Gazdaság

2012.12.05. 16:06

Nagy a felelősség az utakon

Szombathely - A közlekedésben dolgozók számára legfontosabb és legkritikusabb jogszabályi rendelkezés a szükséges vezetési és pihenőidő betartása. Általában ebből születik a legtöbb bírságolás és sajnos baleset is az utakon. Nem ritkul a tachográf manipulálása.

Ambrózai Zsuzsanna

A közlekedés az építőipar után szintén egy olyan terület, amely különféle veszélyhelyzeteket rejt magában. Legyen szó akár teherforgalomról, vagy éppen személyszállításról. Mindkettőnél hatalmas felelőssége van munkáltatónak és munkavállalónak egyaránt. A munkáltatónak, hogy betartassa a jogszabályban előírtakat, rendszeres oktatásokat, tájékoztatókat tartson munkavállalóinak, illetve s megfelelő műszaki állapotú gépjárművet biztosítson a munka elvégzéséhez, a munkavállalónak pedig, hogy betartsa az előírásokat. Két sarkalatos pontot lehet kiemelni, amely valóban gondot szokott okozni a gyakorlatban is - és ezt az ellenőrzések is alátámasztják -, ezek pedig a tengelyterhelés és a vezetési- és pihenő-idő betartása. Előbbi a tehergépkocsikra vonatkozik, utóbbi személyszállításban is érvényesül, vagyis az autóbuszoknál. A jogszabály kimondja, hogy a napi vezetési idő kilenc óra lehet, amely hetente két alkalommal tíz órára növelhető. A heti vezetési idő maximum 56 óra lehet, két egymást követő hét során pedig 90 órában maximalizált. A megszakítás nélküli vezetési idő maximum négy és fél óra lehet. Ezt követően mindenképpen kötelező a pihenés.

Böröcz Miklós, a Vas Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége szakigazgatási szervének vezetője azt mondja, éppen ezzel a két területtel szokott a legtöbb gond lenni ellenőrzések alkalmával.

Böröcz Miklós, a Vas Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége szakigazgatási szervének vezetője mesél az ellenőrzésekről. Fotó: Szendi Péter

- 2012. január elseje óta egészen december elejéig 1297 tengelyterheléses mérést hajtottunk végre a teherautókon. Összesen 46 esetben tártunk fel szabálytalanságot, ez a számadat is mutatja, vannak problémák. A másik terület, a pihenőidő betartása. A tachográf, a menetíró készülék manipulálása már több ízben meg. A 3120 mérésből 211-nél találtunk szabálytalanságot, vagy arra utaló jelet. A jogszabályi előírások egyébként nem igazán engednek kibúvót. Elég a puszta tényt megállapítani, hogy az eszközhöz hozzányúltak, nem szakszerűen és nem indokoltan, vagyis szabálytalanságot követhetett el az illető, onnantól nincs visszaút. A jogszabály ezt karakánul rögzíti, nincs kibúvó. Amellett ennek a büntetési tétele nem kis összeg, 800 ezer forintról beszélhetünk - így az igazgató, aki hozzáteszi, nyilván az elsődleges az emberi élet védelme, a sofőré, az utasoké, a közlekedésben résztvevőké. Több olyan esettel találkoztak már, amikor a sofőr úgy szállt ki a járműből, hogy a fáradtságtól majdnem összeesett.

A statisztika azt mutatja, hogy a 211 szabálytalankodóból 118 esetben magyar rendszámú gépjármű vezetője követett el kihágást, csak a másik fele külföldi.

A menetíró készülék specialistája

Horváth Sándor neve szinte már fogalommá vált a szakmában, ha úgy tetszik, nemzetközi szaktekintély. A fiatalember ugyanis olyannyira beleásta magát a tachográfok működésének rendszerébe, hogy ha manipulálás történt bármikor is a készülékkel, észreveszi azt. Hihetetlen érzéke van hozzá, és nagyon sokat foglalkozik a témával, mondhatni megszállottja. Felettese azt mondja, szinte havonta kap olyan leveleket, melyben arra kérik, engedje el őt a munkahelyéről, hogy elő-adást tarthasson.

Fontosak a szabályok, a védelem

A kisebb fuvarozó vállalkozásoknak is van helyük a szállítmányozási piacon

Ahhoz, hogy egy cég, egy vállalat megfelelően és jól tudjon működni, ismerni kell a jogszabályokat és munkavédelmi előírásokat is kiváltképp, ha közlekedéshez is köze van.

Azok, akiknek munkája a vezetéshez kötődik, nincsenek könnyű helyzetben, jóllehet hivatásukat felelősségteljesen végzik, máshogy nem is lehet, hiszen hatalmas a nyomás, a felelősség terhe rajtuk, akár személy- akár áruszállításról beszélünk. Hiszen azon túl, hogy utasaik és saját életükért, valamint a rakomány épségéért felelnek, a közlekedés többi résztvevője is érintett a kérdésben. Éppen ezért fontos az előírások betartása a munkavédelem hangsúlyozása.

Ifj. Varga Sándor, egy répcelaki kft ügyvezetője is azt mondja, a munkavédelmi előírások nagyon fontosak, és ami lényeges, hogy viszonylag jól be is tarthatóak, de hozzáteszi azt is: igencsak naprakésznek kell lenni a jogszabályi váltások miatt. Ezt az ember vagy úgy éri el, hogy állandóan nyomon követi az internetet, vagy továbbképzéseken vesz részt, vagy egy külső céget bíz meg ennek figyelésével. Sándorék a céget a három testvér közösen vezeti amellett, hogy fuvarozással és személyszállítással foglalkoznak, több ágazatban is tevékenységet folytatnak a takarítástól a bútorkészítésig. Ha valakik, hát ők ténylegesen rá vannak kényszerülve, hogy naprakészek legyenek.

Elég egy rossz mozdulat, egy rossz pillanat, és rögtön megvan a baj. Fotó: Illusztráció, Benkő Sándor

- Az autóink kilencven százalékban csak belföldön mozognak, korábban ez másként volt. Magyarországon ugyan még nem, de külföldön már sajnos kaptunk bírságot, s keményen megfizettük az árát. Úgy vélem, hogy a bírságok magas mértéke még a nagyobb vállalkozások életét is megnehezíti, a kicsikét pedig egyenesen veszélybe sodorja. A mai fuvarpiacon 1-2 autóval kitermelni 4-800 ezer forintos bírságokat szinte lehetetlen - így Sándor, aki hozzáteszi: a pihenőidő náluk egy érdekes kérdés. Az autóbuszokkal iskolai, óvodai és sportegyesületeknek történő szállítást végeznek, ha marad szabad kapacitásuk, akkor különjáratoznak. Sándor példát hoz arra, sokszor nem egyszerű a helyzet.

- A sofőr mondjuk hétköznap iskolás szállítást végez napi két órában, szombaton meg mondjuk három órát vezet. Hat nap alatt dolgozik 16 órát, de vasárnap már nem vezethet, mert a jogszabály szerint pihennie kell. Életszerű, hogy ki kell pihennie a hat napot?

Készült a Nemzeti Munkaügyi Hivatal által a munkaügyi bírságok felhasználása keretében nyújtott támogatásból

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!