2019.01.12. 07:00
Ingáznak azért, hogy nap mint nap taníthassanak
Ha egy „átlag” pedagógustól megkérdeznénk, mi az az áttanítás, lehet, nem is tudná hova tenni. Másoknak viszont ebben telnek a mindennapjaik, amik talán kicsit színesebbek és fárasztóbbak, mint a nem áttanítókéi.
Dienes Zoltán–itt éppen a vasvári Kardos-iskolában
Fotó: Szendi Péter
Az áttanításra a tankerületi központok megalakulásával nyílt lehetőség – tudtuk meg Fodor Istvántól, a Szombathelyi Tankerület igazgatójától. Amennyiben az egy iskolában dolgozó pedagógus heti óraszáma nem éri el a teljes állásban foglalkoztatáshoz szükséges óraszámot, úgy más intézményben is elláthat feladatot. A pedagógusok heti munkaideje negyven óra, amelyből 22–26 óra a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő. Az áttanító pedagógus munkaidejét több intézményben megosztva teljesíti. Azt is megtudtuk, hogy – érthető módon – az áttanítás jellemzően a kisebb vidéki iskolákban jelent jó megoldást. Ott is elsősorban a művészetoktatás területén, valamint az alacsonyabb óraszámú tantárgyak esetében nyúlnak ehhez a lehetőséghez, amit a fenntartó tankerületi központ koordinál.
László Jánosné, a Csehimindszenti Mindszenty József Általános Iskola igazgatója elmondja: náluk nagyon jól működik az áttanításos rendszer, amit már a vasvári tankerület megszervezett, s az új szisztémában is viszik tovább.
– Először furcsa volt ez a megoldás, de most már csak pozitív hatását érzem – számol be az igazgatónő. – Nincs például ének szakosunk, viszont Szombathelyről minden héten egy napra lejön egy szaktanár. Erre a napra tömbösítjük az énekórákat. Ő amellett, hogy szép énekhangja van, zongorázni is tud, a karácsonyi műsorunkat is színesítette. Aztán például fizikából olyan kicsi az óraszám, hogy még egy nagy iskola is nehezen tudna foglalkoztatni teljes óraszámú tanárt. Jó gyakorlat, hogy ne pazaroljuk el a szakembert, osszuk meg több iskola között.
De hasonló rendszerben működik Csehimindszenten a kémia, a történelem és a német is. Legtöbbször Vasvárral „osztoznak”, de némelyik pedagógus Győrváron, vagy Gersekaráton is besegít. László Jánosné szerint ez a sajátos közösség módszertanilag is sok hozadékkal jár, az egyes intézmények tanulnak egymástól, közkinccsé válnak a jó gyakorlatok és tanulnak egymás hibáiból is.
Az egyik közös szakemberük évek óta Dienes Zoltán, aki fizikát és technikát tanít. Így néz ki egy hete: hétfőn Vasváron tanít, kedden Győrváron kezd fizikával, majd Vasváron folytatja. Szerdán egész nap Vasváron dolgozik, majd csütörtökön Csehimindszenten leadja a fizika- és technikaórákat, valamint ellátja a rendszergazdai teendőket. Végül a péntek aztán ismét Vasváré.
– A vasvári Kardos László Általános Iskolában dolgoztam korábban, de a fizika óraszám úgy lecsökkent, hogy a kötelező óraszámom csak napközizéssel volt meg. Ezt nem szívesen csináltam, viszont a szakmában akartam maradni, ezért valami megoldást kellett keresnem. Az átképzés jöhetett volna még szóba, de ez az áttanítás kapóra jött.
Jól sikerült az osztozkodás, Zoltánnak napközben csak egyszer kell ingáznia. A saját autójával utazik, a költségeket a fenntartó a jogszabályi előírásoknak megfelelően téríti. Amikor falura megy – ez is előny a pici iskoláknak – viszi magával a Vasváron hozzáférhető eszközöket, így ott is tud kísérleteket végezni. Az első év még nehéz volt: beilleszkedni egy újabb testületbe, de aztán hozzászokott. Örül, hogy így sok embert megismerhet, megosztják egymással a tapasztalatokat. Azt azért elárulja, hogy a törzshelye Vasvár, itt jár értekezletre, itt részt tud venni a szabadidős programokban és a helyettesítésben. Csehimindszenten, Győrváron nincs ideje befolyni a tanórán kívüli tevékenységekbe.
Az őrségi falvak hasonló cipőben járnak, a megyeszékhelytől hatvan kilométerre már nehéz a 100 százalékos szakos ellátást biztosítani a diákoknak.
Az őriszentpéteri iskola igazgatója, Horváth László a pankaszi tagintézménnyel és Bajánsenyével több mint tíz, informatika, német, kémia és egyéb alacsony óraszámú tantárgyat tanító szaktanáron osztozik.
A távolságok nem nagyok, akár az óraközi 15 perces szünetben átér kocsival a pedagógus, de igyekeznek úgy összeállítani az órarendet, hogy mindenki kényelmesen átérjen. A kollégák rugalmasan, jó hozzáállással oldják meg a közlekedést.
De működik az áttanítás Nádasd irányába is. A tankerület folyamatosan figyeli, hogy ha valahol hiány adódik valamilyen szaktanárból, akkor hol van a közelben szabad kapacitás.
Így a szakos ellátottság is megvalósul, és az adott pedagógusnak sem kell a képesítésének nem megfelelő tennivalókkal kitöltenie a munkaidejét.