Gazdaság

2009.02.20. 03:29

Fájdalmas, de reális lépések a General Motorsnál

<b>Szentgotthárd </b> - A General Motors drasztikus leépítésekről adott hírt, Paizer Andor, a szentgotthárdi gyár vezérigazgatója azonban úgy tartja, hogy a cég rugalmassága, magas munkakultúrája, kiváló termékei és partnerként viselkedő szakszervezete együttesen továbbra is jó ajánlólevelet jelentenek a GM Powertrain-Magyarország Kft. számára.

Kiss Tamás

Szanálási terve részeként világszerte 47 ezer alkalmazottat bocsát el a jelenleg 245 ezer főt foglalkoztató General Motors (GM). 

A létszámcsökkentésben érintett dolgozók közül 26 ezer a vállalat Egyesült Államokon kívüli egységeinél dolgozik, s a hírek szerint legfőképpen az Opel németországi gyáraiban aggódhatnak a munkavállalók. A konszern a korábban kialkudott 13,4 milliárddal együtt már 30 milliárd dolláros kormányzati segítségre tart igényt, és ha nem kapja meg, március végére fizetésképtelenné válhat. A terv szerint gyárbezárásokra is sor kerül, s a GM néhány márkát meg is szüntet. Rick Wagoner elnök-vezérigazgató nyilatkozata szerint visszafogják a termelést és átalakítják a termékkínálatot annak érdekében, hogy 24 hónapon belül újra nyereségessé váljon a társaság. A terv azzal is számol, hogy az érintett országokban lévő GM-érdekeltségek likviditásának fenntartása okán a kanadai, a német, a brit, a svéd és a thaiföldi kormány összesen 6 milliárd dollárral megsegíti a céget. A GM tehát erőteljes karcsúsításról döntött, kérdés, hogy a lépések miként érintik a vállalatóriás szentgotthárdi gyárát.

Paizer Andor szerint a részletek kidolgozásáig ezt nem lehet pontosan tudni. Az áprilisig a GM-Powertrain Hungary Kft.-t és a General Motors üzbegisztáni új gyártási projektjét párhuzamosan irányító, aztán viszont itt elköszönő, s Taskentbe költöző vezérigazgató hozzátette: mindent összevetve a GM fájdalmas, de reális döntést hozott, a megfogyatkozott megrendelésekhez ugyanis feltétlenül hozzá kell igazítani a gyártási kapacitásokat. Mindez a szentgotthárdi gyárra is igaz, ahol Paizer Andor szerint a tavalyi évhez képest szintén számottevő a vissza-esés . A vezérigazgató hozzátette: a jelen adatai azonban arra utalnak, hogy a rövidített munkaidő bevezetésével menedzselhető a gyártás csökkenése, drasztikus létszámleépítés nem várható. Az egység idén rugalmas két műszakos munkarendben fog dolgozni.

Mindez megnyugtatóan hangzik, ezzel együtt felvetődik a kérdés, hogy az anyavállalat prominensei is ugyanígy gondolkodnak-e?

Paizer Andor szerint nem szabad elfelejteni, hogy a GM európai gyárai közül a szentgotthárdi a legjobb, nagy előnye, hogy rugalmas és költséghatékony. Az idelátogató felső vezetők ráadásul mindig azt látták, hogy az emberek odafigyelnek a munkájukra, és ami szintén sokat nyom a latban: a szakszervezet partnerként viselkedik, nem áll elő a valóságtól elrugaszkodott követelésekkel. Paizer Andor arra is kitért, hogy az is a gotthárdiak malmára hajtja a vizet, hogy az általuk gyártott Family 1-es motorokra immár Európán kívül (Észak- és Dél-Amerikában, sőt, Ázsiában) is egyre nagyobb a kereslet, a népszerűsödő széria alapgyáraként pedig a vasi egység megkerülhetetlen.

A vezérigazgató a fentiek nyomán úgy gondolja, hogy a menedzsment számára stratégiai fontossággal bír a GM Powertrain-Magyarország Kft., és szeretnék is életben tartani. Ő mindenesetre a jövőben is emellett fog kardoskodni, s talán furcsán hangzik, de az üzbegisztáni projekt legfőbb gazdájaként erre minden bizonnyal lesz is (talán még a mostaninál is több) lehetősége. Új megbízatása által Paizer Andor ugyanis a GM-en belül feljebb lép a menedzseri ranglétrán, s ezáltal olyan körökben mozog majd, ahol igazán hatékonyan lobbizhat. (Elárulta, hogy a két vállalat között együttműködés is létrejöhet, például az üzbég munkatársak egy része Szentgotthárdra jön majd tanulni.)

Végül némi személyes: Paizer Andortól ugyanis megkérdeztük, hogy gratuláljunk-e az előrelépéshez, vagy inkább sajnálatunkat fejezzük-e ki, mert három éven át szülőföldjétől 3000 kilométerre kell tevékenykednie. Mint elárulta: mostanság valóban eme kettősség jellemzi gondolatait, mert egyrészt büszke rá, hogy a cég menedzsmentje megbízta a feladattal, másrészt viszont fájó szívvel hagyja itt az országot, s az elmúlt három év során igazi csapattá formálódott szentgotthárdi vezetőgárdát.

- Amikor 2005 novemberében Svédországból visszajöttem gyárigazgatónak, majd 2007 májusától - immár vezérigazgatóként is - hármas cél lebegett előttem. Nevezetesen, hogy kiválóak legyenek az eredményeink, aztán hogy ezeket tudassuk is mindenkivel, s végül, de nem utolsósorban, hogy sikerüljön idehozni új gyártási projektet. Az első kettő sikerült, a harmadik viszont a válság miatt egyelőre nem aktuális. De egyáltalán nem tettem le róla, hogy egy új termék idehozatalával később majd ezt a tervemet is megvalósítsam - közölte Paizer Andor, s mi azt kívánjuk: így legyen!

(A GMPT-Magyarország saját állományú létszáma hatszáznegyven fő, további 39 fő dolgozik munkaerőbérlés keretében, ezenkívül 2009-ben a kiszervezett tevékenységeket mintegy háromszázhetven fő végzi.

Kiszervezett tevékenységek: központi karbantartás, logisztika, beszállítás, minőségellenőrzés, szerszám management, biztonsági szolgálat, adatfeldolgozás, étkeztetés, kenéstechnikai szolgáltatás, vállalati tűzoltóság, hulladékkezelés, orvosi szolgálat, csővezetékek, fémmegmunkálás, szolgálati autók kezelése, vám, építés, postaszolgálat, Fed-Ex, bank, vasúti szolgálat, tartalék alkatrészek kezelése.)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!