kutatások

2018.01.02. 20:23

Dr. Szidor György kutatásai – Lemezből húzzák ki a kádat, az alkatrészt is

Miért lehetett csak lassan haladni a Trabanttal? Mi a titka a mai gyors kocsiknak? E kérdésekre is választ adnak dr. Szidor György kutatásai, aki az ELTE IK Savaria Műszaki Intézetének tanára. Nemrég tért haza Amerikából.

Merklin Tímea

Dr. Szidor György (jobbról) a genti egyetemen találkozott dr. Fekete Gusztávval, aki Szombathelyre hívta tanítani Fotó: Merklin Tímea

A kutató Kárpátalján született, Ungváron járt egyetemre, Kassán doktorált, öt nyelven beszél. Dolgozott Szlovákiában, Hollandiában, Belgiumban. 2015-től a szombathelyi gépészmérnökképzés anyagtudományi tárgyainak oktatója. Egyben nemzetközileg ismert kutató. A közelmúltban St. George-ban számolt be legújabb eredményeiről egy olyan nemzetközi konferencián, amelyet háromévente rendeznek, mindig más kontinensen. Ő a 2008-as pittsburghi ülés óta résztvevő, 2012-ben Mumbaiba, 2014-ben Drezdába utazott, hogy bemutassa fejlesztéseit, most Amerikába vitte a tudását.

Dr. Szidor György az anyagok alakíthatóságát kutatja, modellezi. A több milliárd kristályból felépülő fémes szerkezetekkel foglalkozik, ötvözetekkel, bármilyen fém polikristályos rendszerekkel, amelyekben kialakul az úgynevezett „kristálytextúra”. Ez határozza meg az anyag rugalmassági és képlékenységi tulajdonságait.

Dr. Szidor György (jobbról) a genti egyetemen találkozott dr. Fekete Gusztávval, aki Szombathelyre hívta tanítani Fotó: Merklin Tímea

– Fontos például az autóiparban, alkalmas-e az anyag a szükséges alakításra, mélyhúzási applikációkra, alkalmazásokra – magyarázza. – Például egy lemezből ki lehet húzni egy csészét vagy egy fürdőkádat, vagy bármilyen bonyolult autóalkatrészt. A megfelelő alakítás biztosítja az aerodinamikát, hogy az autó kevésbé álljon ellen a levegőnek, vagyis a légellenállás minimális legyen. Ezek a tényezők a repülőknél is nagyon fontosak. A Trabant még azért is nem tudott gyorsan mozogni, mert két egymásra tett doboz volt, óriási légellenállással. A modern autók azért áramvonalasak, mert így csökken a légellenállás.

Sok fejlesztés kellett ahhoz, hogy könnyű anyagokban, új kristályszerkezetekben (például alumínium- vagy magnéziumötvözetekben) érjék el az anyag szilárdságát és egyúttal képlékenységét. A mai alumíniumötvözetek háromszor könnyebbek, mint az acél. A repülőgépek is alumíniumötvözetekből készülnek, és műanyagokból.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában