Hétvége

2009.11.15. 09:06

Élvezem, ha a nézők élvezik

Szabadok, életük a játék. Vásári bábjátékosok, köztük a 83 éves magyar unikum, ifj. Kemény Henrik mesélnek Az utolsó karaván című filmben arról a kihalófélben lévő műfajról, amit generációról generációra szállva műveltek. Heni bácsi kijelenti: addig fog élni, amíg játszani tud.

Merklin Tímea

- Érdekes, hogy mindegyik figura rendelkezik fe-leséggel, vagy legalábbis rettentően meg akar házasodni. Csak a magyar Vitéz Lászlónak nincs szerelme, se felesége, nem is szándékozik megnősülni, ő mindig a nagymamucikájára hivatkozik, akinek van egy legyezője (és ilyenkor előkerül a palacsintasütő). Ifjabb Kemény Henrik sem házasodott meg, nem születtek gyerekei. Habár a Vitéz Lászlót kitaláló és a 20. századon áthozó nagyszülei, szülei még házasságban, családban éltek. A Paprika Jancsi-történetek hasonlóak az övéihez, ez a figura régebbi is, de ez osztrák-német nyelvterületről érkezett a 19. század második felében - mondta Kovács Géza, a Mesebolt Bábszínház igazgatója az esten. - Érdekes az is, hogy Kelet-Európában a halállal, az ördöggel, az atavisztikus félelmekkel küzdenek ezek a hősök, főleg Vitéz László. A nyugat-európai figurák a végrehajtóval, a csendőrrel, a hitelezővel küzdenek meg a polgárosodás színterein. A bábjátékok leképezték a társadalmi folyamatok hatásait. Oroszországban a Petruska-játékokban megjelent a zsidók kiűzése is, az orvos, a hitelező mindig zsidó volt a darabokban. De Petruska küzdött a cigány lókupeccel is.

- Érdekes, hogy mindegyik figura rendelkezik fe-leséggel, vagy legalábbis rettentően meg akar házasodni. Csak a magyar Vitéz Lászlónak nincs szerelme, se felesége, nem is szándékozik megnősülni, ő mindig a nagymamucikájára hivatkozik, akinek van egy legyezője (és ilyenkor előkerül a palacsintasütő). Ifjabb Kemény Henrik sem házasodott meg, nem születtek gyerekei. Habár a Vitéz Lászlót kitaláló és a 20. századon áthozó nagyszülei, szülei még házasságban, családban éltek. A Paprika Jancsi-történetek hasonlóak az övéihez, ez a figura régebbi is, de ez osztrák-német nyelvterületről érkezett a 19. század második felében - mondta Kovács Géza, a Mesebolt Bábszínház igazgatója az esten. - Érdekes az is, hogy Kelet-Európában a halállal, az ördöggel, az atavisztikus félelmekkel küzdenek ezek a hősök, főleg Vitéz László. A nyugat-európai figurák a végrehajtóval, a csendőrrel, a hitelezővel küzdenek meg a polgárosodás színterein. A bábjátékok leképezték a társadalmi folyamatok hatásait. Oroszországban a Petruska-játékokban megjelent a zsidók kiűzése is, az orvos, a hitelező mindig zsidó volt a darabokban. De Petruska küzdött a cigány lókupeccel is.

Az utolsó karaván című filmben a bábosdinasztiák még élő tagjai elmondják, milyen volt a vásári bábjáték a fénykorában, hogyan korlátozták aztán játékukat a kommunisták. Nem engedték, hogy azt játsszanak, amit akarnak, a lovagokról, a gazdagokról szóló történeteket egyáltalán nem. Egy idős hölgy megmutatja az 1922-ben írni kezdett regisztrációs könyvüket: mindenhol jártak Európában, magyaroknak is játszottak. Friedrich Krassig leszármazottai elmondják, hogy télen báboztak, nyáron a cirkusszal utaztak. Arra születtünk, hogy karavánokban utazzunk. Ez egy életmód. Ez az életem. Szebb annál, mint amennyire leírható. Ifj. Kemény Henrik a nagyapjáról beszél, aki elindította a családi színházat, falusi pletykákat hallgatott meg, s azokat szőtte bele az előadásokba. Amikor a fia Amerikába ment, azzal tudta visszahívni, hogy megígérte, a nevére íratja az egészet. Látjuk a 83 éves Heni bácsit, csomagol, összerakja a serpenyőt a nyelével, csak szétszedve fért be a táskába. Honnan veszem az energiát? Az édesapámtól örököltem. Azt élvezem, hogy a közönség élvezi az előadást. Heni bácsi sokáig a testvérével, Matyival játszott. Ma már egyedül van, de megfogadta: amíg a kezét emelni tudja, játszani akar. Ha már nem megy, finita la commedia, be akarom fejezni az életemet.

