Gazdaság

2015.01.27. 09:11

A minimálbér lenullázza a fuvarozókat – tippek, hogyan úszhatják meg a büntetést

Szombathely - A német 8,50-es minimálbért kiterjesztették a magyar közúti fuvarozókra is. A hír váratlan volt, ráadásul a feltételek teljesíthetetlenek. Számos cég érintett Vas megyében is.

Budai Dávid

A német parlament még júliusban szavazta meg a 8,50 eurós törvényes minimális órabér bevezetését. Novemberben aztán hidegzuhanyként érte a hír a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét (MKFE), hogy ez bizony rájuk is vonatkozik január elsejétől. Vagyis a külföldi fuvarozó vállalkozásoknak is óránként bruttó 8,50 eurót kell fizetniük a Németországban közlekedő járművek sofőrjeinek a fuvarfeladat németországi szakaszán munkavégzéssel eltöltött, valamint a készenléti időre.

Fotó: Budai Dávid

Az MKFE a német szabályozást versenykorlátozónak tartja, amely sérti az Európai Unió jogát és az egységes piac alapelveit, ezért a magyar kormányzatnál szorgalmazza az összefogást a nemzetközi tiltakozásra, hiszen a minimálbér bevezetése érinti a környező országok fuvarozóit is. Egyre több országban látják úgy, hogy a német intézkedés indokolatlan, több ponton is sértheti az Európai Unió jogát és az egységes piac alapelveit, amellett, hogy jelentős adminisztratív terheket ró az érintettekre. A német hatóságok hivatalos álláspontja a szabályozás hatályát, valamint a bejelentési kötelezettséget illetően változatlan, így utóbbi elmulasztása 30 ezer euróig terjedő bírságot vonhat maga után.

Összeegyeztethetetlen jogszabályok

Galambos Tamás a szombathelyi kistérség egyik legnagyobb szállítmányozással foglalkozó cég ügyvezetője szerint ha valaki jogkövető magatartást akar folytatni, négy jogszabályt kell összeegyeztetnie. Az első a németországi minimálbértörvény, a második a nemzetközi árufuvarozói egyezmény, a harmadik a magyar Munka törvénykönyve, a negyedik pedig az ágazati kollektív szerződés. A négy szabályozást persze lehetetlen összhangba hozni.

- Három fuvartípust lehet elkülöníteni  ̶  mondta el Galambos Tamás A normál típus, amikor Németországból Magyarországra vagy Magyarországról Németországba történik szállítás. A tranzit: amikor Németországon csak áthalad a kamion és az úgynevezett kabotázsfuvar: amikor Németországból Németországba történik a szállítás. A legfurcsább az, hogy az előírt minimálbér a tranzitfuvarokra is érvényes, vagyis ha a kamion csak áthalad az országon, akkor is 8,50 eurót kell a sofőröknek adni, ami átszámítva körülbelül 2600 forint óránként. Könnyű belátni, hogy ez a magyar fuvarozókra elviselhetetlen terhet ró, mivel egy németországi fuvar akár tizenöt óráig is eltarthat.

Hogyan lehet megúszni a költségeket?

Íme, néhány ötlet, amivel esetleg meg lehetne úszni a költségeket és a válaszok, hogy valójában nincs menekvés.

Az első, hogy tranzit esetén a kamion kikerüli Németországot. Galambos Tamás szerint egy angliai fuvar esetében is több száz kilométer pluszt jelentene egy franciaországi kitérő, sok esetben pedig megoldhatatlan. Az sem működik, hogy az áru csak a határig megy, és ott átpakolják egy német kamionra, sem kapacitás, sem pénz, sem idő nincs erre, hiszen nagyon szorosak a határidők.

Az a javaslat sem nyerő, hogy a pluszban adott juttatást a munkáltató később visszaveszi. Galambos Tamás szerint most minden döntés következményekkel jár. Ha megemelik a munkavállalók bérét, hogy megfeleljenek a német törvényi előírásoknak és később a németek visszakoznak, akkor a magyar törvények szerint nem lehet újra kevesebb bért adni. Ha a kamionsofőrök fizetésének egy részét a jövőben mozgó bérként adják, akkor pedig a napidíj és az üzemanyag megtakarításnál érvényesíthető adómentességet veszítik el, vagyis a többletköltség Galambos Tamás számításai szerint náluk négyszáz-hatszáz eurót jelent emberenként, hiszen a 35 kocsi havonta 150-200 Németországot érintő fuvart teljesít. A sofőrök is tisztában vannak azzal, hogy az adható bér maximumát kapják, többet nem képes kitermelni a rendszer.

Céltalan egyelőre a tiltakozás

Mindenképpen oda jutunk, hogy amennyiben a megrendelők nem vállalják át a többletköltséget, vagy a német kormány nem visszakozik, a helyzet rövid időn belül tarthatatlan lesz és több száz nemzetközi szállítmányozással foglalkozó cég fog tönkremenni.

Egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lesz a döntés és, hogy a nemzetközi tiltakozás eléri-e a célját. Az biztos, hogy a fuvarozóknak nem jó a döntés, a kérdés az, hogy kinek érheti meg mégis, ha megéri egyáltalán. Első ránézésre jól járnak a németek, hiszen azzal, hogy egységes minimálbért szabnak meg, egy külföldi cég is gyakorlatilag ugyanannyiért tudja csak elvállalni az adott fuvart. Jól jár a magyar állam is, hiszen nőnek a befizetett járulékok a munkavállalók után.

Másrészről viszont beleremeghet a német gazdaság, ha az árut nem lesz, aki elszállítsa, hiszen a több ezer külföldi kamionost lehetetlen lesz pótolni. A magyar államnak pedig azzal kell számolnia, hogy több száz fuvarozócég megy majd tönkre, aminek következtében munkanélküliek ezrei rontják majd a statisztikákat. A törvény minden esetre január elseje óta hatályos, Galambos Tamás február 10-e után, vagy március elsején várja az első ellenőrzéseket, ekkora ugyanis már mindenki kézhez kapja a januári bérpapírját. Vagyis lesz mit ellenőrizni.

Ezek is érdekelhetik