Sokan messzebbről ingáznak

2021.05.08. 11:30

Útfejlesztés: Szombathely fejlődésének záloga

Dr. Hende Csaba parlamenti alelnök, valamint több nagyvállalat vezetője és közlekedési szakértő ült össze tegnap az ELTE SEK konferenciatermében.

Cseh-Egyed Bernadett

20210507 Szombathely Kerekasztal beszélgetés az egyetemen Szombathely infrastruktúrájáról. Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe

Fotó: Cseh Gábor

Az út vagy a gyár volt-e előbb Szombathelyen kérdés jóval egyszerűbben megválaszolható, mint a tojás és a tyúk esete. Néhány évtizeddel ezelőtt ugyanis még a szakképzett munkaerő nagy számban és magas szinten való megléte vonzotta a vállalatokat a vasi megyeszékhelyre. Az elmúlt egy évtizedben azonban kiegyenlítődni látszik a mérleg nyelve: a megfelelő infrastruktúra a feltétele annak, hogy egyrészt a dolgozók eljussanak a munkahelyükre, másrészt hogy a megtermelt áru célba érjen. Az egyik fejlesztés függ a másiktól.

Kiss Katalin, a vaske­resz­tesi MAM-Hungária Kft. ügyvezetője elmondta: a mun­kavállalóknak ma már szempont, hogy mennyi időt kell közlekedéssel tölteniük. Az ő dolgozóik jelentős része márpedig a környező településekről és Szombathelyről érkezik. Hasonlókról számolt be Takács Balázs, a TDK Hungary Components Kft. ügyvezetője is. Az elektronikai alkatrészek gyártásával foglalkozó vállalat dolgozói­nak csupán a fele szombathelyi, 30 százalékuk 60, 20 százalékuk pedig még távolabbról jár be. Takács Balázs hozzátette: közúti, légi és vízi úton is szállítanak. Ennek ideje az úthálózat fejlesztésével fokozatosan csökkent, de például Somogy és Baranya megye irányába – ahonnan még várható szabad munkaerő – szükség lenne további fejlesztésekre.

Dr. Hende Csaba parlamenti alelnök, Szombathely és térségének országgyűlési képviselője kérdésre válaszolva hangsúlyozta: a lobbitevékenység mellett jelentős mennyiségű pénzre és hosszas tervezési előkészületekre van szükség egy út megvalósításához. Az M86-os út esetében – mintegy két évtizednyi várakozás után – minden összeállt, de a város fejlődésének további záloga egyrészt a gyorsforgalmi út déli irányú fejlesztése, továbbá szükséges megépíteni a Szombathely és a Kőszeg közötti utat és a város északi elkerülőjét.

– A kormány ezekre egy határozatban már kötelezettséget is vállalt. Ha minden jól alakul, a következő ciklusban megvalósulnak – emelte ki.

Kovács Jenő közlekedési szakértő egyebek között arról beszélt, hogy az utóbbi öt-hat esztendőben olyan jelentős mértékben megnőtt Szombathely és vonzáskörzetének forgalma, amit az úthálózat fejlesztése nem tudott követni. – Valamit lépni kell, de a jó hír az, hogy ezt a politika is látja és tudja – fűzte hozzá.

Simon Miklós, a Simon Trans Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa is azt vallja: egy vállalat fejlődése kapcsolatban áll az úthálózat állapotával. Hozzátette: az útdíj ellenére – ami egyébként külföldön már megszokott – jóval kifizetődőbb az új és gyors utak használata, hiszen így jelentős időt, ezáltal pedig pénzt is spórolnak.

A mintegy másfél órás beszélgetésen szó esett egyebek mellett arról is, hogy a pandémia bebizonyította: az online kapcsolatfelvétel és az otthoni munkavégzés bizonyos pozíciókban működik. Ezek egy részét a régi-új világban is megtartják.

Kiemelt képünkön: Az ELTE SEK konferenciatermében tartott kerekasztal-beszélgetés résztvevői: jobbról Simon Miklós, Takács Balázs, dr. Hende Csaba, Kiss Katalin és Kovács Jenő

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában