2012.11.17. 07:18
A szép mindig ismerős
Minden megvan, állítja az írótól kölcsönzött címmel a budapesti Petőfi Irodalmi Múzeum centenáriumi Ottlik-kiállítása, ahol kilép a térbe a szó, amely mindig elégtelen, és mégse megyünk nélküle semmire.
Elsősorban a százéves friss kőszegi díszpolgár, Ottlik Géza kedvéért jöttünk, de a Petőfi Irodalmi Múzeumban december végéig muszáj legalább rápillantani a Mi mennyi? Örkény István százéves című kiállításra, és vigyázni, hogy be ne szippantson a dobozlabirintus (hódolat a Tótéknak); hacsak rá nem jövünk, hogy benn is dobozvilág, kinn is dobozvilág. Valahogy a benti kellemesebb. A PIM-személyzet olyan finoman, halkan kedves és derűs, hogy az embernek az az érzése, egy másik bolygóra került, egy másik univerzumba. Vagy beteljesült A Valencia-rejtély látomása, a világegyetem fölrobbant, ami az Ottlik-elmélet szerint azt jelenti, hogy akkor legalább a világegyetemnek volt (van) még egy dobása.
A centenáriumi Örkény-kiállítás az egyperces novellákra koncentrál (a vendégkönyv például írógépbe fűzött A4-es papírlap, szemben a falon a Trilla mondataival). Az ajánló azért arra is figyelmeztet, hogy a tárlat megtekintése nem mentesít Örkény műveinek olvasása alól. A megállapítás a múzeum összes kiállítására érvényes, és főleg a jövő év január végéig nyitva tartó Ottlik-tárlaton válik átélhetővé. (Örkény és Ottlik között ott van Petőfi, a lábunk alatt a forradalom tűzpirosban világító, informatív "kockaköveivel": "Ki vagyok én? Nem mondom meg.") A PIM-beli Ottlik-kiállításon látható tárgyak közül több megfordult az Iskola a határon-jubileum alkalmából rendezett kőszegi tárlaton. Itt volt a meggypiros, plüss fülesfotel, itt volt Ottlik legelső, meggypiros cipője ("Cipikénk első cipője, 1912 karácsonyától 1913 húsvétjáig viselte"), itt volt a távcső és itt volt a legendás szürke, tartásos tweedzakó, amelynek mágikus hatalma a viselőjétől ered. A PIM-ben is jó elidőzni a tárgyak, a fotók között; külön a földbe gyökereztet Keserü Ilona 1985-ös Ottlik-portréja: a meggypiros pulóver fölött az a végtelen, sokszólamú, szomorú szempár. Közben megy az Ottlik-mozi, az egyik képernyőn filmek, a másikon képek váltják egymást: egyszer csak a kőszegi iskolát puhán befedi a hó. De a legfontosabbak (ez az irodalmi múzeum paradoxona) a falra fölírt, vagy a térbe kivetett, transzparens plexifalakon olvasható szövegek. A kőszegi katonai alreál Ottlik által készített alaprajza mellett részlet a Prózából: "Csak éppen soha nem tehettünk mást, mint amit vezényeltek". A Dömölky János rendezőnek írt Ottlik-levél arról, hogy miféle "összetevőkből kellene komponálódnia" a Hajnali háztetőkből készülő filmnek: szálakból, dallamokból, témákból, ismerős szépségből (mert a Szép mindig ismerős) összeszövődnie, valamivé.
És ez már a 70 éves Nádas Péter Kossuth-díjas író fotókiállítása: "...mit tesz a fény..." A hét témakörbe (a szociofotótól a sajátos természetképekig) rendezett fotográfiák 1959 és 2003 között készültek, a tárlat február 5-éig tart nyitva. Nincs más dolgunk, mint követni Nádast - és a fényt.
A végére marad (megkerülve Melocco Miklós szinte dugdosott, borzongató Ady-emlékművét) az ötven éve alapított párizsi Magyar Műhely tiszteletére Betűk kockajátéka címmel összeállított, január 13-áig látható, üdítő bemutató; többek között Bálint Endre, Bujdosó Alpár, Erdély Miklós, Maurer Dóra, Nagy Pál, Papp Tibor, Perneczky Géza, Petőcz András, Székely Ákos, Szkárosi Endre műveivel. És a jelmondattal, hogy "az avantgárd nem stílusirányzat, hanem gondolkodásmód és magatartásforma". Hát ezért olyan eleven (múzeum ide vagy oda) ez a kiállítás.
Közben meg nincsenek véletlenek: hónunk alatt a frissen megjelent, elegáns Leopold Bloom Planetoida-kötet (az Artpool és a Magyar Műhely közös kiadása). Könyvjelzőnek jó lesz a PIM-belépő, ezúttal nem Bloom-, hanem alkalmi Örkény-pecséttel: a szabályos körbélyegző azt ajánlja, hogy "a fene egye meg az egészet”.
Mintha valamelyik szombathelyi Bloom-mappába készült volna.