2021.10.15. 07:00
Drága az üzemanyag, de sok vasi nem most kezdett spórolni: vonattal, telekocsival járnak
Új történelmi rekord dőlt meg a szerdai üzemanyagár-változással: a hazai kutakon a benzin literenkénti átlagára hat forinttal, a gázolajé nyolc forinttal nőtt. A gázolaj ráadásul átlépte a lélektani határt, az 500 forintos szintet is. Olyan embereket kerestünk, akik nem most kezdtek spórolni.
20211014 Munkábajárás autóval, Wohner Miklós,Nyúl Gábor, Kovács Márton, Szentgotthárd, Szendi Péter, Vas Népe
Fotó: Szendi Péter
A magyar autópályák mentén hozzá kell szokni az 550 forintos dízelhez és az 540 forintos benzinhez. Ilyen árak mellett újra kell gondolni a személyi közlekedést: mérlegelni gépkocsi, busz, illetve vonat között. Egy új kutatás szerint a megkérdezettek 68 százaléka 500 forintos benzinárnál határozza meg azt az összeget, amelynél inkább kevesebbet használná autóját.
A szentgotthárdi Opel gyárba évek óta telekocsival járnak Kovács Márton és társai. A legkedvezőbb utazási lehetőséget választották: a szomszédos Zala megyéből, Egerszegről egy kocsiba beülnek többen. Kovács Mártontól megtudtuk: már hét éve közlekednek így, mindennap másnak a kocsijával, amit a tulajdonosa vezet. Egy hétre beosztják maguk között, hogy melyik nap ki gyűjti össze reggel az embereket, ez hét-nyolc perc pluszt jelent a városban.
– Már évekkel ezelőtt kiszámoltuk, hogy így olcsóbb, pontosan egynegyede, mint ha egyedül járna az ember – mondta Kovács Márton. – A tömegközlekedés számunkra vállalhatatlan, mert Körmendig busszal kellene jönni, onnan vonattal, és az állomásokra is el kell jutni. Igaz, Szentgotthárdon már nagy előny az, hogy a vonat a gyárnál megáll. A benzinár-emelkedésre úgy tudnánk reagálni, ha akarnánk, hogy öten utazunk együtt a továbbiakban, de az már kényelmetlen lenne.
Dr. Lenner Tibor egyetemi docens, az ELTE Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ igazgatója két évtizede jár Celldömölkről Szombathelyre dolgozni, a napi programjától függően kocsival vagy vonattal.
– Ha tervezhető napom van, tömegközlekedést használok, ha a szokásostól eltérő feladatok vannak, vagy ki kell mennem a városból, akkor autóval jövök – mondta az igazgató. – Az autó kényelmesebb, mert háztól házig visz, és gyors. De bizonyos üzemanyagár mellett tartható csak számomra a gépkocsival való közlekedés. Ötszáz forintos benzinárral számolva egy forduló Celldömölkről Szombathelyre és vissza négyezer forintba kerül (száz kilométeren 7-8 literes átlagfogyasztással). A munkahely téríti a bejárást, a vonatbérlet 86 százalékát, az autófutásnál 9 forint/kilométert, de ez nem elég. Valószínűleg többet fogom használni a vonatot, mint eddig. A vasút az üzletpolitikájával is csábítja az utasokat. Nyilván mindenki ki tudja számolni, hogy mennyibe kerül az utazása, és megpróbálja a lehető leggazdaságosabban kivitelezni.
Az igazgató azt is megjegyezte: a vonaton lehet dolgozni, olvasni, kikapcsolódni. Időjárástól független az utazás, olyan értelemben, hogy nem terheli az embert vezetés közben a köd vagy a sok csapadék. Ugyanakkor időhöz kötött, nem háztól házig visz, el kell jutni az állomásra itt is, ott is. Van, akinek a busz jó, ami lassúbb ugyan – Szombathely és Celldömölk között egy óránál is több, mert a jármű bemegy a falvakba is. A vonatok bizonyos időszakokban, például reggel félóránként járnak, a gyorsvonat 35, a személyvonat 45 percenként. Ilyen benzinár mellett valószínűleg mindenki újraértékeli az előnyöket, hátrányokat, és a közösségi közlekedés felé billen a mérleg nyelve.
Kiemelt képünkön: A szentgotthárdi Opel gyárba évek óta telekocsival jár Zalaegerszegről Wohner Miklós, Kovács Márton és Nyúl Gábor