karrier

2018.05.16. 11:30

Az autószerelő szakmát képviseli a budapesti Európa-bajnokságon a vasi fiatal

Európa legjobb fiatal szakemberei között tarthatjuk számon Hasza Attilát: a 11. Szakma Sztár Fesztiválon az autószerelők közül ő szerezte a legtöbb pontot. Az EuroSkills válogatóverseny nemzeti fordulójából továbbjutva a nemzetközi döntőn Magyarországot képviseli.

Tóth Kata

Jó út

Hasza Attilának visszaigazolást jelentett, hogy jó úton jár, mostani iskolájának, a Savariának dicsőséget hozott – sok év munkáját koronázta meg az április végi Szakma Sztár-siker. Ismerkedjenek meg a fiatalemberrel, aki már középiskolásként egy műhelybe szegődött, és kis túlzással azóta ki sem lehet parancsolni onnan.

A kezdet

A családi legendáriumban őrzött történet szerint amióta képes volt tárgyakat megfogni, Attila mást sem akart, mindig csak szerelni. A játék autókat csak akkor találta érdekesnek, ha darabokban voltak, ha pedig valamit egyben talált, azt előbb-utóbb darabjaira szedte szét. Négy-öt éves korából megmaradtak fotók: guggol a kerékpárja mellett, és a pótkerekekről tekergeti le villáskulccsal a csavart. A most 21 éves fiatal arra már élénken emlékszik, hogy a szülei játékosan vonták be az otthoni munkába: a fűnyírás és a gereblyézés tipikus családi program volt náluk. Tanár édesapja barkácsolt, amit kellett, azt megszerelte a házban és a ház körül. Előfordult, hogy egy rossz fűnyírót ajándékozott a fiának: szétszerelhette, majd összerakta. Mindig olajos volt a keze, amely most is arról árulkodik, hogy fizikai munkát végez.

Suzuki-motoron végez diagnosztikai vizsgálatot Hasza Attila Fotó: Unger Tamás

Tanulás

Attila újkéri, ott kezdte, Lövőn fejezte be az általános iskolát. Sopronba járt a vas- és villamosipari szakképző iskolába – gépészosztályba iratkozott be, de „az érettségiig nem láttak autót” –, utána jött Szombathelyre, a Savariába szakmát tanulni. Mindössze 15 éves volt, amikor egy ismerőse javaslatára megkereste annak autószerelő barátját a városban, és megkérdezte, hogy nyáron mehetne-e hozzá tanulni. Befogadó közegre talált a műhelyben, amelyről azt mondja: a mechanikát tekintve a városban az egyik legjobb, de az elektronika háttérbe szorult. Előnynek számított, hogy a tinédzser fiú a motorszereléshez is értett (hétévesen kapott egy Romet segédmotort, motorozott és szerelt is), nyár végére már komoly feladatokkal bízták meg: például egy Opel-motor hengerfejezésével. Aztán nemcsak nyáron, hanem iskola után délutánonként is feljárt a műhelybe, azóta ott dolgozik, beletanult az autószerelésbe. A Savariában autóelektronikai műszerészként végzett tavaly, majd autótechnikusi képzettséget szerzett. Mivel sok alapozó tantárgyat már tanult, csak heti kilenc órája volt, a szabadidejében a következő év tananyagát sajátíthatta el gyakorlatban és elméletben.

Csoportok

Azt mondja, megfigyelte, hogy a diákoknak három csoportja van: akik szakmát tanulnak, mert nem maradhatnak otthon, de dolgozni még nem szeretnének. Akik szakmát tanulnak, és megelégszenek az állóvízzel, mindig a legkisebb energiaállapot elérésére törekedve. És vannak azok, akik érdeklődnek, keresik a lehetőségeket. Nem kérdés, hogy ő melyik csoportba sorolható. A tehetséges és ambiciózus fiatal tavaly és az idén is indult az országos szakmai tanulmányi versenyen. Az iskolán kívül szakkönyvekből és az internetről, leginkább angol nyelvű, külföldi forrásokból szerezte a tudását. Az OSZTV-n második lett, az autótechnika országos tanulmányi versenyt megnyerték a barátjával – a korszerű járműtechnikával kapcsolatban kellett feladatokat megoldaniuk. Időközben értesült a Szakma Sztár Fesztiválról, ahol az autószerelőknek is rendeznek versenyt, ennek nemzetközi folytatása az Euroskills. A válogatón országos második lett. A döntőn négy ponttal került a második helyezett elé: az elektronikai diagnosztika, a közvetlen mérés feladatban ő bizonyult a legerősebbnek, így – és ez hatalmas büszkeség – ő képviselheti az országot a nemzetközi döntőn.

Jövő

Hogy mit hoz a jövő, még nem tudja. Megfordult a fejében a saját műhely gondolata, de ehhez az anyagi feltételek még nem adottak. A továbbtanulással kapcsolatban – bár a tanárai szerint egyértelműen egyetemen lenne a helye – még bizonytalan. Ha mégis jelentkezne, csak azért tenné, hogy egyszer szakoktató legyen: irányt mutathasson a nála fiatalabbaknak. A szakma a mindene: 10-15 év múlva is egy műhelyben képzeli el magát, és nem a legolajosabban. Diagnosztikával szívesen foglalkozna, mert azt szerinte kevesen csinálják jól.

Ezek is érdekelhetik