2018.09.26. 14:00
Kihívás: ismerni kell a fiatalokat, hogy megtarthassák őket a cégek
A fiatal munkavállalók rugalmasabbak és gyorsabbak, mint az idősebb korosztály, és az előrelépési lehetőségek is fontosabbak a számukra.
A technikai eszközökhöz nagyon jól értenek, az információkat gyorsan felszívják, ám ez a tudás sokszor felületes Illusztráció: Shutterstock
A jelenlegi munkaerőpiaci helyzetben egy munkáltató számára komoly kihívást jelent megtartani az Y és Z generációhoz tartozó munkavállalókat, ők ugyanis máshogyan gondolkodnak és más fontos nekik, mint a korábbi generációk tagjainak. Két héttel ezelőtt a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezet karriernapon Kálmán Edina, az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft. munkatársa ebben a témában tartott előadást.
Gyakori probléma, amivel a munkáltatók szembesülnek, hogy az online világból érkező fiatalok társas kapcsolatai szegényesek, kommunikációjuk beszűkült, találkoztak olyan 22 éves fiatallal, aki egy nyolcéves gyerek pszichés szintjén volt. Sokan hiába rendelkeznek amúgy megfelelő kompetenciákkal, az offline térben nem tudnak érvényesülni. Sokszor azonban a megfelelő tudás sincsen meg. Több fiatalnál megfigyelték, hogy bár a technikai eszközökhöz nagyon jól értenek, az információkat gyorsan felszívják, ez a tudás sokszor felületes, és például az Excel-táblázatban használatos függvényeket egyáltalán nem ismerik. A 15–25 éves fiataloknak a 64 százaléka az interneten megtalálható tartalmakat leszámítva egyáltalán nem olvas. A mai fiatalok ugyanakkor gyorsak és rugalmasak, és ugyanezt várják el azoktól a cégektől is, ahová jelentkeznek. Mivel folyamatos bizonytalanságot látnak maguk körül, ők sem törekednek a biztonságra, ha valami nem tetszik nekik, gyorsan váltanak munkahelyet. Fontos számukra, hogy az adott vállalat mit gyárt, milyen a logójuk, milyen a honlapjuk. Az Y és Z generáció tagjait sokkal jobban érdekli a cégen belüli képzés és az előrelépés lehetősége, mint például az X generáció tagjait, akik egyébként a mai munkavállalók felét adják.