Több, mint egy társalgás

2018.09.12. 07:00

A bizalmas és a biztonságos légkör kialakítását szolgálja a small talk

A Női Vállalkozói Klub Egyesület (NVKE) meghívására érkezett a Női energiák és csapdák elnevezésű karriernapra dr. Erdős Zsuzsanna – jogász, coach, üzleti etikett tanácsadó.

Tóth Katalin

Dr. Erdős Zsuzsanna jogász, coach, üzletietikett-tanácsadó

Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

„Először ismer, aztán kedvel, majd bízik bennünk, végül üzletet kötünk. A munkatársak nem a céget hagyják ott, hanem a főnököt. A vásárlóink könnyedén lecserélik a termékeinket egy másikra – a hozzánk fűződő kapcsolat az, amit nem cserélnek le. Ma már egy jó termék vagy szolgáltatás kevés, a vásárlók élményt akarnak” – dr. Erdős Zsuzsanna nyitotta ezekkel a mondatokkal az előadását, állítva, hogy a négy üzleti igazság hatja át a vállalkozások életét, és azt is, hogy minden érintett pozitív megítélésre vágyik, arra, hogy hozzá legyenek hűségesek a munkatársai, az ügyfelei. Ebben – mondta – meghatározó szerepe van annak, hogy mennyire tudunk társalogni. A mi kultúránkban a „small talk”(könnyed társalgás) nem számít üzleti képességnek, ezzel szemben a Közel- és Távol-Keleti szakemberek az évszázadok alatt tökélyre csiszolták, hogy figyelmes és könnyed társalgók legyenek. A small talk az egymásra hangolódást, a bizalmas, biztonságos légkör kialakítását szolgálja – a coach a szabályairól beszélt.

Dr. Erdős Zsuzsanna jogász, coach, üzletietikett-tanácsadó
Fotó: Unger Tamás / Vas Népe

Először mítoszokkal számolt le: cáfolta, hogy a könnyed társalgás feltétlenül felszínes lenne, hogy ne lenne közös metszete a small talknak és a komoly beszélgetésnek, vitának. (Nem megy át minden társalgás komoly beszélgetésbe, de a komoly beszélgetések mindig könnyed felvezetéssel kezdődnek.) Azt is, hogy jó társalgónak születni kell – hisz a gyakorlás a kulcs, emellett jól kell tudnunk hallgatni, kérdezni a viszonosság normáit betartva, keresve azt a beszélgetésben, hogy a másik mennyire hasonlít hozzánk, és az sem árt, ha ügyes történetmesélők vagyunk. A „feketeövesek” tudatosan keresik az „én is élményt”, mert szimpátiát vált ki – emelte ki a szakember. Az sem mindegy, milyen az öltözékünk: meghatározza, hogyan viselkedünk, és mások hogy viselkednek velünk. Az ideális viselet önazonos, alkalomhoz illő és makulátlan. Kutatások bizonyítják: a feketét viselő üzletemberek, a feketében játszó csapatok agresszívebbek, érdemes más színt is viselnünk, ami tompítja; a sötétkék a megbízhatóság és a pénz színe. A coach érdekes tippet adott: mindig legyen nálunk egy – de csak egy – beszélgetésre ingerlő darab, ami másoknak megtetszhet, például egy retikül, egy tablettok, egy nyaklánc. A mód is lényeges, ahogyan beszélünk: ugyanis a nonverbális jeleknek hiszünk. Az elbűvölő társalgó használja az elfogadás és gyakorolja a hitelesség, a karizma gesztusrendszerét. Kedveljük azokat, akik odafordulnak hozzánk, a szemünkbe néznek és bólogatnak, persze, az állandó szemkontaktus nem ajánlott. Az intelligencia faktora az, hogy ki mosolyog hosszabban – sajátítsuk el a mosoly képességét, tanácsolta Erdős Zsuzsanna! És látszódjon a kezünk: minél több kézgesztust használunk, annál hitelesebbek vagyunk. Meggyőző a mélyebb hang, lehetőleg kerüljük idegen szavakat, a töltelékszavakat – nyilván, ugye, ugyanis –, a mondataink végén pedig vigyük le a hangsúlyt, javasolta. Másként tárgyaljunk nő és férfi üzleti partnerünkkel: a férfiakkal egy dologról, listázva, ne célozgassunk, ne szakítsuk félbe. A nőkkel beszélhetünk tényekről és érzelmekről, a mimikánk mindig tükrözze a figyelmünket. És hogy miről beszélgessünk?

Vannak tabutémák a small talkban:

Vallás, világnézet, politika, viccmesélés, pletyka. A hobbi, az utazás, az időjárás azonban senkinek sem sérti az érdekeit, a magyarok szakmai kérdésekről, egészséges életmódról is szeretnek társalogni. Jolly Joker-kérdéseket is kapott ajándékba a hallgatóság, ha valaki úgy érezné, hogy nem elég jó társalgó. Kérdezzük partnerünktől bátran: „Honnan jött az ötlet? Miért fontos? Miért szereted?”

Az emberek azokról, akik kitűnnek a könnyed társalgásban, feltételezik, hogy mély érzésűek, értékesek, kellemes emberek. Ugyanakkor ez a képesség szélesre tárja a kaput az üzleti kapcsolatok, új barátságok előtt – összegzett végül az etikett tanácsadó, akinek Hogyan beszélgessek ismeretlenekkel? című könyvét dr. Szabó Eszter Bernadett, az NVKE Elnöke ajánlotta a közönség figyelmébe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!