Magas üzemanyagárak

2021.10.15. 07:00

Drága az üzemanyag, de sok vasi nem most kezdett spórolni: vonattal, telekocsival járnak

Új történelmi rekord dőlt meg a szerdai üzemanyagár-változással: a hazai kutakon a benzin literenkénti átlagára hat forinttal, a gázolajé nyolc forinttal nőtt. A gázolaj ráadásul átlépte a lélek­tani határt, az 500 forintos szintet is. Olyan embereket kerestünk, akik nem most kezdtek spórolni.

Merklin Tímea

20211014 Munkábajárás autóval, Wohner Miklós,Nyúl Gábor, Kovács Márton, Szentgotthárd, Szendi Péter, Vas Népe

Fotó: Szendi Péter

A magyar autópályák mentén hozzá kell szokni az 550 forintos dízelhez és az 540 forintos benzinhez. Ilyen árak mellett újra kell gondolni a személyi közlekedést: mérlegelni gépkocsi, busz, illetve vonat között. Egy új kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka 500 forintos benzinárnál határozza meg azt az összeget, amelynél inkább kevesebbet használná autóját.

A szentgotthárdi Opel gyárba évek óta telekocsival járnak Kovács Márton és társai. A legkedvezőbb utazási lehetőséget választották: a szomszédos Zala megyéből, Egerszegről egy kocsiba beülnek többen. Kovács Mártontól megtudtuk: már hét éve közlekednek így, mindennap másnak a kocsijával, amit a tulajdonosa vezet. Egy hétre beosztják maguk között, hogy melyik nap ki gyűjti össze reggel az embereket, ez hét-nyolc perc pluszt jelent a városban.

– Már évekkel ezelőtt kiszámoltuk, hogy így olcsóbb, pontosan egynegyede, mint ha egyedül járna az ember – mondta Kovács Márton. – A tömegközlekedés számunkra vállalhatatlan, mert Körmendig busszal kellene jönni, onnan vonattal, és az állomásokra is el kell jutni. Igaz, Szentgotthárdon már nagy előny az, hogy a vonat a gyárnál megáll. A benzinár-emelkedésre úgy tudnánk reagálni, ha akarnánk, hogy öten utazunk együtt a továbbiakban, de az már kényelmetlen lenne.

Dr. Lenner Tibor egyetemi docens, az ELTE Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ igazgatója két évtizede jár Celldömölkről Szombathelyre dolgozni, a napi programjától függően kocsival vagy vonattal.

– Ha tervezhető napom van, tömegközlekedést használok, ha a szokásostól eltérő feladatok vannak, vagy ki kell mennem a városból, akkor autóval jövök – mondta az igazgató. – Az autó kényelmesebb, mert háztól házig visz, és gyors. De bizonyos üzemanyagár mellett tartható csak számomra a gépkocsival való közlekedés. Ötszáz forintos benzinárral számolva egy forduló Celldömölkről Szombathelyre és vissza négyezer forintba kerül (száz kilométeren 7-8 literes átlagfogyasztással). A munkahely téríti a bejárást, a vonatbérlet 86 százalékát, az autófutásnál 9 forint/kilométert, de ez nem elég. Valószínűleg többet fogom használni a vonatot, mint eddig. A vasút az üzletpolitikájával is csábítja az utasokat. Nyilván mindenki ki tudja számolni, hogy mennyibe kerül az utazása, és megpróbálja a lehető leggazdaságosabban kivitelezni.

Dr. Lenner Tibor két évtizede vonattal jár Celldömölkről Szombathelyre, csak alkalmanként autóval
Fotó: Cseh Gábor

Az igazgató azt is megjegyezte: a vonaton lehet dolgozni, olvasni, kikapcsolódni. Időjárástól független az utazás, olyan értelemben, hogy nem terheli az embert vezetés közben a köd vagy a sok csapadék. Ugyanakkor időhöz kötött, nem háztól házig visz, el kell jutni az állomásra itt is, ott is. Van, akinek a busz jó, ami lassúbb ugyan – Szombathely és Celldömölk között egy óránál is több, mert a jármű bemegy a falvakba is. A vonatok bizonyos időszakokban, például reggel félóránként járnak, a gyorsvonat 35, a személyvonat 45 percenként. Ilyen benzinár mellett valószínűleg mindenki újraértékeli az előnyöket, hátrányokat, és a közösségi közlekedés felé billen a mérleg nyelve.

Kiemelt képünkön: A szentgotthárdi Opel gyárba évek óta telekocsival jár Zalaegerszegről Wohner Miklós, Kovács Márton és Nyúl Gábor

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában