoztatja, hogy a V6-osok túlzottan drágák; mindez annak ellenére, hogy az FIA a turbómotorok bevezetése előtt kijelentette, hogy nem számítanak jelentős mértékű költségnövekedésre.

„Az FIA hétfőn vagy kedden megjelentet egy pályázatot” – mondta Ecclestone. „Ezek a motorok valószínűleg erősebbek lesznek de több benzint fogyasztanak. Semmi újdonságról nincs szó, 2017-re mindenképpen új szabályzat lép érvénybe, így ez sem meglepő.”

Többen felvetették, hogy az FIA így akarja leszorítani a többi motorgyártó által kínált magas árakat.

„Nem éppen erről van szó” – reagált Ecclestone. „De ha nem teszünk valamit, jó néhány csapatot elveszíthetünk. Ennek az egésznek nincs köze hozzánk, vezető pozícióban lévő emberekhez – nincs irányításunk felette és nem is akarunk. Mindenki annyi pénzt kér a motorjáért, amennyit akar. A bevezetendő motor mindössze mérföldekkel olcsóbb lesz, mint a jelenlegiek.”

Ecclestone szerint már „számos érdeklődő van a láthatáron”, többek között a Cosworth, és biztos benne, hogy a független erőforrás versenyképes lesz. Az aktuális négy F1-es motorbeszállító számára azonban csalódást keltő lehet ez a döntés, tekintetbe véve az eddig a projektbe ölt tetemes pénz mennyiségét. Ecclestone nem így látja.

„A pénz és a kutatás/fejlesztés, amit a projektre szántak, az utcai autóik számára volt” – folytatta Ecclestone. „Azt mondják, az utcai szekció jövedelmezőbb.”

Az F1 de facto vezetője azt az ötletet is elvetette, hogy a független motor bevezetése két táborra szakítaná a mezőnyt.

„Voltak olyan időszakok is, amikor egyszerre versenyeztek turbó- és szívómotorokkal” – mondta Bernie. „Nem volt kétszintű a bajnokság; mindenkinek megvolt a választása. Úgy vélem, most is ez lesz a helyzet: jön az új motor, a többiek pedig ugyanúgy használják majd a sajátjukat.”

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azonban ellenzi a javaslatot.

„Igen, meg lehetne oldani” – mondta Wolff. „Azonban több különböző okból kifolyólag inkább nem ezt az opciót választanánk. A motorgyártók azért döntöttek az F1-es részvétel mellett, mert a sport jelenlegi filozófiája megegyezik az utcai tendenciákkal. Emellett kereskedelmi szempontból nézve az a fontos, hogy a mezőny kiegyenlített legyen. Egy sztenderd motor bevezetése nagyon kényes kérdéseket vetne fel; ahhoz, hogy egyensúlyba kerüljön a jelenlegi rendszerrel, jelentősen meg kellene változtatni a szabályokat és teljesen más technológiai koncepciót kellene bevezetni.”

A Mercedes úgy érzi, az erőforrás-fejlesztés terén már így is épp eleget tettek azáltal, hogy beleegyeztek a fejlesztési szabályok enyhítésébe. Egy nemrégi genfi ülésen, ahol az FIA és a négy motorgyártó volt jelen, a felek megegyeztek, hogy nem csökkentik a fejlesztési zsetonok számát (jövőre is 32 marad), illetve engedélyezik a szezonközbeni fejlesztéseket.

„Nem sok szó esik arról, hogy enyhítettük a jövő évre vonatkozó motorszabályokat” – tette hozzá Wolff. „Nem akarjuk azt hallgatni, hogy mindenki a fejlesztések befagyasztásáról panaszkodik és arról, hogy nincs lehetőségük felzárkózni. A mi szempontunkból az lett volna a legjobb, ha mindent befagyasztunk, elvégre nekünk van most a legnagyobb előnyünk. Az igazság azonban az, hogy ez nem tett volna jót sem az F1-nek, sem nekünk. Úgy döntöttünk tehát, hogy nem szigorítunk a szabályokon és fejlesztési szabadságot engedélyezünk mindenki számára – lényegében azt csinálhatsz, amit akarsz. Az idény alatt is lesz esély felzárkózni, lehet fejleszteni – szó sincs már befagyasztásról, és ez mindenki számára pozitív lesz.”

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!