nevelés-oktatás kérdések

2018.11.21. 11:00

A fejlesztő nevelésről szólt a konferencia Szombathelyen

Nemzetközi konferencián hallhattak a szakemberek és az érdeklődők a fejlesztő nevelés-oktatás kérdéseiről az Aranyhíd EGYMI szervezésében. Szerb és osztrák példák, valamint jogi aktualitások is szerepeltek a témák között a gyermekek jogainak világnapján.

VN

A rendezvényen felléptek, és műsorukkal nagy sikert arattak az Aranyhíd EGYMI táncosai

Fotó: Szombathelyi.hu/Cseh Gábor

Büszke azokra a pedagógusokra, akik segítik az átlagostól eltérő nevelési igényű gyermekeket – mondta köszöntőjében dr. Hende Csaba, az Országgyűlés törvényalkotásért felelős alelnöke, Szombathely országgyűlési képviselője. Szombathely a segítés városa – erre dr. Puskás Tivadar polgármester emlékeztetett és elmondta azt is, egy közösség erejét az mutatja, hogyan bánik a rászorulókkal. Az elmúlt harminc évben ez a szakterület nem kapott ekkora támogatást, mint most – utalt a szakmai továbbképzések, eszközbeszerzések lehetőségére dr. Fodor István, a Szombathelyi Tankerületi Központ igazgatója. Minden fiatal kerek egész, mindenkiben van különleges – ezt már Lendvai Katalin, az Aranyhíd EGYMI intézményvezetője idézte az intézmény pedagógiai hitvallásából. A konferencián felléptek az Aranyhíd EGYMI néptánc szakkörének táncosai, Berkes Marianna tanítványai, valamint az énekkarosok Ludvigné Serfőző Csilla vezetésével, a nyolcadikos Pék Vanessza pedig verset mondott.

A rendezvényen felléptek, és műsorukkal nagy sikert arattak az Aranyhíd EGYMI táncosai
Fotó: Szombathely.hu/Cseh Gábor

A konferencia résztvevői aztán szerbiai beszámolót hallhattak: Senka Čiča és Dunja Jovanov gyógypedagógusok a nagybecskereki Május 9. Iskola munkáját mutatták be. A szerbiai intézményekben is hasonló gondokkal küzdenek, mint több magyarországi iskola is: műemléképületekben kapnak helyet, ezért körülményes az akadálymentesítésük. Ami viszont óriási különbség: korai fejlesztés gyakorlatilag nincs Szerbiában, vagyis a háromévesnél fiatalabb gyermekek egyelőre nem kapnak fejlesztő ellátást, ehhez most folyik a szakképzés. A nagybecskereki iskolában lehetőséget adnak a szülőknek arra, hogy bekapcsolódjanak az intézményi mun­kába, erre kijelölt napok vannak az iskolában. Több, bevált integrációs programról is beszámoltak a szakemberek, mint az ép diákokkal közös, évente megrendezett sportesemény – az idei december 6-án lesz, meghívást kaptak a magyar szakemberek.

Ausztriai példát arról hallhattak a konferencia résztvevői, hogy hogyan fejlesztik a cerebrális parézissel érintett gyermekek mozgását – ezt a semmeringi Renona Rehabilitációs Centrum alapító igazgatója, Marek Paĺuch mutatta be. A központi idegrendszeri károsodás fő tünete a mozgásfogyatékosság, az ausztriai központban hatékonyan tudják fejleszteni a gyermekeket már három hónapos kortól.

Purzsás Viktória gyógypedagógus és Ágoston Zsoltné konduktor mutatta be az Aranyhíd EGYMI-ben folyó munkát, így azt a kilencfős csoportot, amelyben az idei tanévtől súlyosan halmozottan sérült gyerekeket, fiatalokat nevelnek.

Magyarországon az alaptörvényben szerepel, hogy a törvény előtt mindenki egyenlő – emelte ki előadásában dr. Kustos Anna Zsófia, a Szombathelyi Járásbíróság bírósági titkára. Egy 1998-as törvényt is idézett, amely szerint a fogyatékossággal élő személyek a társadalom és a helyi közösség egyenrangú tagjai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában