Finisszázs

2023.09.02. 20:10

Fóliaágyon, képtárban, üvegházban - különbféle kontextusokkal kísérletezünk

Szombaton délután megvolt a finisszázs, vasárnap még látható az Urban animals tárlat a Szombathelyi Képtárban. A Westwerk újrakeretezi a művészetről, a világról alkotott elképzeléseinket. Szúnyogcsípések gyógyuló nyomai, rovargirlandok Söptei Eszter textilművésszel.

Ölbei Lívia

Tóth Kinga: Fóliaágy

Fotó: © Cseh Gábor

Szinetár Csaba biológus, főiskolai tanár bevezetésképpen Kiknek építjük az üvegházainkat címmel tart előadást - a munkatársaival végzett friss kutatás nyomán. Abból indultak ki, hogy az állatok urbanizációjának/szinantropizációjának speciális színterei az üvegházak, benépesülésük  az emberi szándéktól  független folyamat. Ezek az épületek a természetes életközösségekhez sok tekintetben  hasonlító mesterséges helyzetet teremtenek az itt kialakuló ökoszisztémáknak.  A bemutatott kutatás a spontán épületkövető pókfaunát vizsgálta a Fővárosi Állat-és Növénykert, a Vácrátóti Botanikus Kert és  az ELTE Fűvészkertjének üvegházaiban. Mint kiderült, ezeknek az urbán-ökosziszémáknak a spontán fajszerkezetét "az építmények használati mintázatai" is jelentősen befolyásolják. 

Szinetár Csaba az Urban animals-finisszázson
Fotó: © Cseh Gábor

Ha innen nézem, esztétikum, ha onnan nézem, ökológiai problémafelvetés 

Horváth Márk esztéta, filozófus - kutatási területe a poszthumanizmus, a spekulatív realizmus, az antropocén - Természetkulturális törmelékek című előadásában elsőként a kontextus (kontextusok) jelentőségét vetette fel. Bár az Urban animals kiállítás az esztétikum felől - mondhatni hagyomány kontextusban, hagyományos tárlatlátogatói attitűddel - is értékelhető és értelmezhető, talán közelebb kerülhetünk hozzá, ha az ökológiai problémafelvetés kontextusát választjuk. Ha az antropocént az ember által meghatározott geológiai korszakként definiáljuk, akkor elmondható, hogy ez a korszak új természetkulturális együttlélési módokat vet fel. Egyre inkább "olyan új hibrid együttélési módok kerülnek előtérbe, amelyek átformálják a természeti létezőkről elgondolt hagyományos fogalmainkat. Városi rókák, romokat ellepő darazsak és a városokban feltűnő burjánzó növények jellemzik ezt a megváltozott viszonyrendszert. Az ember geológiai ereje és a sötét ökológia fenyegetése egy bizonytalan, mégis varázslatos természetkulturális viszonyrendszer lehetőségét rejti magában".  Az ember nem a hierarchia csúcsa (poszthumanizmus), hanem egy bonyolult rendszer része - ideje volna így viselkednie. 

Horváth Márk esztéta, filozófus
Fotó: © Cseh Gábor

Az előadások után Söptei Eszter textilművésszel rovargirlandok készültek. Vö! karácsonyfadísz, születésnapi parti. Vagy finisszázs.

Fóliaágy - Tóth Kinga installációja a tárlaton

„A Fóliaágy, a lakossági növénytermesztésben oly széles körben elterjedt keltető valójában gyűjtőhelye az emberi szemétnek a maradványanyagoknak, a talajba és a vízbe szivárgó műanyagnak. Az emberi tevékenység, növénytermesztés és szelidítés hatására mutálódó új flóra keletkezik, a sátorban az ember is páralégzést folytat, közeledik a gombákhoz, a talajnövényzethez, próbálja a kipárolgást, megérinti és internalizálja saját szemetét, egyúttal ő is a talajnövényzet, a talajélővilág tagjává válik vagy annak illúzióját éli át."

Tóth Kinga

FÓLIAÁGY

„mohát simítok a keretekre megöntözöm

a kisvirágom beültetem papírra zaccra földre

rügyezz ki ha fal leszel olvadjon a papír beléd

szívd fel a régi fát lélegezz a műanyagból

legyél olyan mint én legyek olyan

mint a kert kilyukadt cserép vagyok glettel

forrasztom a falamat be addig köpülöm

a kávétazaccotaföldet beragasztja bőrlyukaimat

megmelegíti lehűti a tályogokat a cserépbe

gyökérkukacok kenik be a magokat a magok

nedvesek és meghasadnak minden öntözésem

csírában hajt ki minden sebszélemet moha

takarja borostyánlevelek védik a látást

ne süssön a szemembe a fény ne találkozzak

a lencsékkel amik a napot gyűjtik rám hogy

jól mutogassam amit nem szívnak fogadnak be

csak visszatükröznek

az összegyűjtött fény kiégeti a ragtapaszom

új levegőt kapok ég a kert ég fóliaágyásmellkasom

a szív fonnyadó paradicsom amibe gumikesztyűvel

nyúlsz bele ez egy kertváltozás a héjak felkunkorodnak…

Középen Baki Orsi
Fotó: © Cseh Gábor

Kiállítók // Baki Orsolya // Budai Bálint // Dénes Nóra // Farkas Imre // Gerhes Gábor //Győrffy László // Horváth Dániel // Horváth Márk // Horváth Zsófi // Karácsonyi László // Kele Fodor Ákos // Lovász Ádám // Martin Henrik // Masszi Ferenc // Mátyási Péter // Nagy Róbert // Nemes Z. Márió // Pálfi Gyöngyvér // Papp Pala László //
Péter Eszter // Péterfy Ábel // Rafael Erik Benjamin // Rasperger Dávid // Söptei Eszter // Szalai Dániel // Szalay Péter // Szántó István // Szenteleki Gábor // Szinetár Csaba // Szirmai Nóra // Szöllősi Géza // Tóth Kinga // Tóth Norbert // Tóth Péter // Török Tamás // Vincze Gergely // W. Horváth Tibor
Kurátor Baki Orsolya és Farkas Imre
Szervező a Westwerk Egyesület

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában