vasi nők mesélnek

2017.12.29. 18:00

Sok nőt érint, kevesen tudnak róla: IR és PCOS – a meddőség hátterében

Menzeszproblémák, férfias szőrösödés, falánkság, hajhullás, pattanásos bőr, késő gyermekáldás – ezek lehetnek a PCOS, azaz a policisztás ovárium szindróma, illetve az inzulinrezisztencia elsődleges jelei. Vas megyében is sokakat érint a probléma, ők mesélnek tapasztalataikról.

Gulyás Regina Olimpia

Tünetek és következmények

Egy vasi nő, Boda Judit is hasonló jelek okán gondolta úgy, hogy vizsgálatra van szüksége- s később be is igazolódott inzulinrezisztenciája.

Egész gyermekkoromat az édesség iránti olthatatlan vágy jellemezte. Felnőttként éjjel-nappal kínzó éhség gyötört, izzadékony és ingerült voltam, és ez nagyon lerontotta az életminőségemet. Környezetemtől azt a visszacsatolást kaptam csak, hogy örüljek a testalkatomnak, hogy ennyi édesség ellenére sem hízom el. Ám ez számomra kevés, én abban hiszek, hogy beletörődés helyett inkább oldjuk meg a problémát. – emlékezett vissza a kezelés előtti állapotokra.

Három éve egy barátnőm által megosztott cikkből magamra ismertem, privát úton vérvizsgálatokat végeztettem, és a leletekkel először az állami orvosi ellátásban kerestem fel szakembereket, többet is. (…) Végül Budapesten kötöttem ki egy privát endokrinológiai intézetnél.

Boda Judit, étkezési tanácsadó, pilates oktató immáron három éve él új életet.

A PCOS (és ezért az inzulinrezisztencia) észlelésese gyakran inkább a nőgyógyászok által történik. Ahogy a neve is mutatja, sok ciszta található a petefészekben, melyek menstruációs problémákat, görcsöket okoznak. A PCOS mégsem nőgyógyászati probléma elsődlegesen, hiszen alapja az inzulinrezisztencia (IR), melyet endokrinológus, cukros orvos tud megfelelően kezelni.

Az inzulinrezisztencia azt jelenti, hogy az inzulinérzékeny szövetek (máj, perifériás szövetek: agy, izomszövet, zsírszövet) inzulin jelenlétében a normálisnál kevesebb glükózt képesek csak felvenni, ami azt eredményezi, hogy a normális biológiai válasz létrejöttéhez jóval magasabb (kóros mennyiségű) inzulin mennyiségre van szükség. (Forrás: webbeteg)

Az IR-t azért is érdemes kezelni, mert elhanyagolásának következménye lehet a 2-es típusú cukorbetegség kialakulása. Emellett fontos tudni, hogy vetélésre nagy, spontán teherbeesésre viszont kevesebb az esély ebben az állapotban. Az inzulinrezisztencia sokkal nagyobb kört érint, mint a PCOS. Az inzulinrezisztens nők 20%-a rendelzeik PCOS-sel, azonban a policisztás szindrómával rendelkezőknek mindössze nagyjából 2%-a nem rendelkezik IR-rel. (A drbenkoeva.hu alapján )

Ezzel küzd a nevét jelen cikkben nem vállaló fiatal nő is, akit ezért Katalinként említünk ezentúl. Ő a megye egyik kisebb városában él, ahol lehetőségei talán még szűkösebbek. Első gyermeke spontán terhesség útján fogant. A második gyermekáldás azonban várat magára, ezért kezdte el kivizsgáltatni magát.

Decembertől kezdett el fájni a hasam és idén januárban megjött a menzeszem. Először rendesen a 2016 májusi szülésem óta. Erősen, görcsökkel párosulva és hosszan volt meg. A menzesz után sem múlott el az a görcsös fájdalom. Mindig vissza mentem a dokihoz,vett kenetet is de azt mondta minden rendben van. Ez így folyt egészen április elejéig. Újabb vizsgálatok nélkül akart kétféle gyógyszert beszedetni velem, ekkor telt be a pohár! Magánorvoshoz mentem. Méhgyulladásom volt és PCOS-em- ami nem keverendő a sima PCO-val. Tulajdonképpen csak ekkor derült ki számomra ez a betegség. Egész életemben voltak tüneteim (súlyprobléma, migrén, szőrösödés, éhségérzet, fáradtság), de nem vettek komolyan, azt mondták az orvosok, biztosan sokat eszem.

