elektromos autó

2018.03.01. 19:53

A zöld rendszámot viselő autó nem kelt zajt az úton

Egyre több elektromos autó van a megyeszékhelyen is. Onnan ismerhetjük fel őket, hogy zöld színű rendszámtáblát kapnak ezek a környezetkímélő járművek.

Csizmadia Anna

Nagypál Tibor a töltőállomáshoz csatlakoztatja autóját Fotó:Unger Tamás

Hibrid autó

– Azt meg kell jegyeznem, hogy nemcsak az elektromos autók, hanem az úgynevezett hibridek is ilyen rendszámtáblát kapnak – mondja Nagypál Tibor. A villamosmérnök végzettségű vállalkozó nemcsak egy elektromos autó tulajdonosa, de töltőállomásokat is tervez és telepít.

De mi az a hibrid autó?

– A hibrid autót egy belsőégésű motor és egy villanymotor működteti. Ezeket nem nevezhetjük elektromos autóknak, de mindenképpen környezetkímélőbbek és energiatakarékosabbak egy átlagos autónál.

Különbség

Tibor kedvesen invitál egy próbakörre a kis csodautójával, amely külsőre semmiben nem tér el a megszokottól. Egyetlen gombnyomással indul, de ez belsőégésű motorral működő járműveknél sem újdonság. Ellenben ennek az autónak semmi hangja nincsen. Elmarad a gyújtás hangja, a belső robbanás zaja – és mindazok a hangok, amelyeket megszokhattunk a vezetés során.

– Mivel az elektromos autónak nincs hangja, beépítettek egy zajgenerátort a balesetek elkerülése végett – tudjuk meg Tibortól.

– Amikor az autó sebessége nem haladja meg a 30km/h-át, ez jelzi a járókelőknek és a bicikliseknek a közelgő járművet. Ennél nagyobb sebességnél már a gumi és a menetszél is generál akkora zajt, hogy észrevehető legyen, de az autó utazósebességnél is csendes: meglepően hangtalan.

A belső tere annyiban tér el a megszokottól, hogy a kijelzőn van egy elemre hasonlító szimbólum. Pont úgy, mint a mobiltelefonokon. – Itt tudom követni, mennyire van feltöltve az autó – osztja meg velünk Tibor. – Egy töltéssel télen 110, nyáron 180 km-t tud megtenni. Tehát ha Budapestre megyek, meg kell állnom Győrben tankolni. Szerencsére ott is van töltőállomás.

Tibor megmutatja az autó gyorsulását is, ami sokkal jobb, mint egy átlagos járműé. Rálép a gázpedálra és a mutató egy szempillantás alatt ugrik a 30 km/h-ról a 80-ra.

Ezekben az autókban nincsen fék, feladatát mágneses erőtér végzi. – Minden fékezéskor visszatöltődik az energia, így ha fékezek, töltődik az autó – mondja Tibor. – Csak a megállás pillanatában ér hozzá a fék a tengelyhez, emiatt a négy-öt éves autókban még nem kell cserélni a fékpofákat.

Nagypál Tibor a töltőállomáshoz csatlakoztatja autóját Fotó:Unger Tamás

Vas megye

Megyénkben nem sok lehetőség van feltölteni ezeket az autókat. – A legegyszerűbb persze otthon tölteni – tudjuk meg.

– Csatlakoztatni lehet az otthoni 220 voltos hálózatra is. De sokkal gyorsabb, ha töltőállomásra megyünk, ott egy óra alatt feltölt. Van egy állami program, amelynek támogatásával a tervek szerint minden, 15 ezernél nagyobb lélekszámú városban telepítenek ilyen állomásokat. Vas megyében csak Szombathely felel meg ennek a kitételnek, így csak itt hoztak létre ilyeneket a zeneiskola mellett. Sajnos, ezek viszont nem működnek jelenleg. Mi is telepítettünk ilyet Szombathelyen és Kőszegen, valamint tervezzük, hogy az idén Körmenden, illetve Zalalövőn, Őriszentpéteren és Szentgotthárdon is létrehozunk ilyen egységeket. Sárváron már van egy szálloda előtt töltési lehetőség, de ez a cégünktől függetlenül működik. Az általunk tervezett töltőállomásokon mobilapplikációkkal lehet fizetni.

A vásárló kap egy QR kódot, ezt ráfordítja a képernyőre, és kész is.

Töltés

Maga a töltés roppant egyszerű. Tibor elővesz egy kábelt a csomagtartóból – amit mindig az autóban tart – majd felhajtja az autó elején található kis fület, csatlakoztatja a járművet az egységre. – Az autóban az egész alváz maga az akkumulátor – magyarázza. – A váltóáramú töltés sokkal gyorsabb, mint az otthoni hálózat. Szerencsére van egy átalakító berendezés, amivel az autót bárhol csatlakoztatni tudom a hálózatra. Az otthoni egyenáramú feltöltés sokkal lassabb. Amikor arról érdeklődőm, hogy milyen problémák léphetnek fel az ilyen típusú járműveknél, roppant egyszerű és meglepő a válasz: semmilyenek. – Egyedül az lehet gond, ha lemerül, akkor viszont trélert kell hívni – mondja nevetve Tibor.

A karbantartása is roppant egyszerű: évente egyszer el kell vinni egy szervízbe, ahol – általában – közlik, hogy nincs vele semmi baj. – Nincs benne olaj, vagy bármi, amit megszoktunk, itt csak a pollenszűrőket cserélik. A gumicserén, az ablakmosó-folyadékon és a gépjármű-felelősségbiztosításon kívül nincs más költsége az autónak. Az elektromos autó tulajdonosa mentesül a súlyadó alól, sőt Szombathelyen (ha szombathelyi) ingyen parkolhat. És ötszáz forintból eljuthat – például Győrbe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!