A Kopeczky és Novák dinasztia 7. generációja bábjátékos. Már nem karavánnal utaznak, de - mint mondják - a nomád élet a vérükben van, nem tudnak gyökeret ereszteni. Ősük karrierjének csúcsa a Faust volt. Bizony, a híres Faust először bábfiguraként kelt életre. Szlovák területről egy 4. generációs bábjátékost látunk, aki megfogalmazza: ez a szabad élet sok kötelezettséggel is jár.

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

A Kopeczky és Novák dinasztia 7. generációja bábjátékos. Már nem karavánnal utaznak, de - mint mondják - a nomád élet a vérükben van, nem tudnak gyökeret ereszteni. Ősük karrierjének csúcsa a Faust volt. Bizony, a híres Faust először bábfiguraként kelt életre. Szlovák területről egy 4. generációs bábjátékost látunk, aki megfogalmazza: ez a szabad élet sok kötelezettséggel is jár.

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

A Kopeczky és Novák dinasztia 7. generációja bábjátékos. Már nem karavánnal utaznak, de - mint mondják - a nomád élet a vérükben van, nem tudnak gyökeret ereszteni. Ősük karrierjének csúcsa a Faust volt. Bizony, a híres Faust először bábfiguraként kelt életre. Szlovák területről egy 4. generációs bábjátékost látunk, aki megfogalmazza: ez a szabad élet sok kötelezettséggel is jár.

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

A Kopeczky és Novák dinasztia 7. generációja bábjátékos. Már nem karavánnal utaznak, de - mint mondják - a nomád élet a vérükben van, nem tudnak gyökeret ereszteni. Ősük karrierjének csúcsa a Faust volt. Bizony, a híres Faust először bábfiguraként kelt életre. Szlovák területről egy 4. generációs bábjátékost látunk, aki megfogalmazza: ez a szabad élet sok kötelezettséggel is jár.

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

A Kopeczky és Novák dinasztia 7. generációja bábjátékos. Már nem karavánnal utaznak, de - mint mondják - a nomád élet a vérükben van, nem tudnak gyökeret ereszteni. Ősük karrierjének csúcsa a Faust volt. Bizony, a híres Faust először bábfiguraként kelt életre. Szlovák területről egy 4. generációs bábjátékost látunk, aki megfogalmazza: ez a szabad élet sok kötelezettséggel is jár.

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

- Egy itt maradt világ egy elveszett birodalomból . Ők az utolsó mohikánok - foglalta össze Kovács Géza a látottakat. - Ez nemcsak életforma, de élő népművészet. Budapesten a Népligetben volt a Mutatványosok tere, oda jártak a cselédek és a szolgálók szórakozni, ott játszottak Kemény Henrikék. A polgári közönség a Városligetbe ment, ott a Hintz család bábjátékaival találkozott. Ők is játszottak Vitéz László-darabokat, de a leírások szerint ez egy bajuszos huszáralak volt. Ez a típus tűnik fel Weöres Sándor Holdbéli csónakosában. A polgárok, az írók ezt ismerhették.

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

Kemény Henrik öreg korában lett ismert. A világ egyik legjobb kesztyűs bábjátékosa. Olyan mágus, akinek nincs szüksége virtuozitásra, az élet összesűrített tudásával játszik, handabanda nélkül. Nehezek a bábjai, nagy szó, hogy még elbírja őket. (Van még egy kiváló Vitéz László-játékosunk: Pályi János.)

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

Az esten bemutatták a vásári játék egy másik formáját: a képmutogatást. Gulyás Miska és Káposztás Sára sváb történetét Szabó Tibor, a Weöres Sándor Színház színűvésze olvasta fel.

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!