Országosan nagy problémát jelent ez a hozzáállás. Több inzulinrezisztenciás facebook-csoportban osztották meg hasonló tapasztalataikat az emberek. Katalin is ilyen csoportokból informálódott az új, számára ismeretlen betegségről. Javasolták neki, hogy nézesse meg terheléssel, hogy lehet-e inzulinrezisztenciája (ahogy a PCOS-sel szenvedők 98%-ának). Beigazolódott nála is, hogy IR-es. Nehezen volt látható, ugyanis a cukor értékei rendben voltak, „csak” az inzulinnal volt probléma.

Út egy jobb élet felé- 160 gramm & mozgás

Minőségi váltással az IR ellen. Fotó: Boda Judit

Az állapot kezeléséhez vezető út legnehezebb része Katalint szerint is a megfelelő orvos megtalálása. Neki ezzel volt a legnehezebb dolga.

Kevesen ismerik a betegség friss kutatásokra épített kezelési módját, mely a 160 (120,140) grammos szénhidrát (CH) diéta, mozgás, (szükséges esetben pedig) gyógyszer, valamint a lelki pillér együttese. Gyakran alkalmazzák a fogamzásgátlós kezelést, mely elavultnak számít a mai orvostudomány szerint.

Az étrend átszervezése egy izgalmas felfedezés volt, a mozgás már jelen volt az életemben ekkor. – meséli Judit. – Az IR óta élvezem az evést és a főzést! A közérzetem javult, a farkaséhség megszűnt, kiegyensúlyozott vagyok. Megtanultam, hogy még akkor is meg kell adnom a testemnek és lelkemnek azt, amitől jól működöm, ha eleinte ez több odafigyeléssel és átszervezéssel jár.

A házi kenyérnek nincsen párja. Sokan félnek megsütni az elsőt, később rabjává válnak. Fotó: Boda Judit

Naponta öt- hatszor étkezem, az étkezéseim mindig egy meghatározott adagnyi szénhidrátot is tartalmaznak, a lassú és gyors felszívódású szempontokat figyelembe véve. Egy kis előretervezéssel igazán könnyen kivitelezhető a napi ételsor összeállítása. A piacra, boltba bevásárlólistával megyek, előre főzök-sütök, aminek egy részét lefagyasztom aranytartaléknak.

 

A magyar hagyományok szerinti étkezéssel szemben ennek a diétának- sokan inkább életmódként aposztrofálják- főbb elemei a következők:

  • fehér liszt és ebből készült ételek leváltása teljes kiőrlésűre
  • cukor cseréje édesítőkre
  • a szénhidrátok megfelelő mennyisége és minősége ( gyors és lassú felszívódású)
  • reggel nem ajánlott gyors felszívódású CH-t (például gyümölcs) fogyasztani
  • Ez nem lemondás, hanem minőségi csere, ami az egészségemet, jó közérzetemet, erőnlétemet szolgálja. Mindennek megvan a maga helye és mennyisége az étrendemben, nem éhezem, sőt, változatosan és laktatóan étkezem.

    Mindennek, így a gyümölcstortának is van helye az étrendben- némi alapanyagcserével. Fotó: Boda Judit

    Boda Judit táplálkozási tanácsadó. A nem inzulinrezisztens vendégeinek is javasolja a kiegyensúlyozott vércukorszintet biztosító alapanyagokat, hiszen ezek az egészséges szervezetre is jó hatással vannak. Tippje az, hogy- mivel nehéz beszerezni IR-ben ehető kész kenyeret és ételt-, vigyünk magunkkal utazáskor saját kenyeret. Étteremben is érdemes így eljárni! Természetesen ezt nem mindenhol nézik jó szemmel, így előre jelezhetjük, vagy rákérdezésnél elmondhatjuk, hogy a vércukorszint miatt nem fogyaszthatunk bizonyos ételeket.

    Az étrend mellett a másik igen fontos tényező a mozgás. Nem kell a legmegterhelőbb dolgokra gondolni, nagy súlyfeleslegnél elég lehet akár az intenzív séta is.

    Judit már az IR kiderítése előtt aktív pilatesre járó volt. Azóta azonban olyannyira élete része lett, hogy edzővé vált. A mozgás utáni étkezéseim minőségére kiemelten figyelek. Az izomsejtek jobb inzulinválasza miatt rendkívül fontos az izomnövelés, erősítés, a pilates kiváló a mélyizomzat erősítésére úgy, hogy egyénre szabottan, harmonikusan fejlesztjük egész testünket. A túlsúlyosoknak az izmosítás mellett pulzusszám emelkedéssel járó mozgás is szükséges, kiváló és kímélő ilyen mozgás például a gyorsgyaloglás. A rendszeres mozgást a napi tevékenységek közé úgy is be lehet építeni, hogy például gyalog járunk dolgozni, vagy lift helyett lépcsőzünk, vagy a kedvenc tv sorozatunkat nem ülve nézzük, hanem gyakorlatokat végzünk közben.”

    Az életmódváltás pozitív és negatív oldala

    A negatív és pozitív megítélése fejben dől el. – mondja Judit.- Azt vallom, hogy a lemondással egy sokkal jobb dolgot ismerhetünk meg, bármiről is legyen szó az életben. Minden alapanyag pótolható a konyhában: én minőségi cserének hívom a változtatásokat, például hogy a nyuszis kakaó helyett cicás étkakaót iszom, a lila csoki helyett 75%-os étcsokit eszem, teljes kiőrlésű piskótából és saját készítésű mogyorókrémmel sütöm a tortát.

    Természetesen vidéken mindig nehezebb speciális étrendet igénylőnek lenni. Kevesebb az inzulinrezisztenciában és policisztás ovárium szindrómában naprakész orvos, valamint az ilyen paraméterekre szakosodott étterem is.

    Boda Judit isteni házi francia lepénye az ínyenceket is lenyűgözheti! Fotó: Boda Judit

    Judit pozitívan áll a dolgokhoz: Szerencsére most már van Szombathelyen is egy olyan doktornő, aki ugyanazt a szemléletet vallja, mint a budapesti (ahova korábban járt- a szerk.). Alapanyagokat bármely élelmiszerboltban be lehet szerezni, egy-két különlegesebb dologért kell csak bioboltba menni. A neten minden kapható, de én inkább a helyi vállalkozókat támogatom a vásárlásommal. Van több étterem Szombathelyen is, ahol lehet teljes kiőrlésű ételekkel találkozni. Ha pedig épp nincs ilyen, akkor csak húst rendelek, a táskámban aranytartalékként várakozó kenyeremet eszem meg mellé.

    Finom pizzát készíthetünk egyszerű lisztcserével. Fotó: www.instagram.com/maimamiolcsi

    Horváthné Sütő Zsuzsanna, vasi anyuka szerint három műszak és család mellett igazán nehéz betartani a diétát és az ahhoz tartozó plusz munkát koordinálni. Amikor csodával határos módon teherbe esett, egyből rátért a diétára gyermeke és saját érdekében. Ezzel jó értékeket produkált a vizsgálatokon. Amikor korábban követte az életmódot, szintén sikerült rengeteget fogynia az étrenddel és a mozgással.

    Horváthné Sütő Zsuzsanna a kis csodával

    Bevallom, nem könnyű. – kezdi Katalin.- Maga az életmódváltás és hogy miket eszel, áttérni a ,„jó” útra...Az anyagiakat meg sem említettem. A jövőben viszont szeretnénk még egy kisbabát, így ő érte muszáj végigcsinálnom és átmennem a lejtőkön is, ami valljuk be, nem kevésszer fordul elő egy teljes életmódváltás során. Sok erőt ad a férjem, egyedül nem menne. Eddig sikerült 9 kilót fogynom, és mikor látod a mérlegen, a ruháidon, dicséretet kapsz hogy mennyit fogytál és egyre jobban nézel ki,belenézel a tükörbe és látod a változást magadon is, az sok erőt tud adni, hogy folytasd amit elkezdtél!

    Fotó: Pixabay

    Szinte minden hátrány mögé egy előny is felsorakoztatható az életmódváltás kapcsán:

    Bár jobban meg kell tervezni az étkezést, de elmúlnak az éhség-rohamok. Bár alapanyagokat kell váltani (teljes kiőrlésű, cukormentes termékek), de táplálkozásunk minőségibb, egészségesebb lesz. Bár drágábbak az alapanyagok, összességében a meg nem vásárolt nassolnivalóval, későbbi gyógyszerekre el nem költött pénzzel spórolunk. A legnagyobb nyereség az egészen pedig nem más, mint az egészségünk, valamint az esély eg yjobb életre és a babára.

    Összefoglalásként pedig álljanak itt Katalin fontos gondolatai: az IR még új a köztudatban, de remélem hogy a jövőben minket is elismernek és ezt a betegséget is, és másként állnak majd hozzánk, nem mint egy semmiségre ami nem számít. (...) És mennyi ember lehet még a Földön, aki nem tudja mi, a baja.

    Ezek is érdekelhetik