Vigyázat, túlsúlyos autó!

2020.10.20. 14:00

Nemcsak szabálytalan, hanem veszélyes is, ha nagyon megpakoljuk az autót

Az utóbbi időben a rendőrség nagy gondot fordított arra, hogy felhívja a figyelmet a túlsúlyos teherautókra és szerelvényekre – a „horrorkaravánokra” –, de kevés szó esik a túlsúllyal közlekedő személyautókról. Pedig sokkal könnyebb ezt a túlsúlyt összehozni, mint elsőre gondolnánk.

Horváth Balázs

Túlterhelt furgon okozott balesetet a 84-es főúton. Ne felejtsük el, hogy a terheléshez hozzá kell számítani az autóban ülők súlyát is Fotó: VN-archív/Horváth Balázs

Fotó: Horváth Balázs

Nemrégiben Vép és Bozzai között történt súlyos baleset: egy betontörmeléket szállító kisteherautó hirtelen áttért a szemközti sávba, ahol frontálisan összeütközött egy másik kisteherautóval. A balesetnek öt sérültje lett, egy személy súlyos sérülésekkel került kórházba. Úgy tudjuk, hogy a rend­őrök lefoglalták az autót, amit igazságügyi műszaki szakértő fog megvizsgálni. Ugyanis felmerült a gyanú, hogy ez a jármű is túl volt terhelve, emiatt defektet kaphatott – és ezért térhetett át a másik sávba, szemben a forgalommal. Információinkat szerettük volna megerősíttetni a rendőrséggel, de mivel folyamatban van az ügy, nem nyilatkoztak. Annyit azonban elmondtak, hogy büntetőeljárásban vizsgálják a történteket.

Az idén augusztusban Sárvár közelében, a 84-es főúton egy Volkswagen Caddy borult fel, amely tetőig volt rakva liszteszsákokkal. Az autó instabillá vált, padkára hajtott, ahol a sofőr elvesztette uralmát a jármű felett. Kiderült, hogy az autó körülbelül dupla­annyi terhet szállított, mint amennyit szabadott volna. Erre az ügyre is rákérdeztünk a rendőrségen, és azt az információt kaptuk, hogy a jármű ténylegesen túlterhelt volt, a sofőr pedig elismerte a felelősségét a baleset miatt.

Túlterhelt furgon okozott balesetet a 84-es főúton. Ne felejtsük el, hogy a terheléshez hozzá kell számítani az autóban ülők súlyát is Fotó: VN-archív/Horváth Balázs

Sokszor látható különböző autós csoportokban (internetes felületeken), hogy többen azzal büszkélkednek: az autójukba például a komplett lakásfelújításhoz szükséges összes anyagot sikerült belegózni és egyetlen fordulóval elvinni. Nem is gondolják, hogy ez szabálytalan és veszélyes. A Volkswagen Caddy példájánál maradva: ez az autó hivatalosan összesen 575 kilogrammal terhelhető, a járműben viszont csak a szállított liszteszsákok ezer kilogrammot nyomtak. És akkor nem is számoltuk a sofőr súlyát, ahogy az autóban lévő személyes tárgyakét sem. Látható, hogy a jármű hátsó részébe pakolt túl sok teher miatt az autó első tengelyére kevesebb teher jutott, emiatt vált instabillá a jármű – a sofőr pedig így már korrigálni sem tudott.

A Vépnél karambolozott kisteherautónál ugyan még nem zárult le a vizsgálat, de általánosságban elmondható, hogy defektet is könnyebben kaphat a túlterhelt autó.

Érdemes megnézni a forgalmi engedélyt. Sokak meglepődnek majd azon, hogy mennyit szállíthat az autójuk, ha kivonják az összsúlyból a jármű önsúlyát. A szállított teherbe bele kell számolni a járműben ülők súlyát is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában