Vitamint az év első hónapjában is

2021.01.10. 07:00

Itt az ideje, hogy télen is készíthető salátákat fogyasszunk akár ebédre, akár vacsorára

Ha felszedtünk az ünnepekben néhány kilót, itt az ideje, hogy télen is készíthető salátákat fogyasszunk, illetve az étrendünket igazítsuk a méregtelenítés szempontjaihoz. Vidos Márió séf lesz a segítségünkre.

Tersztyánszky Krisztina

Gránátalmás édesburgonya-saláta

Hozzávalók 2 személyre:

1 db gránátalma, 1 marék mandula, 1 marék pisztácia, 1 evőkanál méz, 2 evőkanál olívaolaj, 20 dkg friss salátakeverék, 30 dkg édesburgonya, 12 dkg márványsajt, só, bors

Az édesburgonyát megmossuk és héjastul kockára vágjuk, sózzuk-borsozzuk, meglocsoljuk kevés olívaolajjal és 190 fokos sütőben megsütjük 20-30 perc alatt. A gránátalmát kettévágjuk, és egy fakanállal ütögetve kirázzuk belőle a magokat egy tálba. A mandulát és a pisztáciát egy száraz serpenyőben lepirítjuk, durvára aprítjuk és félretesszük. A mézhez habverővel folyton kevergetve az olívaolajat is hozzáadjuk, míg szép emulziót nem kapunk. Sóval és borssal ízesítjük, ezzel el is készült a jó kis dresszing. A salátakeveréket egy nagyobb tálba szórjuk és nyakon öntjük a dresszinggel. Átforgatjuk és hozzáadjuk az előkészített hozzávalókat: a megsütött édesburgonya-­kockákat, a gránátalmát és a pirított magokat is. Összekeverjük, és a saláta tetejét megszórjuk az összemorzsolt márványsajttal.

Sült karfiol és babsaláta

Hozzávalók 2 személyre:

30 dkg karfiol, 25 dkg konzerv fehér vagy vörösbab, 1 csomag rukkola, 1 dl kaukázusi kefir, fél citrom leve, 0,5 dl olívaolaj, 12 dkg fetasajt, só, bors

A karfiolt kisebb rózsákra szedjük, és kevés sóval, borssal, olívaolajjal meghintve 180 fokos sütőben 18-20 perc alatt készre sütjük. A babot leszűrjük, átöblítjük és egy nagy salátástálba öntjük. Rászórjuk a rukkolát és a sült karfiolrózsákat is. Összeállítjuk az öntetet: a kaukázusi kefirhez hozzáadjuk a citromlevet, sózzuk, borsozzuk, és habverővel alaposan belekeverjük az olívaolajat is. Az öntetet rácsorgatjuk a salátára, az egészet óvatosan átforgatjuk, végül morzsolt fetasajtot szórunk a tetejére, és már tálaljuk is.

Sütőtökös árpagyöngysaláta

Hozzávalók 2 személyre:

10 dkg árpagyöngy, 2,5 dl víz, 1 marék olívabogyó, 1 marék dió, 12 dkg bébispenót, 15 dkg sütőtök, 1 evőkanál mustár, 2 evőkanál balzsamecet, 1 dl olívaolaj, só, bors

A gerslit két és félszeres mennyiségű sós vízben puhára főzzük, félretesszük. Az olajbogyót száraz serpenyőben jól lepirítjuk, félretesszük, és a még forró serpenyőbe dobjuk a diót is. Ha az is lepirult, durvára aprítva hozzákeverjük az árpagyöngyhöz és a pirított fekete olajbogyóhoz. Hozzáadjuk a durvára vágott bébispenótot és a zöldséghámozóval vékonyra szelt nyers sütőtököt is. Készítünk hozzá egy gyors, ízletes öntetet is: a mustárt sózzuk-borsozzuk, hozzáadjuk a balzsamecetet, és az olívaolajjal az egészet szép krémesre dolgozzuk. Ráöntjük a salátára, alaposan összeforgatjuk, és már tálalhatjuk is.

Tippek méregtelenítéshez

Ha az ünnepek alatt gyakran fogyasztottunk zsíros és nehéz ételeket, cukorral készült süteményeket és szénsavas italokat, akkor januárra szervezetünk és bélrendszerünk alaposan megterhelődött.

A méregtelenítés idejét szervezetünk puffadás és hasmenés, szorulás, emésztési problémák és pattanások formájában jelezheti. A méregtelenítés hiányára figyelmeztethet, ha látszólag minden ok nélkül, gyakran leszünk betegek, gyulladásos tüneteket tapasztalunk magunkon, vagy fertőzésekkel küzdünk. A testünkben lerakódott mérgek negatívan befolyásolják az immunrendszer működését.

Számos méregtelenítő kúra áll rendelkezésünkre, ilyenek a hatásos, ám eléggé megterhelő léböjt vagy a rostokban gazdag zöldség- és gyümölcsdiéták. Januárban is megoldható a friss zöldségek és gyümölcsök fogyasztása, s a belőlük préselt levek, a csírák, a búzafű, a rostbevitel, valamint a gyógyteák sokat segíthetnek a méregtelenítés során. Igyunk naponta minimum 2,5-3 liter vizet, a vízbe gyömbért és citromot is tehetünk: nemcsak vitaminokban gazdag frissítőt kapunk, hanem kiváló méregtelenítő és immunerősítő italt is.

A méregtelenítés idején a húsfogyasztás mellőzése mellett a tejtermékek mennyiségét is csökkentsük. Ha mégsem tudunk lemondani a húsokról, válasszuk a sovány csirkét és pulykát. Együnk omega-3 zsírsavban gazdag halat, a fűszerezés során pedig ügyeljünk arra, hogy ne előre elkészített fűszerkeverékeket használjunk, mert tele vannak sóval, hanem a friss fűszereket vagy a növények natúr szárított változatait.

Kiemelt képünkön: A gránátalmás édesburgonya-saláta különleges és nagyon finom

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!