2021.05.08. 11:30
Útfejlesztés: Szombathely fejlődésének záloga
Dr. Hende Csaba parlamenti alelnök, valamint több nagyvállalat vezetője és közlekedési szakértő ült össze tegnap az ELTE SEK konferenciatermében.
20210507 Szombathely Kerekasztal beszélgetés az egyetemen Szombathely infrastruktúrájáról. Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe
Fotó: Cseh Gábor
Az út vagy a gyár volt-e előbb Szombathelyen kérdés jóval egyszerűbben megválaszolható, mint a tojás és a tyúk esete. Néhány évtizeddel ezelőtt ugyanis még a szakképzett munkaerő nagy számban és magas szinten való megléte vonzotta a vállalatokat a vasi megyeszékhelyre. Az elmúlt egy évtizedben azonban kiegyenlítődni látszik a mérleg nyelve: a megfelelő infrastruktúra a feltétele annak, hogy egyrészt a dolgozók eljussanak a munkahelyükre, másrészt hogy a megtermelt áru célba érjen. Az egyik fejlesztés függ a másiktól.
Kiss Katalin, a vaskeresztesi MAM-Hungária Kft. ügyvezetője elmondta: a munkavállalóknak ma már szempont, hogy mennyi időt kell közlekedéssel tölteniük. Az ő dolgozóik jelentős része márpedig a környező településekről és Szombathelyről érkezik. Hasonlókról számolt be Takács Balázs, a TDK Hungary Components Kft. ügyvezetője is. Az elektronikai alkatrészek gyártásával foglalkozó vállalat dolgozóinak csupán a fele szombathelyi, 30 százalékuk 60, 20 százalékuk pedig még távolabbról jár be. Takács Balázs hozzátette: közúti, légi és vízi úton is szállítanak. Ennek ideje az úthálózat fejlesztésével fokozatosan csökkent, de például Somogy és Baranya megye irányába – ahonnan még várható szabad munkaerő – szükség lenne további fejlesztésekre.
Dr. Hende Csaba parlamenti alelnök, Szombathely és térségének országgyűlési képviselője kérdésre válaszolva hangsúlyozta: a lobbitevékenység mellett jelentős mennyiségű pénzre és hosszas tervezési előkészületekre van szükség egy út megvalósításához. Az M86-os út esetében – mintegy két évtizednyi várakozás után – minden összeállt, de a város fejlődésének további záloga egyrészt a gyorsforgalmi út déli irányú fejlesztése, továbbá szükséges megépíteni a Szombathely és a Kőszeg közötti utat és a város északi elkerülőjét.
– A kormány ezekre egy határozatban már kötelezettséget is vállalt. Ha minden jól alakul, a következő ciklusban megvalósulnak – emelte ki.
Kovács Jenő közlekedési szakértő egyebek között arról beszélt, hogy az utóbbi öt-hat esztendőben olyan jelentős mértékben megnőtt Szombathely és vonzáskörzetének forgalma, amit az úthálózat fejlesztése nem tudott követni. – Valamit lépni kell, de a jó hír az, hogy ezt a politika is látja és tudja – fűzte hozzá.
Simon Miklós, a Simon Trans Kft. ügyvezető igazgatója, tulajdonosa is azt vallja: egy vállalat fejlődése kapcsolatban áll az úthálózat állapotával. Hozzátette: az útdíj ellenére – ami egyébként külföldön már megszokott – jóval kifizetődőbb az új és gyors utak használata, hiszen így jelentős időt, ezáltal pedig pénzt is spórolnak.
A mintegy másfél órás beszélgetésen szó esett egyebek mellett arról is, hogy a pandémia bebizonyította: az online kapcsolatfelvétel és az otthoni munkavégzés bizonyos pozíciókban működik. Ezek egy részét a régi-új világban is megtartják.
Kiemelt képünkön: Az ELTE SEK konferenciatermében tartott kerekasztal-beszélgetés résztvevői: jobbról Simon Miklós, Takács Balázs, dr. Hende Csaba, Kiss Katalin és Kovács Jenő