fejlesztés

2021.07.14. 11:30

Bővítik a vasi kerékpárút-hálózatot – A részletekről Kondora Bálint megyei alelnököt kérdeztük

A jelenlegi kerékpáros-közlekedési helyzetet és egyúttal a tervezett fejlesztéseket is számon tartja a Vas Megyei Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv, amelyről dr. Kondora Bálint megyei alelnököt kérdeztük.

VN

A Vas megyében meglévő, épített kerékpárutak többsége városi szintű településeken és az azokat körülvevő agglomerációs területeken található. Ezenkívül több fontos turisztikai térségben is vannak összeköttetések, külön nyomvonalon vezetett kerékpárutak, például Bük és Sárvár térségében. Hivatásforgalmi kerékpárutak főként a megye gazdasági vagy egyéb szempontból fontos városaiban, Körmenden, Sárváron, Kőszegen, Szentgotthárdon, Bükön, Csepregen, Celldömölkön, Répcelakon és Szombathelyen találhatók.

Megyeszerte több turisztikailag vonzó térség van, ahol az elmúlt években egyre több útvonalat jelöltek és tábláztak ki. Vannak területek, ahol jellemzően alacsony forgalmú közutakon zajlik a kerékpárforgalom, egyes térségekben turisztikai célú kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés valósult meg, helyenként erdészeti kavicsozott utak teszik lehetővé a kerékpárosoknak, hogy elérjék a céljukat. A meglévő hálózatot gondolták tovább a Vas Megyei Kerékpárforgalmi Főhálózati Tervben.

– Fontos kiemelni, hogy ebben nincsenek benne azok a fejlesztési elképzelések, amelyek nem részei a főhálózatnak, hanem egy-egy adott település belterületén jelennek meg – mondta dr. Kondora Bálint. – Maga a terv része annak a stratégiaalkotási folyamatnak, amelyet most végeztünk a 2021–2027 közötti időszakra vonatkozóan. A megyei önkormányzat által koordinált feladatoknak, az uniós ciklusra készült fejlesztési programnak a kerékpáros főhálózati terv csak egy szegmense.

A cél az volt, hogy a térségeket, városokat összekötő nagyobb ívű fejlesztésekben gondolkodjanak, hogy pontosan mit mikor, az aktuálisan dől el a megszerezhető források függvényében. A rövid távú fejlesztések már épülő szakaszok, esetükben van döntés, van forrás. Például a Szombathely–Balogunyom közötti szakaszon már dolgoznak, a Metro-körforgalom és a Söptei úti körforgalom között is lesz kerékpárút a 87. számú főúttal részben párhuzamosan. Szombathely–Vép tervezési szakaszban van, egy éven belül elkészül. Rövid távon megvalósult fejlesztés a Szombathely–Sé közötti kerékpárút építése.

– A középtávú, 2021–2027 közötti időszakra tervezett fejlesztéseket a megyei Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Pluszból szeretnénk megvalósítani. Valamennyinek a tervezése hamarosan indul, egy részét a megyei önkormányzat, egy részét a Magyar Közút NZrt. tervezi. Egy éven belül engedélyes és kiviteli tervek lesznek rájuk. Az a célunk, hogy amikor megnyílnak a források, már kész tervek álljanak rendelkezésre – fogalmazott a megyei alelnök.

A középtávon megvalósuló fejlesztési elképzelések közé tartozik a sárvári Hegyközség hiányzó kerékpárútszakasza, amely egyben a Termál Kerékpáros Túraút része; a Szombathely–Söpte szakasz, mint a Szombathely–Bük útvonal kiépítendő része; a Vép–Porpác szakasz, mint a Szombathely–Sárvár kapcsolat hiányzó láncszeme. Ugyancsak erre az uniós ciklusra tervezik a Celldömölk–Izsákfa közötti kerékpárutat mint a Ság hegy– Somló-hegy útvonal elemét, a Körmend–Molnaszecsőd szak aszt, a Körmend–Vasvár út részeként, a Zalalövő–Őriszentpéter közötti szakaszt és a Rum – (Kám – Jeli Arborétum) – Vasvár szakaszt, a Sárvár– Csénye, és a Csénye–Ikervár szakaszt. Az egykor vasfüggöny nyomvonalát követő EuroVelo 13 útvonalnak is van itt két olyan megépítendő szakasza, amelyet a következő hat éven belül terveznek: az egyik az EV13 Ólmod–Bozsok közötti kerékpárforgalmi létesítmény, a másik a Torony–EV13 összeköttetés.

Dr. Kondora Bálint a több mint húsz hosszútávú elképzelésről – köztük kerékpározható nyomvonalak fejlesztése Alsó Erdőn, a Kőszegi-hegységben, a Himfai Parkerdőben – annyit mondott, hogy nem feltétlenül 2027 után valósulnak meg, hiszen azért hozták létre a terveket, hogyha előbb lesz forrás, előbb is nekivágnak. Lehetőség nyílhat az EU-s támogatás megyei keretéből, határon átnyúló programból, a nagyobbak esetében direkt kormányzati támogatásból. A főhálózati terv jelentősége, hogy kijelöli az irányokat; azok tudnak elindulni a forráskereső versenyben, amelyek szerepelnek a hálózati gondolkodásban.

A hosszútávú tervek közé tartozik a Szombathely–Kőszeg, Szombathely–Nárai, Balogunyom–Ják, Celldömölk–Sárvár–Szombathely –Őriszentpéter, Csörötnek– Szentgotthárd, Kőszeg–Kőszegpaty, Sárvár–Sitke, Sárvár–Sótony, Körmend–Nádasd kerékpárforgalmi létesítmény építése, a Gérce–Farkaserdő összeköttetés, vagy a Szombathely–Sárvár, Szombathely– Körmend, Körmend–Szentgotthárd közötti kerékpárút hiányzó láncszemeinek megvalósítása. A Celldömölk–Pápa szakasz is szóba jön a vasi fejlesztési elképzelésekben a megyehatárig.

A kerékpárút-fejlesztési tervekben nem csak útszakaszok kiépítése szerepel, hanem forgalmas utaknál lévő átvezetések, illetve kitáblázások is. Kitáblázzák majd például a Szombathely–Rum útvonal összekötését a Fertőd–Balaton útvonallal, vagy a Ság hegy Somló hegy összeköttetést is. A kerékpárhálózati terv az infrastrukturális elemeken kívül tartalmazza a kerékpártárolók és pihenőhelyek kialakításának elképzeléseit is.

Ezek is érdekelhetik