Nem mese ez

2020.09.30. 09:14

Párnacsata és paplan-androgün a celli Soltis Lajos Színházban, ahol az ágynak is ajtaja van

A 40 éves Soltis Lajos Színház titkát maradéktalanul úgyse lehet megfejteni, de a sikeres működés záloga részben legalábbis egészen biztosan az, hogy itt mindig kitalálnak, befogadnak valami újat, valami mást. A Janka ágya például  – ha kicsit félelmetesen hangzik is – bájos tárgyanimáció. De mondhatunk bábszínházat vagy álomszínházat is.  

Ölbei Lívia

Fotó: Büki László/Soltis Lajos Színház

A mesék régóta otthonosak a celli színház repertoárján, ezek sorába illeszkedik a budapesti Trainingsport Társulattal közösen létrehozott, elsősorban kisiskolásoknak – és persze a szüleiknek – ajánlott Janka ágya-bemutató, amelynek szerzője-rendezője Bora Levente. Levente régóta szeretett vendég Celldömölkön, játszott is már itt (az emlékezetes Üvegtemplom-előadásban). A Janka ágya-bemutató titkos előzménye azonban talán mégis saját, egy/személyes bemutatója lehet, az Akvárium, amellyel nagy örömöt szerzett a közönségnek a múlt évi celldömölki Soltis Lajos Országos Színházi Találkozón. Abban az előadásban a luftballon az a sokfunkciós tárgy, amely bármely pillanatban életre kelhet, helyesebben a színész partnerévé válhat. És mert a Soltis Lajos Színház mindig szívesen kipróbál, megtanul valami újat, eljött az ideje a báb – az életre kelő tárgy – felé fordulni. Bár volt is már kísérlet ezen a terepen, de akkor a nagy, nyílt szabad terek felé lengett ki a hinta: a 2017-es Almagránát grandiózus utcaszínházi bábos vállalkozás.

Fotó: Büki László/Soltis Lajos Színház

A Janka ágya azonban kis, intim térben játszódik; majdnemhogy az ágy maga a teljes játéktér – az álom, a fantázia, a játék, vagyis a színház tere mindenképpen. Játék a játékban. Janka – Szabó Angelika – úgy működik, mint valami kis robot (vagy báb): gépiesen ismételgeti a leckét, jaj, nehogy kihagyjon, elfelejtsen valamit. A mechanikus ismétlés révén komikussá váló tanulás – amennyire vicces, annyira szomorú. Nem jelenik meg az előadásban a felsőbb instancia (se szülő, se tanító-tanár), de ettől csak még ijesztőbb a túlhajtott kötelességtudat és koncentráció. Ahogy az előadás ajánlója mondja: „Hogy lesz így belőled valaki? Ha el akarsz érni valamit az életben, többet kell tanulnod érte. Ismerős, sokszor hallott mondatok ezek. De mi történik, ha valaki annyit tanul, hogy közben elfelejt a meséket, elfelejti használni a képzeletét? Történetünkben pont ez történik Jankával, aki csak magol és tanul és magol és tanul. Pedig ő sem volt mindig ilyen! (…)”

Fotó: Büki László/Soltis Lajos Színház

Az igazi lányszobában igazi az íróasztal, igazi az ágy, rajta igazi a takaró meg a párnák – csakhogy ez utóbbiak egyszer csak megmozdulnak. Semmi trükk, csak a játék. Böhöm papa, a tapasztalt, öreg nagypárna: Bruckner Roland. Torokszorító a búcsúja. Külön jó ötlet, ahogy a takaró- vagy paplanházaspár, a színe és visszája, az egyik oldala és a másik oldala, az egymástól elválaszthatatlan Gábor és Gabriella – ráadásul Piller Ádám László és Hajba Beatrix – létrehozza, újratölti a platóni ideált: az androgünt. Az ember sorsa, hogy keresi a másik felét, a paradicsomi teljességet. Lám, ők megtalálták. (Lehet zsörtölődni!) A Pelyhes nevű, a csapatba újonnan érkezett kispárna mozgatója-megszemélyesítője, Varga Luca pedig nemcsak bátor, cserfes ragyogásával hívja föl magára a figyelmet, hanem azt is jelzi: a gyerekstúdió működik, a nagyok mellé érkezik az utánpótlás.

Az ágy az álmok és a mesék és a tudattalan fészke és hajója: egyszerre jelenti a lámpaoltást követően megjelenő, sokszor nyugtalanító, de fölszabadító végtelent – és az ölelő biztonságot. A kisiskolás Janka nagy kötelességtudatában majdnem végképp elfelejti, hol találja a fantázia birodalmának bejáratát, de a párnák és a paplan résen vannak. És lám, az ágy egyszer csak megemelkedik és szárnyas ajtóvá változik: tessék belépni!

Fotó: Büki László/Soltis Lajos Színház

Annál is inkább, mert a tudományhoz sem csak eltökélt tanulás kell, hanem merészség is – és rettenthetetlen fantázia. Celldömölkön nemrégiben a Soltis-fesztiválon láthatta a közönség a Radioaktív című monodrámát (Manna Produkció), amelyben a zseniális Marie Curie-t – a világon az első nőt, aki Nobel-díjat kapott – Gyöngy Zsuzsa játssza: finoman, belülről, érzékenyen. A Janka ágya lehetne a fantasztikus tudós gyerekkora.

Janka ágya – Soltis Lajos Színház, Trainingspot Társulat

Zeneszerző: Jobbágy Kata

Zenei közreműködő(k) Gregorich Zsófia, Gregorich Bálint, Greogorich Domonkos, Fülöp Balázsné, Kovács Róbert, Bejczi Károly

Díszlet: Kovács Richárd, Bruckner Roland

Jelmez: Marton Mercédesz, Hartai Andrea:

Drámapedagógus: Manyasz Erika, Nagy Zsuzsi

Dramaturg: Nagy Orsolya

Írta, rendezte: Bora Levente

Játsszák: Szabó Angelika, Piller Ádám László, Hajba Beatrix, Bruckner Roland, Varga Luca

A Janka ágya legközelebb október 4-én 16 órakor a Soltis Lajos Színház műsorán (Koptik Odó utca 2.).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában